ماهان شبکه ایرانیان

درآمد دهک بالای ایران ۱۸ برابر دهک پایین جامعه است

مدیر کل دفتر امور رفاه اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورگفت: در حال حاضر درآمد دهک بالا حدود 17/5 تا 18 برابر درآمد دهک پایین جامعه است که این رقم در کشورهای همسایه ایران نظیر ترکیه و پاکستان در حدود 8 تا 9 درصد است و منطقی ترین حالت آن نیز این است که کمتر از 10 درصد باشد.
مجید یارمند در گفتگو با  مهر در خصوص پیش بینی تهیه لایحه ویژه رفاه اجتماعی بر اساس سند تلفیق برنامه چهارم گفت: این لایحه باید توسط وزارت رفاه تهیه می شده که هنوز این وزارت خانه اقدامی را در این خصوص انجام نداده است.
وی با اشاره به سند فقر زدایی که آخرین مصوبه دولت گذشته بود، اظهار داشت: یکی از بندهای این سند مالیات ویژه رفاه بود که هنوز اقدام خاصی ر این ارتباط صورت نگرفته است.
یارمند با بیان اینکه تاکنون در ایران مالیاتی به نام مالیات رفاه وجود نداشته است، تصریح کرد: این در حالی است که در برخی ازکشور ها مالیات به دو دسته مالیات معمولی که تمام مردم می پردازند و مالیات رفاه تقسیم شده است.
وی افزود: در برخی کشور ها نظیر سوئیس مالیات رفاه به برخی کالاها نظیر سیگار مشروبات الکلی  و نوشیدنی های الکلی اختصاص می یابد و درصد بالایی از قیمت آنها را تشکیل می دهد.   به طور مثال، چهار پنجم قیمت سیگار و نه دهم قیمت مشروبات الکلی در چنین کشورهایی به مالیات رفاه تعلق می گیرد.
مدیر کل دفتر امور رفاه  اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه مالیات ویژه رفاه اجتماعی به طور کامل در ایران اجرا نشده است، تصریح کرد: مواردی برای این نوع مالیات وجود داشت اما به صورت رسمی به عنوان مالیات ویژه رفاه اجتماعی تلقی نمی شد.
وی در خصوص اینکه بر اساس این سند قرار بود 50 درصد از منابع حاصل از شفاف سازی یارانه حامل انرژی به اجرای طرح های فقر زدایی اختصاص یابد، گفت: از دیدگاه اجتماعی یارانه ها دارای دو هدف یعنی کمک به فقرا و منطقی کردن فاصله دهک های درآمدی بالا و پایین است.
یارمند با بیان اینکه منطقی کردن یارانه ها به معنای گرفتن ثروت ثروتمندان نیست، تصریح کرد: هدف یارانه ها تقویت ثروت گروه های پایین درآمدی از طریق کمک های انتقالی و یارانه ها است؛ به عبارت دیگر هدف از منطقی کردن یارانه ها برخورد کمونیستی با موضوع نیست.
مدیر کل دفتر اموررفاه  اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه دادن یارانه به گروه های پائین درآمدی باعث کاهش فاصله دهک بالا و پائین جامعه می شود، گفت: در حال حاضر درآمد دهک بالا با دهک پائین حدود 17/5 تا 18 برابر است که این رقم در کشورهای همسایه ایران نظیر ترکیه و پاکستان در حدود 8 الی 9 درصد است و منطقی ترین حالت آن نیز این است که کمتر از 10 درصد باشد و این اختلاف درآمد بین بالاترین دهک جامعه با پایین ترین دهک جامعه است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 درصد درآمد جامعه به دهک بالای درآمدی و بقیه به 8 دهک پایین درآمدی تعلق دارد، افزود: یارانه در این امر به نفع گروه ها و دهک های پایین درآمدی مداخله کرده و ثروت آنها را بالا می برد و آنچه در لایحه مالیات ویژه رفاه اجتماعی منظور شده چنین کاری را می خواهد انجام دهد.
یارمند اضافه کرد: یارانه ای که در حال حاضر به طور متوازن به تمام مردم جامعه پرداخت می شود مانند یارانه سوخت و انرژی باید به دهک های پایین جامعه تعلق گیرد تا قدرت آنها را افزایش دهد.
وی تصریح کرد: عدالت به معنای پرداخت بارانه به طبقات پایین درآمدی برای کاهش فاصله دو طبقه بالا و پایین است.
یارمند با اشاره به اینکه اختصاص 50 درصد از منابع حاصل از شفاف سازی یارانه حامل انرژی به اجرای طرح های فقرزدائی یکی از اهداف سند فقرزدائی ازدیدگاه اجتماعی است، گفت: یارانه از دیدگاه سیاسی و اقتصادی اهداف خاصی دارد، به طوریکه یارانه سیاسی به منظور محبوب شدن دولت در قلب های مردم پرداخت می شود.
مدیر کل دفتر اموررفاه  اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورپرداخت یارانه به  فعالیت های اقتصادی به منظور با صرفه شدن تولید کالاها را نوعی دیگر از پرداخت یارانه ها دانست و اظهار داشت: این پرداخت به منظور اعمال سیاست کنترل بازار صورت می گیرد.
وی همچنین لایحه ایجاد حساب هدفمند کردن یارانه حامل های انرژی را جز» همین سند دانست و گفت: این حساب یک حساب واسط مانند حساب ذخیره ارزی بود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان