ماهان شبکه ایرانیان

پیر کاردین/ تاثیرگذاران دنیای مد

افراد بزرگ زیادی بر روی صنعت مد تاثیر گذاشته‌اند. طراحان از جمله افراد مهم این صنعت هستند. برند نام آشنای پیر کاردین از برندهای معروف و البته محبوب در میان دوستداران مد است که در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم.

پیر کاردین/ تاثیرگذاران دنیای مد

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. در این قسمت به معرفی پیر کاردین، طراح فرانسوی که به واسطه‌ی اوت‌کوتورهای هندسی و آوانگارد شهرت پیدا کرد، می‌پردازیم.

پیر کاردین، متولد 2 جولای 1922 و طراح لباس فرانسوی است. او از والدین فرانسوی در کشور ایتالیا متولد شد. او ازسنین کودکی به مد علاقمند شد و این علاقه او را تا تبدیل شدن به یکی از موفق‌ترین طراحان قرن بیستم پیش برد. پیر کاردین به عنوان یکی از پیش‌روهای لباس‌های یونیسکس (لباس‌هایی که هم برای مردان و هم برای زنان طراحی می‌شوند) نام برده می‌شود و به دلیل طرح‌های هندسی و آوانگارد خود شهرت زیادی دارد.

 

زندگی حرفه‌ای

پیر کاردین

پیر کاردین در سال 1945، پس از پایان جنگ جهانی دوم به پاریس نقل مکان کرد. در پنج‌ سال اولی که در پاریس به سر می‌برد دائم کار خود را عوض می‌کرد تا اینکه در نهایت در خانه‌ی مد پاکن که توسط طراح معروف ژان پاکن اداره می‌شد مشغول به کار شد. در همان سال با ژان کوکتو، کارگردان سینما آشنا شد و شروع به طراحی لباس برای فیلم «دیو و دلبر» کرد. او همچنین آغاز به کار در خانه‌ی مد تازه تاسیس کریستین دیور کرد. کاردین در زمانی که دیور طراحی جدیدش را با عنوان New look ارائه می‌داد کمک بسیاری به او کرد. این طرح‌ها پس از اتمام جنگ‌ جهانی که زنان در آن نقش‌های مردانه‌ای ایفا می‌کردند، بیشتر روی زنانگی تاکید داشت. با وجود اینکه او قبلا در چنین پرو‌ژه ای نقش داشته و روی ظرافت اندام زنانه تمرکز می کرد، در دوران حرفه‌ای خودش به دلیلی معروف است که کاملا با این رویکرد تفاوت دارد. پیر کاردین به علت لباس‌های گشاد و هندسی که فرم بدن در آن‌ها مشخص نمی‌شود شهرت دارد.

پیر کاردین

پیر کاردین در سال 1950 کمپانی دیور را ترک کرد تا برند خودش را راه‌اندازی کند. او در ابتدا طراحی لباس نمایش و تئاتر را بر عهده داشت و کم‌کم توانست مشتری‌هایی برای خودش جذب کند. کریستین دیور برای تبریک به کاردین برای او دسته‌گل فرستاد و با فرستادن برخی از مشتریانش برای کاردین، به عنوان مشوقش، از او و کسب و کار جدیدش حمایت کرد. او کار خود را با 20 نفر نیروی انسانی آغاز کرد و به سرعت به موفقیت رسید. در سال 1953، پیر کاردین اولین کالکشن لباس زنانه‌ی خود راعرضه کرد و عضو انجمن صنفی اوت کوتور فرانسه شد. در سال 1954، پیر کاردین اولین بوتیک لباس زنانه‌ی خود را افتتاح کرد و نام آن را «ایو» (به معنای حوا) گذاشت. در همان سال لباس های پفی پیر کاردین در میان مردم بسیار معروف شد و به یک موفقیت جهانی برای او تبدیل شد. این لباس‌های پفی امروز هم طرفداران زیادی دارد؛ لباس‌هایی که در ناحیه‌ی کمر تنگ می‌شد و باعث تشکیل فرمی از لباس می‌شد که به «اثر حبابی» معروف شد.


لباس پفی

به سرعت، پیر کاردین به دنبال منابع الهام بیشتری گشت؛ این بار در خارج از فرانسه. او در سال 1957 به ژاپن رفت و به عنوان اولین طراح غربی‌ای که که به دنبال المان‌های شرقی بود شناخته شد. او مد ژاپن را مطالعه می‌کرد تا از آن ایده‌های جدید بگیرد و در همان حال به دنبال فرصت‌های شغلی در این کشور نیز بود. مدرسه‌ی مد ژاپن که بونکا فوکوسوی نام داشت، پیر کاردین را به عنوان استاد افتخاری برگزید و او به مدت یک ماه، برش‌های سه بعدی را در آن مدرسه آموزش داد. در سال 1957، اولین بوتیک مردانه پیر کاردین در به نام «آدام» (به معنای آدم) در پاریس افتتاح شد. دو سال بعد، در سال 1959، پیر کاردین به علت عدم رعایت اصول انجمن صنفی اوت‌ کوتور فرانسه، که همان طراحی و تولید لباس برای مشتریان خاص بود از این انجمن اخراج، اما بعدها دوباره به این انجمن بازگردانده شد.

دهه‌ی 1960، دوران اوج موفقیت پیر کاردین بود؛  او در اوایل دهه شروع به طراحی لباس‌هایی با الهام از فضا کرد که با عنوان «عصر فضایی» معروف شدند. همان‌طور که در ژاپن، طراحان ژاپنی به پیر کاردین الهام بخشیدند، امروزه طراحان ژاپنی هستند که از استایل فیوچرستیک (مربوط به آینده) کاردین الهام می‌گیرند.

پیر کاردینده‌ها سال بعد خانه‌ی مد پیر کاردین به یک امپراتوری تبدیل شد. او علاوه بر طراحی مد در زمینه‌های دیگری چون لوازم خانگی، آب معدنی و اتومبیل نیز فعالیت کرد. او حتی مدیریت یک رستوران زنجیره‌ای به نام «ماکسیم» را نیز بر عهده دارد. این تنوع کاری بارها مورد انتقاد طراحان مد دیگر قرار گرفت.

پیر کاردین در سال 2011 تصمیم به فروش برند خود به ارزش یک میلیارد پوند گرفت اما پس از اینکه نشریه‌ی وال استریت جورنال ارزش آن را یک پنجم ارزش واقعی این برند اعلام کرد، پیر کاردین از فروش برند خود صرف نظر کرد.

Quote

من لباس‌هایی را ترجیح می‌دهم که برای زندگی‌ای که هنوز وجود ندارد خلق شده‌اند؛ برای دنیای فردا.

من لباس‌هایی را ترجیح می‌دهم که برای زندگی‌ای که هنوز وجود ندارد خلق شده‌اند؛ برای دنیای فردا.

پیر کاردین

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان