مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان:

تدوین بانک اطلاعاتی قصه‌گویی/ ۴۳۰۵ قصه به جشنواره نوزدهم رسید

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان از تقویت دبیرخانه دائمی جشنواره قصه‌گویی و همچنین تدوین بانک اطلاعاتی قصه‌ها خبر داد و گفت: ۴۳۰۵ قصه به دبیرخانه این دوره ارسال شده است.

تدوین بانک اطلاعاتی قصه‌گویی/ 4305 قصه به جشنواره نوزدهم رسید

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا حاجیان‌زاده در نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی که امروز (24 بهمن ماه) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، قصه‌گویی را یک هنر مردمی دانست و افزود: مخاطبان قصه‌گویی، کودکان و نوجوانان سراسر کشور هستند که جمعیت بسیاری را شامل می‌شوند. حتی بزرگترها هم شنیدن قصه را دوست دارند. دوم اینکه صاحبان این هنر، مادران، پدران، پدربزرگ‌ و مادربزرگ‌ها، مربیان، کتابداران و بسیاری از علاقه‌مندان هستند؛ پس این هنر به یک چارچوب خاص محدود نمی‌شود. از سوی دیگر محتوای قصه‌ها، تجربه‌های زیستی و تاریخ و تمدن هر قوم است. بنابراین می‌توان قصه‌گویی را یک هنر مردمی به شمار آورد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصه‌گویی را روشی برای آموزش غیرمستقیم برشمرد و گفت: ما می‌توانیم بهترین محتوا را در قالب قصه به مخاطب خود ارائه کنیم؛ بنابراین قصه‌گویی در کنار آموزش رسمی، بهترین روش و بهترین مکمل برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی است و ما نمی‌توانیم نسبت به این روش‌ آموزشی بی‌تفاوت باشیم.

حاجیان‌زاده با اشاره به اینکه نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی در چند بخش اجرا می‌شود، گفت: ما در این جشنواره سه قصه‌گویی در دو شکل ملی و بین‌المللی، مقاله‌نویسی و داستان‌نویسی رضوی خواهیم پرداخت. همچنین یکسری برنامه‌های جنبی در نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی که از 27 بهمن تا اول اسفند ماه در مرکز آفرینش‌های هنری کانون ادامه دارد، اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به شرکت‌کنندگان در نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی گفت: مربیان کانون پرورش فکری، قصه‌گویان آزاد، پدربزرگ مادربزرگ‌ها، قصه‌گویان جشنواره رضوی، ربیان مراکز فراگیر کانون و همچنین نوجوانان، شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره هستند. نکته قابل ذکر اینکه برای نخستین بار نوجوانان می‌توانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سه بخش مختلف جشنواره قصه‌گویی اشاره و بیان کرد: این جشنواره سه بخش ملی، بین‌المللی و بخش مقالات که جنبه رقابتی دارد را شامل می‌شود. چهار هزار و 305 قصه به دبیرخانه جشنواره رسیده است و هزار و 90 مربی در مرحله استانی شرکت کرده‌اند که 20 نفر از این مربیان به جشنواره ملی راه یافته‌اند که از این میان سه نفر برگزیده بخش ملی و سه نفر برگزیده بخش بین‌المللی خواهند بود. همچنین 747 شرکت‌کننده آزاد در نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی شرکت کرده‌اند که از این میان سه نفر به عنوان برگزیده ملی معرفی می‌شوند. علاوه بر این 446 پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به جشنواره راه یافتند که از این میان 10 نفر به بخش پایانی رسیده و دو نفر به‌عنوان برگزیده ملی معرفی می‌شوند. 165 برگزیده استانی نوجوان داشته‌ایم که 11 نفرشان به اختتامیه جشنواره راه یافته و هر 11 نفر معرفی و تقدیر می‌شوند.

حاجیان‌زاده در ادامه بیان کرد: 179 نفر در جشنواره رضوی شرکت کرده‌اند که از این میان سه نفر به عنوان برگزیده ملی انتخاب می‌شوند. در بخش مربیان فراگیر هم 17 نفر شرکت کرده که از این میان یک نفر به عنوان برگزیده ملی انتخاب و معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 72 قصه‌گوی خارجی در این جشنواره اشاره کرده، گفت: این قصه‌گویان از 38 کشور جهان در نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی شرکت کرده‌اند و در نهایت 11 قصه‌گو و 2 داور بین‌المللی برای شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند. در مجموع 10 قصه‌گوی ایرانی، 10 پدربزرگ و مادربزرگ، 3 قصه‌گو از مراکز فراگیر کانون، 8 قصه‌گوی رضوی و 11 نوجوان در اختتامیه جشنواره برای مخاطبان قصه خواهند گفت و یک داور از کشور اندونزی، یک داور آلمانی و مصطفی رحماندوست هم 15 اثری را که در بخش بین‌المللی شرکت کرده‌اند، داوری می‌کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بخش مقاله‌نویسی نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی اشاره و بیان کرد: اکرم قاسم‌پور، حسن دولت‌آبادی و غلامعلی افروز، داوران این بخش هستند، 162 چکیده اثر به دست ما رسیده که تنها سه اثر به عنوان آثار برگزیده در قسمت مقاله‌نویسی، معرفی و انتخاب می‌شوند. در بخش داستان‌نویسی رضوی هم 253 کار به دست ما رسیده که سه اثر به عنوان اثر برگزیده مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

 وی همچنین به برگزاری 10 نشست و کارگاه علمی در نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی اشاره و گفت: شیوه‌های استفاده از متون کهن قصه‌گویی، قصه‌گویی و رشد مهارت‌های اجتماعی، بایسته‌های قصه‌گویی دینی برای کودک امروز، کارکردهای روان‌شناختی قصه و ... از جمله کارگاه‌های علمی هستند که در این دوره از جشنواره برگزار می‌شوند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اعزام قصه‌گویان جشنواره به مراکز دیگر خبر داد و افزود: قصه‌گوهای برگزیده به بخش‌های مختلف تهران چون مراکز فرهنگی هنری، فرهنگسراها، شیرخوارگاه‌ها، بیمارستان‌های تخصصی کودکان و مؤسسه مادران امروز می‌روند و برای بچه‌ها قصه می‌گویند.

حاجیان‌زاده به محتوای قصه‌ها اشاره و بیان کرد: درون‌مایه آموزشی ـ تربیتی، زندگی به سبک ایرانی ـ اسلامی و داستان رضوی، از جمله مواردی است که قصه‌گویان به آن پرداخته‌اند. همچنین نشر قصه‌ها از جمله ویژگی‌های این دوره از جشنواره است؛ به این معنی که قرار است قصه‌های برگزیده در پورتال کودک و نوجوان قرار بگیرد و تابحال 116 قصه بارگذاری شده است. همچنین ما در این دوره ارتباط خوبی با آموزش و پرورش برقرار کرده و قصه‌گویان ما به شکل متمرکز به مدارس مختلف رفته و طرح «هفته‌ای با قصه‌گویی» را اجرا کرده‌اند.

وی همچنین از تقویت دبیرخانه دائمی قصه‌گویی خبر داد و گفت: ما نباید به فرهنگ شفاهی قصه‌ها بسنده کنیم، مربیان ما، بچه‌ها را با قصه آشنا می‌کنند و بعد کتاب قصه را در اختیار آنها قرار می‌دهند. درواقع قصه‌گویی یک روش خوب برای کتابخوان کردن بچه‌هاست.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تدوین بانک اطلاعاتی قصه‌گویی خبر داد و گفت: دبیرخانه دائمی قصه‌گویی، تقویت و بانک اطلاعاتی قصه‌گویی تدوین خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان