دی اس به عنوان برند لوکس شرکت سیتروئن از سال 2009 به طور کامل از برند سیتروئن مستقل شد و به این ترتیب با نام و نشان خود اقدام به تولید خودروهای لوکس کرد. بارزترین مشخصه محصولات این شرکت را باید کیفیت بالای ساخت، ایمنی بالا، فناوریهای به کار رفته و مخصوصاً طراحی بروز و خاص آنها دانست.
پنج شنبه گذشته شرکت آرین موتور، نماینده رسمی دی اس در ایران، تست درایو تمامی محصولات خود را در پیست کارتینگ آزادی تهران برگزار کرد و در آن علاوه بر خبرنگاران خودرویی، علاقه مندان به این برند نیز فرصتی یافتند تا این خودروهای فرانسوی را تست کنند.
تست درایو محصولات دی اس
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به 4 محصول این خودروساز که در بازار داخلی ایران نیز عرضه میشوند.
DS3 دلربای کوچکاین خودرو کوچکترین ولی یکی از جذابترین محصولات دی اس است که در ابتدا با نام سیتروئن دی اس 3 در بازارهای جهانی به فروش میرفت و توانست در بازارهای اروپایی فروش چشمگیری را داشته باشد اما از سال 2016 تصمیم گرفته شد تا این خودرو با برند مستقل دی اس به فروش برسد.
این هاچبک کوچک اسپرت به موتورهای مختلفی از 1.2 لیتری تا 1.6 لیتری مجهز است. ضعیفترین موتور آن 81
اسب بخار قدرت و 118 نیوتون متر گشتاور دارد و قویترین موتور آن نیز که 1.6 لیتری توربو است 207
اسب بخار قدرت و 300 نیوتون متر گشتاور را می تواند تولید کند. این خودرو در ایران با موتور 1.2 لیتری توربوشارژ عرضه می شود که توانایی تولید 110
اسب بخار و 205 نیوتن متر گشتاور را دارد.
دی اس 3
شتاب صفر تا صد این هاچبک کوچک فرانسوی در نسخهای که به ایران آمده 9.2 ثانیه است اما در پیشرانههای قدرتمندتر به 6.5 ثانیه نیز میرسد. برای این خودرو امکان سفارش گیربکس 6 دنده دستی و یا 6 دنده اتوماتیک وجود دارد که تنها مدل اتوماتیک آن در بازار ایران عرضه میشود. تنها رقیب این خودرو در بازار ایران آلفارومئو میتو است.
DS5 خاص خوشاستیل این مدل را باید یک هاچبک بزرگ و لوکس به حساب آورد و اولین محصولی است که تحت برند دی اس تولید شد و در بازار ایران نیز این خودرو نخستین محصول دی اس به شمار میرود.
این هاچبک خوش تراش حالتی بیشتر شبیه به خودروهای شوتینگبریک دارد و در خیابان بسیار خاص است. طول این خودرو 4.5 متر است که برای یک هاچبک ابعاد بزرگی به حساب میآید. موتور 1.6 لیتری توربو DS5 میتواند 165
اسب بخار نیرو را به همراه گشتاور 260 نیوتنمتری تولید کند و آن را از طریق گیربکس شش دنده خودکار ساخت آیسن به چرخهای جلو انتقال دهد که نتیجه آن دستیابی به شتاب صفر تا صدی در حدود 8.5 ثانیه است.
دی اس 5
در نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز دی اس 5 یک محصول کامل است و امکاناتی چون سیستم هشدار نقطه کور، سیستم HUD، ماساژور راننده، گرمکن صندلی های جلو، مونروف، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و چراغ های جلوی LED در آن موجود هستند. این خودرو در بازار ایران رقبایی چون بی ام و سری 1 جدید، ولوو C70 و آلفارومئو جولیتا را در مقابل خود میبیند که همگی رقبای قدری هستند اما دی اس نیز به خوبی برای رقابت در این سگمنت آماده و مجهز است.
DS6 کراساوور مغروراین خودرو اولین تجربه دی اس در ساخت خودروهای شاسی بلند است و در سال 2014 به بازار معرفی شد و تا کنون در بازار حضور دارد. البته دی اس 6 را نمیتوان یک آفرودر تمام عیار به حساب آورد چون فاقد سیستم چهارچرخ محرک است. این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4.5، 1.8و 1.6 متر است که تقریباً شبیه به کیا اسپورتیج البته کمی بزرگتر است. این کراساوور لوکس و با کیفیت در بخش فنی خود با مدل دی اس 5 مشابه است و از همان موتور و گیربکس در این مدل نیز استفاده شده است.
دی اس 6
در بازار ایران نیز این خودرو باید در بازه قیمتی خود با محصولاتی چون میتسوبیشی اوتلندر، تویوتا راو4 و نیسان ایکستریل رقابت کند که البته در خصوص امکانات رفاهی جز سیستم چهارچرخ متحرک چیزی از رقبای خود کم ندارد. ظاهر آن نیز شکیل و مشتری پسند است.
DS 5LS سدان محافظه کاردی اس 5LS یک سدان جدید این کمپانی است که با چهره ای ساده اما شکیل و محافظه کار به بازار آمده است. این خودرو از نظر پیشرانه شباهت زیادی با دی اس 5 دارد و از موتور 1.6 لیتری توربوشارژ بهره می برد. دی اس 5LS در نمای داخلی نیز مشابه خودروی دی اس 6 است و باید گفت ترجمه سدان این شرکت فرانسوی است.
دی اس 5LS
در نهایت این برنامه تست درایو را باید روند مفید و موثر شرکت آرین موتور در کسب تجربه علاقمندان و مشتریان بالقوه این برند بدانیم و امیدواریم که این برنامهها در آینده هر چه بیشتر و گستردهتر انجام شوند.
همچنین جای خالی دیگر شرکتهایی که تنها ادعای عرضهکننده محصولات لوکس را دارند در ارایه چنین برنامههای خوبی بسیار خالی احساس میشود!