همه چیز در مورد ادکلن و عطریات

عطر آمیزه ای از روغن های اساسی، ترکیبات معطر، ثابت کننده و الکل است. روغن های اساسی از طریق تقطیر گل ها، گیاهان و علف ها به دست می آید

همه چیز در مورد ادکلن و عطریات
عطر آمیزه ای از روغن های اساسی، ترکیبات معطر، ثابت کننده و الکل است. روغن های اساسی از طریق تقطیر گل ها، گیاهان و علف ها به دست می آید. اگر عصاره گیری از طریق تقطیر میسر نباشد، توسط روغن های جاذب این کار صورت می گیرد، مانند گل یاس. عصاره گیری توسط روغن های جاذب اساساً عمل استخراج توسط جذب مواد معطر به داخل موم و سپس استخراج و جداسازی روغن بدبو توسط الکل است. در ساختن عطر مواد شیمیایی معطر نیز ثابت کننده ها که وظیفه پیوند دادن و متصل کردن عطرهای گوناگون را به عهده دارند شامل بلسان( درخت گل حنا)، عنبر سائل و شیره غدد بودار آهوی مشک(نوع غلیظ آن بدبو بوده اما در محلول الکل به عنوان عامل نگهدارنده کاربرد دارد) به کار می رود. میزان الکل افزوده بستگی به نوع عطر دارد.

عطر چیست و ادکلن کدام است؟
 

میزان در شناسایی عطر 40 درصد است. همان طور که طلای 18 تا 24 عیار یا نقره 80 تا 100 مرغوب تا خالص خوانده می شود، معیار عطر نیز 40 درصد است یعنی از عصاره ( اسانس، جوهره) به دست آمده 40 درصد عطرخالص باشد و مابقی آن آب و الکل و دیگر افزودنی ها که آن خالص ترین و گران ترین عصاره هاست. حالا معیاربندی عطرها از همین میزان غلظت شروع می شود:
1- 20 تا 40 درصد عطر مرغوب تا خالص یا Perfum
2- اگر عطری بین 10 تا 20 درصد از این مواد معطر را داشته باشد به آن عطر یا اودوپرفیوم Eau de perfum می گویند.
3- اگر بین 5 تا 10 درصد مواد معطر باشد به آن Eau de toilette اودوتوالت می گویند.
4- اگر 2 تا 4 درصد مواد معطر داشته باشد به آن Eau de cologne اودوکلن یا ادکلن می گویند.
این بود فرق عطر با ادکلن که البته روی شیشه آنها با علامت FL.OZ نوشته شده که هرکدام در چه رده ای هستند و این عدد هم هیچ ربطی به مرغوبیت و کیفیت یک ادکلن ندارد. ادکلن و اودوتوالت نیز فرق چندانی از نظر مصرف با هم ندارند و اینجا فقط یک طبقه بندی تجاری و نوع استفاده مورد نظر بوده است. به طور معمول ما به ادوتوالت هم ادکلن می گوییم.

انواع عطر و خواص آنها
 

همان طور که درصد( غلظت) ترکیبات معطر( اروماتیک) کاهش می یابد، شدت و طول عمر عطر نیز کاهش می یابد. ترکیب آب و الکل به عنوان حلال مواد معطر به کار می رود. در عمل گرمای بدن سبب می شود تا حلال به سرعت تبخیر شده و عطر بر روی پوست باقی بماند تا به تدریج طی چند ساعت تبخیر شود. ما مجبوریم از همان معیار چشایی برای شناسایی نوع بوی عطر استفاده کنیم:« شیرین»، « تلخ» و « ترش». چند رده بندی دیگر مانند انواع رایحه گل ها یا میوه ها یا حتی بوی چوب درختان و شکلات و توتون نیز وجود دارد ولی این سه نوع رایحه به اضافه « سرد» و « گرم» ساده ترین معیارهای ما برای شناسایی عطرها هستند. علاوه بر صفات « تند» و « ملایم» شاید بشود صفت های « سنگین» یا « سبک» را هم به کار برد. برخی از عطرها ترکیبی از این سه رایحه به اضافه سردی و گرمی هستند مثلاً عطرهای گرم و شیرین یا سرد و تلخ یا تند و شیرین با تندی و ملایمت های مختلف.
عطرهای گرم و شیرین و تلخ: مناسب برای فصول سرد یا مناطق سردسیر.
عطرهای سرد و تلخ یا ترش: مناسب برای فصول گرم یا مناطق گرمسیر و مجالس دوستانه
عطرهای تند از هر نوع: برای میهمانی ها و مجالس
نوع و فصل استفاده هم البته بستگی به ذائقه بویایی شما دارد.

مراحل تبخیر عطر:
 

1-رایحه اولیه: رایحه ای که پس از چند دقیقه از استعمال عطر احساس می شود. رایحه اولیه همان احساس اولیه از بوی عطر است. به همین خاطر در فروش عطر تأثیر بسزایی دارد. رایحه این مرحله تازه و تند است. ترکیبایی همچون داشتن بوی تند و شدت فرار و سرعت تبخیر در این مرحله دخیل هستند.
2- رایحه ثانوی: رایحه عطر ثانوی زمانی که رایحه ابتدایی از میان می رود آشکار می شود. رایحه ثانوی بدنه اصلی عطر را تشکیل می دهد و به عنوان ملایم کننده بوی تند اولیه به کار می رود. رایحه این مرحله چیزی حدود 10 دقیقه تا 1 ساعت بعد از استعمال عطر احساس می شود.
3- رایحه پایه: رایحه عطر زمانی که رایحه اولیه و ثانویه از میان می روند، می باشد. ترکیبات این گروه معمولاً ثابت کننده است. رایحه این مرحله قبل از 30 دقیقه از استعمال عطر احساس نخواهد شد.

منابع عطرسازی
 

گیاهان به عنوان منابع روغن های اساسی و ترکیبات معطر عمده به شمار می آیند. گیاهان این ترکیبات را به خاطر محافظت از حیوانات گیاه خوار و همچنین جذب حشرات گرده افشان تولید می کنند.
1- گل ها: بزرگترین منبع مواد معطر است که شامل گل های سرخ، مریم، میخک، یاس و ابریشم هستند.
2- برگ ها: برگ های نعناع هندی، بنفشه، رزماری، مرکبات، گوجه فرنگی و علف خشک.
3- ریشه و ساقه های زیرزمینی: ریشه درخت جوز و زنجبیل.
4- دانه ها: دانه های گشنیز، زیره، کاکائو، هل و بادیان.
5- میوه ها: میوه های تمشک، توت فرنگی، سیب، مرکبات، وانیل و فلفل شیرین.
6- روغن چوب: چوب درختان سرو، عرعر، کاج و صنوبر.
7- پوست درختان: درخت نعناع.
8- رزین( صمغ): رزین بوته کندر، بلسان ( درخت گل حنا)، کاج و صنوبر.

منابع حیوانی
 

1- مشک: از کیسه آهوی آسیایی گرفته می شود که مشک سنتزی( مصنوعی) به علت اقتصادی بودن جایگزین مشک طبیعی شده است.
2- کاستوریوم: که از کیسه سگ آبی آمریکای شمالی به دست می آید.
3- عنبر سائل: ماده چربی مانندی که از نهنگ عنبر به دست می آید.
4- عسل: که از کندوی زنبور عسل به دست می آید.

منابع مصنوعی
 

مواد معطر ساختگی ترکیبات ارگانیکی است که از فرآورده های نفتی و یا رزین درخت کاج مانند کومالین و لینالول حاصل می شود.

خانواده عطرها
 

رایحه ای که شبیه علف و سبزه و یا برگ های تازه چیده شده است.
رایحه پرطراوت: FRESHY GREEN
رایحه کاجی و بلوطی و یا وانیلی، رایحه گرم: ORIENTAL
رایحه گرم و تند: SPICY
رایحه جنگل و چوب خشک تازه قطع شده: WOODY
رایحه گل ها، ملایم و طبیعی: FLORAL
رایحه میوه ها به جز مرکبات مانند: سیب، موز و توت فرنگی: FRUITY
رایحه قارچ مانند: FUNGAL
رایحه زمین جنگل و خاک: EARTHY/MOSSY
رایحه مرکبات مانند: نارنج، لیموترش و پرتغال: CITRUS
رایحه تنباکو: TOBACCO
رایحه شیرین: SWEET
رایحه ملایم و سبک: LIGHT
رایحه سنگین و گیرا: HEAVY
از دیگر گروه های عطرها می توان به DEODORANTها که برای برطرف کردن بوی بد دهان و ANTI-PERSPIRANTها که از تعریق بدن جلوگیری می کنند و AFTERSHAVE که پس از اصلاح استفاده می شوند نام برد.

نکاتی در مورد مصرف عطرها:
 

1- عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده کنید نقاطی که جریان خون قوی و پوست گرم تر از دیگر نقاط است مانند مچ دست، پشت گوش، قفسه سینه، گردن، پشت زانوها و داخل آرنج ها.
2- عطر را به صورت چند لایه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.
3- پس از 3-4 ساعت معمولاً باید مجدداً به خودتان عطر بزنید.
4- عطر را در هوای روبروی خود اسپری کرده و از آن عبور کنید. با این کار عطر به طور یکنواخت روی بدن شما می نشیند.
5- هیچ گاه عطر را مستقیماً روی لباس خود به کار نبرید زیرا ممکن است ایجاد لک کند.
6- زمان امتحان عطر هنگام خرید اجازه دهید حداقل عطر به مدت 10 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و زمانی که بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته می شود، ایجاد بوی متفاوتی خواهد کرد. با این کار انتخاب بهتری خواهید کرد. همچنین بیش از 3 عطر را همزمان امتحان نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.

استفاده درست از عطر
 

بسیاری از مردم فکر می کنند که برای با کلاس بودن باید عطر و ادکلن های گران قیمت بخرند چون مرغوب تر و خوش بوترند. این فکر از جهاتی غلط است. هرکسی می تواند با هزینه ای اندک عطر مناسب خود را بخرد که از آن راضی باشد. عطر یا ادکلن مرغوب و گران قیمت هم خوب است اما وقتی با بدن شما سازگار نباشد، فایده ای ندارد. یکی از آشنایان عطر بسیار گران قیمتی خریده بود که به شدت پز قیمتش را می داد اما وقتی آن را به خودش می زد بویی شبیه آب پیاز داشت! پس این واکنش پوست شماست که ملاک است نه جیب شما! این شاید نکات مفیدی در این زمینه باشد. مطمئناً دیدگاه شما نسبت به استفاده از عطر و ادکلن عوض خواهد شد.
چرا گفتیم سازگاری با بدن شما؟ عبارت دقیق تر « سازگاری با پوست شما» است. بسیاری از مردم طرز استفاده غلطی از ادکلن و عطرها دارند. آنها را به لباس خود می زنند! نمی دانم شاید عطرهایی مخصوص لباس هم وجود داشته باشد ولی مسأله این است که عطر باید روی پوست جواب بدهد. ما دکتر پوست نیستیم ولی به تجربه بیشتر دریافته ایم که پوست افراد با یکدیگر متفاوت است. شاید بوی بدن افراد مانند خطوط سرانگشتان مخصوص همان فرد باشد. بنابراین هر عطری احتمال دارد روی پوست افراد مختلف، واکنش های شیمیایی متفاوت و در نتیجه بازتاب مختلفی داشته باشد. این در اصطلاح علمی یعنی PH و میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن پوست افراد متفاوت است. به طور کلی رایحه عطر باید روی پوست جواب بدهد. دقیقاً کجا؟ چند نقطه از بدن هست که دارای نبض است: پشت گوش ها در قسمت زیر آن و کناره های بینی و مچ دست و مچ پا. گردن هم هست ولی سعی کنید به گردن نزنید چون پوست گردن مقداری حساس است. همان کناره های بینی و پشت گوش و نبض مچ دست از همه مناسب تر است. ضربان نبض باعث می شود که رایحه عطر بیشتر در هوا پخش شود. اگر به فاصله ساعد و بازو یعنی میان آرنج و یا پشت زانوی پا و کنار قوزک پا نیز دقت کنید آنجا نیز یک نبض هست و مناسب زدن عطر. اگر پوست شما خشک است می توانید قبلاً از کرم یا لوسیون استفاده کنید تا ماندگاری عطر بیشتر شود. یادتان باشد که شما «عطر را به خاطر دیگران می زنید» چون بعد از چند دقیقه شما به خاطر عادت به آن دیگر بویی احساس نمی کنید. پس عطر برای ایجاد احساس بهتر از شما در نظر دیگران است. در هر شغل و سمتی هستید عطر را فراموش نکنید. به هر حال بیشتر افراد تقریباً روی یک چیز نقطه اشتراک دارند و آن این که برای بوی خوش احترام قائلند.

چگونگی ماندگاری بوی عطر
 

شما رایحه عالی مورد نظر خود را در قیمتی مناسب پیدا کرده اید، اما هر زمان که از آن استفاده می کنید، به زودی و در عرض چند ساعت بوی آن از بین می رود. چرا این اتفاق می افتد؟ روش هایی را بیاموزید تا به شما اطمینان بدهد که بوی عطرتان در سرتاسر شب یا روز قوی و خوب باقی می ماند.
1- پوست سالم رمز استفاده موفق از محصولات آرایشی و زیبایی است. ابتدا مطمئن بشوید که پوست شما پیش از استفاده از عطر کاملاً شسته و تمیز است.
2- توجه کنید که چه نوع مواد بهداشتی پوست و بدن باعث می شود که بدن شما بوی تندی داشته باشد. اگر از عطر برای این منظور استفاده می کنید که بوی بدن شما را بپوشاند، این بو و عطر به مدت طولانی نمی ماند و سرانجام بوی بدن شما بر عطر غلبه می کند.
3- اگر بوی بدن شما به شکلی است که اثر عطر را از بین می برد، قبل از به کار بردن عطر از محصولات بهداشتی و آرایشی مناسب استفاده کنید.
4- دقت کنید که عطر را در جایی که ماده بوبر یا ضدعرق استفاده کرده اید، به کار نبرید. بوبرهایی با رایحه ملایم بوی عطر شما را نمی پوشاند، بلکه آن را افزایش می دهند. بوبرها هر نوع بوی عرق را از بین می برند و باعث می شوند که رایحه عطر به خوبی بدن شما را خوشبو کند.
5- قبل از استفاده از عطر مطمئن شوید که خراش و زخم روبازی بر روی پوست خود ندارید، زیرا ترکیب عطر با مایعات بدن باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود.

مارک های معتبر محصولات آرایشی
 

از آنجایی که مارک های غیراستاندارد و تقلبی فراورده های آرایشی رشد روز افزونی یافته اند.
منبع:نشریه دنیای زنان، شماره 54.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر