مشکلات شایع گوش

التهاب گوش خارجی   در التهاب گوش خارجی، مجرای گوش ملتهب می شود. متخصصان معمولا علت آن را یک عفونت باکتریایی، ویروسی و یا قارچی می دانند

مشکلات شایع گوش

التهاب گوش خارجی
 

در التهاب گوش خارجی، مجرای گوش ملتهب می شود. متخصصان معمولا علت آن را یک عفونت باکتریایی، ویروسی و یا قارچی می دانند. این حالت اغلب اوقات بعد از شناکردن بروز می کند؛ چه وجود رطوبت در مجرای گوش موجب افزایش احتمال بروز عفونت می گردد.
گفتنی است التهاب گوش خارجی ممکن است در افرادی که در محیط گرم و مرطوب کار می کنند بروز کند. هم چنین خراشیده شدن مجرای گوش (به وسیله وسایلی که برخی افراد عادت دارند داخل گوش خود کنند) و یا گوش پاک کن و ناخن، نیز در ایجاد التهاب موثر است. علایم این بیماری شامل ترشح چرک از گوش و خارش یا درد در مجرای گوش است.
تشخیص بیماری و نوع درمان بر عهده پزشک است. پزشک ممکن است برای فرد قطره گوش،‌ آنتی بیوتیک و مسکن خوراکی جهت درد تجویز کند. به هر حال مراجعه به پزشک جهت پیگیری ضروری است.

التهاب گوش میانی
 

در این بیماری بافت هایی که گوش میانی را می پوشانند ملتهب می گردند؛ چرک ومایع در گوش میانی جمع شده و موجب بروز درد و حتی کاهش شنوایی در فرد می گردد. زمانی که یک عفونت ویروسی سرماخوردگی یا آنفلوانزا یا یک عفونت باکتریایی از قسمت گلو وارد گوش میانی می شود،‌این عفونت ممکن است موجب پارگی پرده گوش شود.
علایم بیماری عبارت اند از درد گاهی شدید در گوش، تب، کاهش شنوایی.
این بیماری در کودکان به دلیل کامل نشدن شیپوراستاش شیوع بیشتری دارد؛ چه شیپور استاش به آسانی توسط چیزهای بزرگی که اطراف آن قرار دارد مانند لوزه ها مسدود می شود.
این بیماری باید به موقع درمان گردد. در غیر این صورت ممکن است به ازدست رفتن دایم شنوایی در فرد منجر شود.

گرفتگی گوش
 

مجرای گوش با ترشح جرم گوش توسط غدد موجود در مجرای گوش، پاک و مرطوب می شود. جرم گوش معمولاً به مقادیر کمی تولید می شود و به طور طبیعی از گوش خارج می گردد. اگر مجرای گوش به وسیله جرم گوش مسدود شده و گرفته شود، احساس پری و ناراحتی در گوش ایجاد می گردد. گاهی اوقات نیز موجب کاهش شنوایی می شود. گاهی اوقات فرو کردن گوش پاک کن یا انگشت به داخل گوش باعث فرو رفتن جرم گوش به داخل مجرا وگرفتگی گوش می شود.
گرفتگی گوش دراثر تجمع جرم گوش را می توان با قطره های گوش قابل دسترس در داروخانه ها برطرف نمود. ولی در صورت عدم بهبودی، مراجعه به پزشک ضروری است. پزشک از روش های مختلفی جهت درمان استفاده می کند.

پارگی پرده گوش
 

پارگی پرده گوش بیشتر در اثر بروز عفونت حاد باکتریایی در گوش میانی رخ می دهد؛‌در این حالت افزایش چرک یا مایعاتی که بر اثر عفونت در گوش میانی ایجاد شده اند، در نهایت منجر به پاره شدن گوش می شود و ازاین طریق از گوش خارج می شود. در موارد کمی پارگی گوش ممکن است در اثر فرو کردن وسیله نوک تیز داخل گوش ایجاد شود.
گاهی عدم تعادل فشارداخل گوش میانی و گوش خارجی به طور ناگهانی مانند هنگام پرواز با هواپیما) ایجاد می شود. (گاهی شدید)، ترشح خون آلود از گوش و کاهش شنوایی از جمله علایم پارگی پرده گوش به شمار می رود که نباید نادیده گرفته شود.
در اکثر مواقع پارگی پرده گوش بعد از مدتی التیام می یابد. البته مصرف آنتی بیوتیک جهت رفع عفونت لازم است. در موارد نادری در صورت عدم التیام پرده، متخصص از روش هایی مانند ترمیم یا جراحی استفاده می کند.

وزوز گوش
 

برخی افراد صداهای زنگ مانندی را در گوش های خود می شنوند که به اصطلاح،‌این افراد دچار وزوز گوش شده اند. صداهای شنیده شده ممکن است شبیه زنگ، بوق،‌سوت یا غرش باشد. شدت آن ها نیز متفاوت است و در برخی افراد موقتی و عده ای دیگر دایمی می باشد. گاهی اوقات وزوز گوش با کاهش شنوایی همراه است.
وزوز گوش در افراد مسن شیوع بیشتری دارد و در برخی شرایط باعث ایجاد اختلال در تمرکز حواس آن ها می شود حتی ممکن است خواب راحت را از فرد بزداید.
علت بروز وزوز گوش هنوز به طور قطع مشخص نشده است. متخصصان معتقدند وزوز گوش ممکن است به علت وجود بیماری خاصی مانند کم خونی یا پرکاری تیرویید بروز کند. البته احتمال بروز آن در اثر ضربه به سر و یا مصرف برخی آنتی بیوتیک ها و ... نیز وجود دارد.
در این شرایط لازم است فرد به متخصص مراجعه نماید تا تحت درمان مناسب قرار گیرد.

پیر گوشی
 

پیر گوشی در بسیاری از افراد بالای 50 تا 60 سال دیده می شود. این افراد نمی توانند هم چون گذشته صداهای آرام یا صداهای زیر را به خوبی گذشته بشنوند. تا جایی که اگر دو صدا با هم آمیخته شوند (به طور مثال صحبت کردن فرد به همراه صدای تلویزیون) فرد به سختی می تواند حرف های طرف مقابل را بشنود. به مرور شنیدن صداهای زیر برای فرد مشکل تر می شود. پیر گوشی در مردها شیوع بیشتری دارد و در نیمی از آقایان بالاتر از 70 سال دیده می شود. استفاده از سمعک برای شنیدن و صحبت کردن با دیگران به فرد بسیار کمک می کند.

نکته مفید:
 

خوردن انار شیرین دو نوبت در روز و مکیدن به دانه در رفع گرفتاری صدا تاثیر دارد.
منبع:نشریه تغذیه و سلامتی شماره 79
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان