ماهان شبکه ایرانیان

جهانگیری در آئین جایزه ایثار و رسانه:

سیاستگذاری کارآمد فرهنگی باید منجر به کاهش تصدگری دولت شود

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: اعتقاد ما بر این است که سیاستگذاری کارآمد در حوزه فرهنگ باید به کاهش تصدی دولت و افزایش نقش نهادهای صنفی و جلب مشارکت نخبگان منجر شود.

سیاستگذاری کارآمد فرهنگی باید منجر به کاهش تصدگری دولت شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیین اختتامیه نخستین جایزه ایثار و رسانه صبح امروز سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و سعید الفتی مشاور وزیر در امور ایثارگران، در تالار وحدت تهران برگزار شد.

جهانگیری در بخشی از این مراسم در سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: از انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس، خانه فرهنگ ایثار و مقاومت و وزارت ارشاد برای آعاز این کار پسندیده صمیمانه تشکر می‌کنم. چرا که از این به بعد، موضوع ایثار در رسانه‌ها با معیارهای فداکاری سنجیده و داوری می‌شود و حتما این کار ارزشمند در تاریخ اقدامات ارزشمند این دوستان ماندگار خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور سپس با اشاره به کیفیت برگزاری این جایزه با همراهی اصناف گفت: به نمایندگی از دولت تدبیر و امید عرض می‌کنم که در این دولت،‌ اعتقاد بر این است که سیاستگذاری کارآمد در حوزه فرهنگ باید به کاهش تصدی دولت و افزایش نقش نهادهای صنفی و جلب مشارکت نخبگان منجر شود. جشنواره های فرهنگی و جوایز تخصصی هم بیشترین تاثیر را زمانی می‌تواند داشته باشد که با مشارکت بخش‌های تخصصی شکل بگیرد و ذی‌نفعان تخصصی در آن نقش داشته باشند.

جهانگیری افزود: ترویج فرهنگ ایثار، فرهنگ شهادت و سایر اقدامات موثر فرهنگی مانند حفاظت از محیط زیست، اقتصاد مقاومتی، ترویج مطالعه و نظایر این‌ها هم زمانی موفق خواهد بود و به نتیجه می‌رسد که بیش از دولت، نهادهای مدنی و صنفی در آن نقش داشته باشند و دولت تنها پشتیبان و حامی باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم جامعه‌مان از نظر اخلاقی و نظام ترجیحات اخلاقی به فداکاری و ایثار بپردازد و از این موضوع فاصله نگیرد تا دچار آسیب‌های جدی نشود، باید تک تک افراد جامعه در این حوزه نقش آفرین باشند و به تعبیر دیگر فداکاری و ایثار را باید اقدامی به نفع کلیت جامعه بدانیم. هم دولت نقش مهمی در این زمینه دارد و هم رسانه‌ها. البته که از نگاهی روزنامه‌نگاران همواره در خط مقدم ایثار و مقاومت بوده‌اند و مردم هیچگاه نقش آن‌ها در انعکاس حماسه‌های دفاع مقدس را فراموش نخواهند کرد.

ماون اول رئیس جمهور در ادامه دفاع مقدس را سمبل و شکوه دوران ایثارگری ملت ایران دانست و تأکید کرد: در این ایثارگری سراسر کشور نقش داشته‌اند. در دوران مسئولیتم در جهاد، شاهد ایثارگری‌هایی بوده ام که تا سال‌ها نمی‌توان آن‌ها را به درستی منعکس کرد. در دنیای فعلی زمانی که به همین تجربیات دفاع مقدس نگاه می‌کنیم به یاد بسیاری بی عدالتی‌ها هم می‌افتیم.

جهانگیری با اشاره به خاطرات سال‌هایی که «بخش وسیعی از کشور زیر سایه جنگ و تهدید بود» ادامه داد: در آن سال‌ها اگر به زحمت امکان تهیه یک موشک فراهم می‌شد تا مدتی این سایه تهدید از سر کشور دور می‌شد و در چنین شرایطی وقتی که ایران برای دفاع از خود اقدام می‌کرد تا شاید بتواند یک موشک برای دفاع تهیه کند، دولت‌های مدعی که اتفاقاً متجاوزان به ایران را تجهیز می‌کردند، ایران را تهدید به تحریم می‌کردند. هیچ ملت عاقلی در این حوزه عقب نشینی می‌کند؟

وی تأکید کرد: تجربیات بسیاری از این دست از دوران دفاع مقدس داریم و اگر آن‌ها را بازخوانی کنیم حتما برای نسل‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور در پایان سخنانش تأکید کرد: کار امروز رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران از کار دیروزشان در سال‌های دفاع مقدس کمتر نیست و همچنان پیشگامان راه استقلال آزادی و جمهوری اسلامی هستند. به صراحت اعلام می‌کنم رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی که امروز در مسیر مبارزه با فساد قدم برمی‌دارند مصداق تمام و کمال ایثارگری هستند. فداکاری امری تاریخی و متعلق به دیروز نیست و امروز ییشتر به این مفهوم نیاز داریم. ان شاالله از آینده رو به رشد ملت ایران با همین فرهنگ حراست خواهیم کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان