طراح صحنه فیلم سینمایی «مهریه بی بی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وظیفه مسئولان سازمان سینمایی و خانه سینما این است که در طول سال به فکر وضعیت بسیار بد معیشتی و زندگی سینماگران باشند نه اینکه فکر کنند با برگزارکردن یک جشن در 21 شهریور به سینماگران ادای دین می کنند؛ جالب هم آن است که در همین جشن هم متأسفانه همه اهالی سینمای کشور دعوت نیستند و تنها تعدادی از افراد در آن حضور دارند.
وی ادامه داد: مباحث مهمی همچون مسأله امنیت شغلی با اینکه سال ها است از مطرح شدن آن می گذرد اما همچنان مسکوت مانده و مسئولان خانه سینما نتوانسته اند هیچ تدبیری برای امنیت شغلی سینماگران و یا حتی تأسیس صندوق بیمه بیکاری داشته باشند. متأسفانه اغلب اعضای صنوف زیرمجموعه خانه سینما که جزو صنوف ضعیف محسوب می شوند با مشکلات شدیدی در زندگی شان در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و برخی از این افراد پس از سال ها فعالیت در سینمای کشور حتی در تأمین هزینه سالیانه مدرسه دولتی فرزندان شان نیز درمانده شده اند و دست مساعدت و یاری به سوی همکاران شان دراز می کنند.
قراچه داغی خاطرنشان کرد: قطعاً مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی اگر کمترین دغدغه و تدبیری داشته باشند می توانند سینماگران را از این وضعیت مهلک و فلاکت بار نجات دهند؛ اما اسفا که سال های سال است ما دردها و مشکلات مان را به آن ها بازگو می کنیم اما گویی هیچ گوش شنوایی در میان مسئولان وجود ندارد.
این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه مسئولان به ما اهمیت نمی دهند اظهار داشت: امسال روی تمامی مشکلات و آشفتگی های موجود در سینما یک مشکل بزرگ دیگر هم اضافه شد و آن مسأله بیمه تکمیلی سینماگران بود؛ متأسفانه هیأت مدیره خانه سینما در اقدامی عجیب و غریب بیمه تکمیلی تعداد زیادی از اهالی سینمای کشور را به بهانه های واهی قطع کرد و از سوی دیگر هم بیمه تکمیلی را که زیر نظر «sos» بود به بیمه رازی که زیرمجموعه صندوق اعتباری هنر است واگذار نمود تا ما مجدداً شاهد مشکل عدم پرداخت حق بیمه از سوی این نهاد باشیم.
وی یادآور شد: متأسفانه در دوره پیشین که بیمه تکمیلی زیرنظر صندوق اعتباری هنر بود بسیاری از پرداخت ها به سینماگران انجام نشد و این صندوق حق بسیاری از اهالی سینمای کشور را خورد و متأسفانه مدیران خانه سینما دوباره به عقب بازگشته اند و می خواهند که شاهد همین تکرار حق خوری ها باشند.
قراچه داغی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سازمان سینمایی باید تهیه کنندگان را موظف به بهره گیری از اعضای خانه سینما کند و اگر این اتفاق رخ دهد ما شاهد تحول جدی و مثبتی در زندگی سینماگران خواهیم بود؛ کارت نظام سینمایی که توسط خانه سینما طراحی و در اختیار اعضای تمامی صنوف سینمایی قرار داده شد باید در جایی کارآیی داشته باشد اما متأسفانه ما شاهد آن هستیم که بعد از گذشت 3 سال از طراحی کارت نظام سینمایی این کارت نتوانسته تأثیری در زندگی کاری و حرفه ای اهالی سینما داشته باشد.