با رازهای مونالیزا آشنا شوید _ بخش سوم

لبخند مرموز مونالیزا و چهره رازآلود او سالها سوژه مطالعات و بررسی‌های مختلف علمی بوده و برای ۵قرن تحقیقات گسترده‌ای در مورد این تابلوی نقاشی پررمز و راز انجام شده. اما همه چیز حکایت از آن دارد که داستانهای پشت پرده مونالیزا پیچیده‌تر و غنی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

 مونالیزا

لبخند مرموز مونالیزا و چهره رازآلود او سالها سوژه مطالعات و بررسی‌های مختلف علمی بوده و برای 5قرن تحقیقات گسترده‌ای در مورد این تابلوی نقاشی پررمز و راز انجام شده. اما همه چیز حکایت از آن دارد که داستانهای پشت پرده مونالیزا پیچیده‌تر و غنی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

این تابلو اثر لئوناردو داوینچی است و درحقیقت پرتره یک زن است که بین سال‌های 1503 تا 1506 کشیده شده و اثری است که بیش از هر اثر هنری دیگری مورد بازدید قرار گرفته و درموردش نوشته شده و ترانه ساخته شده است. تابلوی مونالیزا از سال 1797 تاکنون درموزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

در این گزارش سه قسمتی قصد داریم تا در مورد برخی از رازهای لبخند مونالیزا و  نکات جالب توجه درمورد این تابلوی منحصر به فرد برای شما صحبت کنیم.این بخش سوم وپایانی گزارش ماست:

تابلو مونالیزا

11- پیکاسو متهم سرقت مونالیزا:

قبل از سرقت مونالیزا، نیروهای پلیس چند باری پیکاسو را در حال خرید تابلوهای به سرقت رفته از موزه لوور دیده بودند و از همین رو او یکی از متهمان سرقت این تابلوی زیبا لقب گرفت. اما دزد اصلی این تابلو در سال 1913 دستگیر شد. این فرد وینچنتزو پروگیای ایتالیایی، یکی از کارمندان موزه لوور بود که این تابلو را زیر روپوش خود پنهان کرده و از موزه خارج نموده بود. او یک فرد وطن پرست ایتالیایی بود که اعتقاد داشت این تابلو به او و سرزمین مادری داوینچی، یعنی ایتالیا تعلق دارد و نه فرانسه.

او حدود 2 سال تابلو را در خانه اش پنهان کرده بود و درسال 1913 قصد داشت تا آن را به یک تاجر هنری اهل فلورانس بفروشد. البته پروگیا تا حدودی به هدفش رسید. چرا که بعد از پیدا شدن تابلوی مونالیزا، این تابلو در تور هنری در شهرهای مختلف ایتالیا به نمایش درآمد و سپس به فرانسه بازگردانده شد.

12- پروگیا تنها نبوده:

در سال 1913 پروگیا تنها فردی بود که به خاطر دزدیدن تابلوی مونالیزا دستگیر شد. اما بعید به نظر می‌رسید که او به تنهایی این کار را انجام داده باشد. در آن سالها، تابلوی مونالیزا در یک قاب سنگین چوبی قرار داده شده بود و شیشه سنگینی هم روی آن قرار داشت که وزن آنها روی هم به حدود 90 کیلوگرم می‌رسید و بدین ترتیب بعید به نظر می‌رسد که فردی بتواند به تنهایی یک تابلوی 90 کیلوگرمی را زیر روپوشش پنهان کرده و آنها را از موزه خارج کند. سالها بعد مردی که به خودش لقب «مردی از واله جهنم» را داده بود به کارل دکر، خبرنگار آمریکایی گفت که او نظریه‌پرداز دزدی تابلوی مونالیزا بوده. اما داستان او تا زمان مرگش مخفی ماند و در آن موقع مشخص شد که پروگیا یکی از سه نفری بوده که پول هنگفتی برای سرقت این تابلو دریافت کرده بود. بدین تریتب این فرد ناشناس موفق شد تا چند تا از نسخه‌های جعلی این تابلو را با قیمتهای هنگفتی به فروش برساند. چرا که هر یک از این خریداران، فکر می‌کردند که درحال خرید نسخه اصلی مونالیزا (که از موزه لوور سرقت شده هستند) و نمی‌دانستند که آیا این مرد به آنها راست می‌گوید یا نه.

13- تاثیرپذیری از مونالیزا:

یک روزنامه نگار به نام دیان هیل در کتابی به نام «مونالیزا، زندگی کشف شده» نوشت:«زنان جامعه از ظاهر تابلوی "ژوکوند" الهام گرفته و با استفاده از پودر صورت و گردن هایشان را به رنگ زرد در می‌آوردند و سعی می‌کردند تا ظاهرشان را شبیه مونالیزا کرده و لبخند او را تقلید می‌کردند. خیلی از خانمها به سبک مونالیزا لباس می‌پوشیدند و این تابلو تاثیرگذاری زیادی در جامعه داشت.»

 مونالیزا

14- لبخند مونالیزا:

لبخند مونالیزا در طول تمام این سالها تغییری نکرده ولی همیشه تاریخ شناسان و هنرمندان زیادی را به خود جلب کرده است. در سال  2000دکتر مارگارت لیوینگستون، متخصص نورو ساینس دانشگاه هاروارد متدی علمی را در مورد لبخند مونالیز کشف کرد که چرا لبخند او درحال تغییر به نظر می‌رسد. طبق گفته او، در هنگام نگریستن به تابلوی مونالیزا بستگی دارد که بر کجای چهره او تمرکز کرده اید. با تمرکز برروی بخش‌های مختلف چهره مونالیزا، واکنش مغز شما متفاوت است و حس می‌کنید که لبخند مونالیزا تغییر می‌کند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان