ماهان شبکه ایرانیان

چرا اپل واقعیت افزوده و ARKit را در مراسم رونمایی از آیفون ۸ دست کم گرفت؟

یکی از جالب ترین ویژگی های جدید اپل برای موبایل هایش، ابزار واقعیت افزوده ای است به نام ARKit که هفته آینده همراه با iOS ۱۱ برای آیپد و آیفون ها ارائه می شود. حتی پیش از ریلیز رسمی، توسعه دهندگان از ARKit استفاده کردند تا متوجه یک سری ایده جالب و جذاب شوند.

چرا اپل واقعیت افزوده و ARKit را در مراسم رونمایی از آیفون 8 دست کم گرفت؟

یکی از جالب ترین ویژگی های جدید اپل برای موبایل هایش، ابزار واقعیت افزوده ای است به نام ARKit که هفته آینده همراه با iOS 11 برای آیپد و آیفون ها ارائه می شود. حتی پیش از ریلیز رسمی، توسعه دهندگان از ARKit استفاده کردند تا متوجه یک سری ایده جالب و جذاب شوند.

اما در مراسم رونمایی، اپل نگاهی گذرا به ARKit داشت و زیر سایه اتفاقات بزرگتر گم شد. اپل در مراسم WWDC امسال بسیار شگفت زده بود از حضور ARKit به حدی که فیسبوک و گوگل نیز دنباله رو راه آن شدند و آن را همچون دریایی از تغییرات نحوه ارتباط انسان با کامپیوترها خواندند. اما در کنفرانس چند شب پیش، ARKit فقط مثل یک ویژگی اضافه بود.

رابرت اسکابل، نویسنده حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می گوید که اپل ARKit را «کاملا دست کم گرفت» آن هم «بدون هیچ زحمتی برای توضیح اینکه چرا سیستم عامل جدید اپل دنیای کاملا جدیدی را به نزد ما می آورد».

اما در حال حاضر، این یک ایده هوشمندانه است و اپل رویکرد درستی در پیش گرفته.

نمایش «واقعیت مجازی» روی یک تلفن هوشمند موضوعات بسیاری را همراه با خود دارد. نام این فناوری هم آینده نگرانه و در عین حال بسیار از کار افتاده به نظر می رسد. کاربر را به یاد واقعیت افزوده روی تلفن های همراه در سال های دور می اندازد، عینک هایی را یادآور می شود که هیچ وقت مورد تولید انبوه قرار نگرفتند.

ARKit اما پتانسیل های استفاده بسیاری دارد اما اغلب آن ها هنوز بسیار مسخره هستند که در کنار آینده نگری دنیای کامپیوترها چندان تناسبی ندارد. و از همه بالاتر، هیچ کس نمی تواند از آن استفاده کند تا زمانی که iOS 11 در هفته آینده ارائه شود.

برای مثال اینکه چطور پرورش بیش از حد یک ایده در مراحل ابتدایی می تواند مضراتی همراه داشته باشد، کافی است نگاه به پلتفرم واقعیت مجازی گوگل با نام Daydream کنید. Daydream یک ایده عالی با اجرای فنی خوب است اما از آنجایی که در ابتدا تعداد اندکی از تلفن ها آن را پشتیبانی می کردند، تقریبا هیچ کس نمی توانست آن را در اولین موج عرضه اش تجربه کند.

گوگل پلی استور جداگانه ساخت تا این حس را منتقل کند که Daydream یک پلتفرم جداگانه است اما همین موضوع باز هم سبب شد که تعداد اندک اپلیکیشن های آن مشخص شود. مردم چنین چیزی را نمی پذیرند.

جدا از این، تماشای یک دموی واقعیت مجازی یا افزوده هیچ وقت مثل تجربه کردن آن نیست. اپل از یک دموی AR برای نمایش قابلیت های گرافیکی آیفون استفاده کرد اما دیدن آنکه اجسام در اتاق شما قرار گرفته اند خیلی تجربه هیجان انگیزتری است که ببینید آن ها روی استیج کنفرانس اپل هستند.

با وجود اینکه آیفون ها و آیپدها به زودی آپدیت می شوند، ارزش آن را دارد که اپل بگذارد کاربران خودشان ماجرا را کشف کنند. همراه با iOS 11 یک سری اپلیکیشن واقعیت افزوده نیز از راه می رسد.

و برخلاف Daydream، نیازی نیست کاربران را به خرید یک هدست 79 دلاری راضی کرد. کسی که آیفون می خرد، خواه ناخواه ARKit را هم با آن خریده است. بنابراین این نقطه برتری iOS می تواند باشد که سخت افزار و نرم افزار یکپارچه آن می تواند تا مدت زمانی طولانی زمینه ها را برای پدید آمدن واقعیت افزوده در ابعاد گسترده تر فراهم سازد.

مشخص نیست که اپل این کار را از روی عمد انجام داده یا صرفا این اتفاق بی قصد و دلیل رخ داده. تیم کوک این فناوری را بیش از اندازه ستایش می کند و حتی به آن لقب «ژرف» را داده. خواه دانسته و خواه از روی نا آگاهی، اهمیت کمتر دادن به واقعیت افزوده در مرحله فعلی می تواند منجر به موفقیت آن شود.

ناگریز، واقعیت افزوده جایگزین فناوری واقعیت مجازی خواهد شد که سال ها در چرخه ناجوانمردانه هیجان و سرخوردگی قرار داشته. اگر اجازه دهیم این فناوری رشد کند، پیش از آنکه وارد عرصه شود، انقلاب واقعیت افزوده می تواند بسیار موثرتر پیش برود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان