ماهان شبکه ایرانیان

شیر دادن به کودک

۱۵توصیه برای شیردادن بدون مشکل «واندا» قبل از اینکه «جولیان» را حامله شود، سه کودک را با غذای آماده ی نوزاد بزرگ کرد

شیر دادن به کودک

15توصیه برای شیردادن بدون مشکل

«واندا» قبل از اینکه «جولیان» را حامله شود، سه کودک را با غذای آماده ی نوزاد بزرگ کرد. اما وقتی که به فواید عظیم شیر مادر برای کودکان پی برد، تصمیم گرفت آن را امتحان کند. او از تجربه ای که در این زمینه داشت خوشحال است و می گوید: «اگر می دانستم که شیردادن به کودک به این آسانی است، تمام کودکانم را با شیر خودم بزرگ می کردم». «جولیا استاک» می گوید: «همین که نحوه ی شیر دادن را یاد گرفتید، دیگر در این زمینه مشکلی ندارید». او می گوید: «شما اوقات زیادی به کودک شیر می دهید، اما وقتی که زمان صرف شده برای خرید و آماده سازی غذای آماده ی کودک را بررسی کنید می بینید که این دو ممکن است به یک اندازه وقت بگیرند». شما چطور می توانید بدون مشکل به کودکتان شیر بدهید؟ به این توصیه ها توجه کنید.
- نوزاد را به طور صحیح در دست بگیرید
کارشناسان همگی بر این باورند که این امر راه حل شیردهی بدون مشکل است. شما چگونه این کار را انجام می دهید؟ «گیتی فرانتس» به این طریق توضیح می دهد که: «کودک باید به طور کامل رو به شما باشد. یعنی سر، سینه، اعضای تناسلی و زانوها همه باید به طرف شما قرار گیرند. کودک را طوری در دست بگیرید که کفل هایش در کف یک دست و سر او در محل خمیدگی آرنج شما قرار گیرد. دست دیگر خود را زیر پستانتان قرار دهید. به طوری که تمام انگشتانتان پستان شما را نگه دارند. اما انگشتان خود را بر روی هاله(قسمت تیره اطراف نوک پستان) قرار ندهید. اکنون لب پایینی نوزاد را با نوک پستان خود به خارش بیندازید تا دهان او به طور کامل باز شود. وقتی که دهان نوزاد به طور کامل باز شد، بدن نوزاد را خیلی سریع به سمت خود بکشید به طوری که دهان او روی ناحیه ی هاله ی پستان ثابت شود.
دکتر «کارولین راولینز» می گوید: «نوک پستان باید تا گلوی بچه در دهان او قرار گیرد. در این صورت وقتی که نوزاد پستان را می مکد، دیگر هیچ گونه حرکتی متوجه نوک پستان نمی شود».
- از پستان بندی مناسب شیر دادن به کودک استفاده کنید
«جولی استاک» می گوید: «بهترین روش برای انتخاب پستان بندی مناسب شیر دادن به کودک، خرید یک پستان بند به اندازه ی یک فنجان بزرگ و یک شماره بزرگتر از دوران بارداری می باشد». او می گوید: «من هیچ وقت بیش از نیازم خرید نمی کنم». بهترین روش این است که صبر کرده و منتظر باشید. در روز سوم یا چهارم شاید بتوانید پستان بندهای دوران بارداری خود را بپوشید. در اینجا می توانید برای انتخاب یک پستان بند مناسب راهنمایی های دیگری را ملاحظه کنید.
0 بجای پلاستیکی، تمام نخی انتخاب کنید.
0 مطمئن شوید که منفذ شیر دادن به کودک به طور متناسب باز می باشد. به طوری که پستان را تحت فشار قرار نمی دهد. زیرا می تواند به بسته شدن مجاری منجر شود.
0 مطمئن شوید که به راحتی می توانید پستان بند را با یک دست باز و بسته کنید. این خاصیت به آزادی عمل شما کمک می کند.
0 از بستن ولکرو بر روی لبه های پستان بند اجتناب کنید. زیرا باعث ایجاد سر و صدای زیادی می شود.
0 مطمئن شوید که نوارها راحت هستند و پستان بند سینه را محکم فشار نمی دهد.
- به بدن خود توجه داشته باشید
«استاک» می گوید: «معمولاً ضرورتی ندارد که یک مادر شیرده درد داشته باشد. این ذهنیت را در خود به وجود آورید که نمی خواهید درد داشته باشید. اگر ناراحتی یا نگرانی به سراغتان آمد، آن را از خود دور سازید» اگر نوزاد عمل مکیدن را به طور صحیح انجام نداد. برای ایجاد وقفه در مکیدن، از انگشت خود استفاده کنید و بعد او را دوباره در جایش قرار دهید.
- نوزاد را تا وقتی که به طور صحیح قرار نگرفته است شیر ندهید
هنگامی که نوزاد با پستانک یا شیشه ی شیر آشنا شود ممکن است گیج شده و علاقه ی زیادی به گرفتن نوک پستان نشان ندهد. قبل از اینکه پستان را در دهان نوزاد قرار دهید از باز بودن آن مطمئن شوید. کودک باید طوری نوک پستان را بگیرید که حداقل 2/5سانتی متر از هاله ی دور نوک پستان در دهان او قرار گیرد. «استاک» می گوید: «نوزاد را تا زمانی که خوب پستان می مکد، تکان ندهید. یعنی از هر یک یا دو مکشی که انجام می دهد، یکی را قورت می دهد. اگر او را در حال خارج شدن از مسیر خود دیدید به آروغ زدن وادارش کنید. بلندش کنید و با پستان دیگر به او شیر بدهید. بگذارید هرچقدر می خواهد از پستان دیگر شیر بمکد. به طور کلی زمان شیر دهی از 20 تا 30 دقیقه متغیر است».
- در هر بار شیر دادن، از دو پستان خود شیر دهید
«استاک» می گوید: «همین که نوزاد احساس بی علاقگی پیدا کرد با پستان دیگر به او شیر بدهید. دفعه ی بعد که او را شیر می دهید از پستانی شروع کنید که دفعه قبل با آن تمام کرده اید».
- بیشتر اوقات کودک را شیر بدهید
«استاک» می گوید: «زنان از اینکه چند بار باید به کودکشان شیر بدهند، اغلب دچار سردرگمی می باشند. بیشتر پزشکان توصیه هایی می کنند که بیشتر برای تغذیه با شیر خشک مناسب است. شما شاید در هفته های اول تولد کودکتان متوجه شده باشید که 8 تا 12 دفعه در روز به او شیر داده اید». دکتر «اولینز» می گوید: «شیر انسان طوری ساخته شده است که نوزاد به خوردن آن نیاز مکرر دارد و رابطه ی بهتری را بین مادر و فرزند ایجاد می کند».
- نوک پستان های خود را سفت تر نکنید
به قول دکتر «راولینز» تمرین ها یا دستکاری هایی که نوک پستان را سفت تر می سازند نه تنها سومند نیستند، بلکه ممکن است ضرر هم داشته باشند. اگر توانستید نوزاد را به طور صحیح در دستان خود قرار دهید به هیچ وجه مشکلی پیدا نمی کنید.
- برای نوک پستان های وارونه شده، از حفاظ(1) پستان استفاده کنید
بهترین زمان استفاده از این روش ماه ششم و هفتم بارداری می باشد. مکش با این وسیله به بیرون کشیدن نوک پستان کمک می کند. دکتر «راولینز» می گوید: «اما بیش از 15تا20دقیقه در روز از آن استفاده نکنید».
- نوک پستان های خود را صابون نزنید
دکتر «راولینز» هشدار می دهد که نوک پستان های خود را به هیچ وجه صابون نزنید. چون باعث خشکی بیش از حد آن ها می شود. آیا در اطراف هاله ی دور نوک پستان متوجه ورم های کوچکی شده اید؟ آن ها غده هایی هستند که چربی حاوی نوعی ماده ضدعفونی کننده ی تولید می کنند. پس لزومی ندارد که از صابون استفاده کنید.
- بگذارید نوک پستان هایتان در معرض هوا خشک شود
«استاک» می گوید: «قبل از اینکه نوک پستان های خود را بپوشانید، آن ها را در معرض هوا خشک کنید».
- برای کمک به درمان زخم نوک پستان ها از شیر خود استفاده نمایید
«استاک» می گوید: «در حقیقت 95% زخم های مربوط به نوک پستان به نحوه ی مکیدن نوزاد ارتباط دارد. پس از این که نحوه ی مکیدن نوزاد درست شد، درد از بین می رود. هرچند ممکن است کمی وقت بگیرد تا بهبودی حاصل شود». برای تسریع درمان، با پایان یافتن شیردهی، نوک پستان ها را در معرض هوا خشک کنید کمی شیر از آن ها دوشیده و به آن ها بمالید. «استاک» می گوید: «شیری که ته مانده ی مصرف نوزاد است خیلی چرب است و حاوی ماده ی آنتی بیوتیک می باشد».

هشدار پزشکی

- حل مشکل آماس پستان
اگر احساس می کنید پستان شما ملتهب شده است، دچار تب شده اید یا علایمی مشابه سرماخوردگی در شما وجود دارد، به دکتر مراجعه کنید. شما ممکن است آماس پستان داشته باشید. که نوعی عفونت پستانی می باشد. راه درمان این بیماری به طور معمول از طریق مصرف آنتی بیوتیک می باشد. اگر پزشک شما آن را تجویز نمود، تا همه ی داروها را تمام نکرده اید، حتی در صورت از بین رفتن علایم آن دست از معالجه برندارید. در این صورت عفونت ها دیگر عود نمی کنند. دکتر «کارولین راولیز» می گوید: «در این حال برای سرعت بخشیدن به درمان خود می توانید در بستر استراحت کنید. نوشیدنی های شفاف بنوشید و خیلی بیشتر شیر بدهید». او می افزاید که: «شیر آلوده نیست. علاوه بر آن، شما پادتن های کارآمدی را به همراه شیر به کودک می دهید». اگر آماس پستان داشته باشید و از شیر دادن خودداری کنید، ممکن است که به آبسه ی پستانی مبتلا شوید.
- مراقب بسته شدن مجاری ترشح شیر باشید
پوشیدن لباس های بسیار تنگ، استخون بندی بدن مادر، خستگی مفرط، یا دوره های طولانی عدم شیردهی از پستان، ممکن است باعث بسته شدن مجاری ترشح شیر گردد. به علاوه یک مجرای شیری بسته در صورتی که سریعاً درمان نشود می تواند سبب شروع عفونت گردد. «استاک» می گوید: «اگر در هر کجای پستان خود نقطه ای سفت یا دردناک احساس کردید، از گرما استفاده کنید. تا بهبودی حاصل شود». پستان را مالش دهید. به این ترتیب که از دیواره ی سینه شروع کرده و با انجام حرکت دایره ای مسیر خود را به سمت پایین به پیش گیرید. او می گوید: «با این وجود بسیار مهم است اگر بگذارید کودکتان مرتب از همان سمت شیر بخورد. عمل مکیدن نوزاد مجرا را از هر عامل دیگری سریع تر پاک می کند. معمولاً مجرا در عرض 24 ساعت پاک می شود و قبل از این که شما متوجه عامل گرفتن مجرا شوید، مجرا باز شده است.
- برای معالجه ی ترک نوک پستان از ویتامین E استفاده کنید
اگر متوجه ترک در نوک پستان خود شدید، استفاده از مقدار کمی ویتامین E می تواند مفید باشد. «استاک» می گوید: «پس از این که کودک را شیر دادید، یک کپسول ویتامینE مصرف کنید. به این صورت که اول آن را سوراخ کرده. بعد با فشار دادن آن، قطره ای از آن را روی نوک پستان بریزید و مالش دهید». وی می گوید: «نکته ی مهم در مصرف مقدار کم آن است».
- برای کمک به تولید اضافه ی شیر از کمپرس داغ استفاده کنید
اگر نیاز کودک کمتر از تولید مادر باشد و مادر ذخیره شیری کاملی داشته باشد، می توان از کمپرس های داغ و خیس بر روی پستان ها استفاده کرد. این کمپرس ها مجاری ترشح شیر را به حدی باز می کنند که شیر آزادانه جریان پیدا کند. تعداد دفعات و مدت زمان شیر دهی را افزایش دهید و به مقدار کافی مایعات مصرف کنید به طوری که هر ساعت یک بار ادرار کنید.
- با قرار دادن دست خود به طرز صحیح بر روی پستان تراوش شیر را مهار کنید
«استاک» می گوید: سیستم تولید شیر، به قدری به محرک ها حساس می باشد که پستان مادر ممکن است در هنگام خرید با شنیدن گریه ی نوزاد، شروع به تراوش شیر نماید. او می گوید: «اگر چنین اتفاقی افتاد، قسمت بالای کف دست خود را به روی نوک پستان گذاشته و آن را به طرف قفسه سینه فشار دهید. اگر تراوش زیاد بود می توانید چند بالشتک پستانی خوب و قابل شستشو برای خود بیابید. که بهتر است 100% از جنس نخ باشند». او می گوید: «دستمال نخی، خیلی خوب عمل می کند».

پی نوشت :

1. Shell.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان