ماهان شبکه ایرانیان

۱۹ فیلم ممنوعه در جهان [قسمت دوم]

همان‌طور که به یاد دارید گفتیم که اگر به فهرست فیلم های توقیف شده در جهان نگاه کنید، خواهید دید که اسامی‌ فیلم های کارگردانان بزرگ تاریخ سینما در آنها مشاهده می‌شود

همان‌طور که به یاد دارید گفتیم که اگر به فهرست فیلم های توقیف شده در جهان نگاه کنید، خواهید دید که اسامی‌ فیلم های کارگردانان بزرگ تاریخ سینما در آنها مشاهده می‌شود. فیلم‌های جنجالی و بحث برانگیز همیشه فیلم‌هایی هستند که مسائل جنسی، خشونت، مذهب، سیاست، همجنس بازی، نژادپرستی، مواد مخدر را به تصویر می‌کشند یا زبانی تند و یا وقیحانه دارند. این فیلم‌ها معمولا تابوها را شکسته و مثل فیلم‌های معمولی عمل نمی‌کنند. 

7 - عجیب‌الخلقه‌ها

فیلم های توقیفی

این فیلمِ قدیمیِ پرتشویش درباره‌ی گروهی از بازیگران سیرک است که علیه رئیسشان نقشه می‌چینند و قصد انتقام گرفتن از او را دارند. یک بازیگر زیبای زن توانست خود را به رئیسشان نزدیک کند و او را در یک رابطه‌ی عاشقانه و پوشالی گرفتار کند. این فیلم در انگلستان به مدت 30 سال توقیف بود تا اینکه یک نسخه خانگی تایید شده از آن در سال 1990 اجازه پخش یافت. فیلم که در زمان اکران با حرف و حدیث های زیادی همراه بود و حتی در چند کشور، نمایشش ممنوع اعلام شد، آنقدر در نمایش بدن هایی دفرمه و رقت بار، بی پرده و با صراحت عمل می‌کند که حتی هنوز هم دیدنش ترسناک به نظر می‌رسد. براونینگ چند سال بعد از « ناشناس»، که آن فیلم هم در سیرک می‌گذرد و شخصیت اصلی اش مردی ست که دست ندارد، به سراغ سیرک دیگری رفته است. جایی که تضادی قابل بحث بین درون و بیرون آدم ها وجود دارد. براونینگ با نشان دادن عجیب الخلقه‌هایی که گاه دیدنشان مو بر تن آدم سیخ می‌کند، ابتدا ما را با جنبه‌های ظاهری و جسمی آنها آشنا می‌کند و این جنبه‌ها در تضاد با سلامت و زیبایی آدم های سالمی ست که در این جامعه ی کوچک قرار دارند. اما کمی جلوتر، ماجرا برعکس می شود. ناگهان مواجه می شویم با درون زشت و پلشت این آدم های سالم که برای سوء استفاده و بهره کشی از آن آدم های ظاهراً ناقص، به هر کاری دست می زنند. براونینگ کاری می کند که ما نواقص وحشتناک جسمی این انسان ها را فراموش کنیم و به عمق روحشان برویم. در واقع شاید تا قبل از این اثر، نقص در اندام و وضعیت ظاهریِ متفاوت با انسان های عادی و معمولی، مساوی بود با تجسم شر و عامل ترس و وحشت. همچنان که مثلاً دراکولاها، فراکنشتاین ها، مردان گرگ نما، گودزیلاها و انواع و اقسام موجودات دیگر، هیولا به حساب می‌آمدند. اما اینجا جایگاه هیولا و انسان تغییر می‌کند.

8 - دیکتاتور بزرگ

فیلم های توقیفی

اولین فیلم دارای صدای «چارلی چاپلین» یکی از مفتضح‌ترین فیلم‌های او نیز هست. زمانی که نازی‌ها بر آلمان فرمانروایی می‌کردند این چهره برجسته هالیوودی طنزی را علیه فاشیسم نوشت و خودش آن را کارگردانی کرد. فیلم در بسیاری از کشورهای لاتین به خاطر اینکه جانب‌دارانه از آلمان حمایت می‌کرد توقیف شد تا اینکه در سال 1940 به نمایش درآمد. (البته مسلماً نه در کشور نازی‌ها) در سال‌های جنگ جهانی دوم، سربازی به نام چارلی که پیش از ورود به ارتش آرایشگر بوده، بر اثر سقوط هواپیما حافظه‌اش را از دست می‌دهد. او وقتی چشم باز می‌کند خود را در یک آسایشگاه روانی می‌یابد و پس از مدتی، که طی آن حاکمیت کشور به دست دیکتاتوری به نام آدنوید هینکل (چارلی چاپلین) افتاده، از آنجا مرخص می‌شود.

شهر را فقر و بیکاری فرا می‌گیرد و مخالفان دیکتاتور به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده می‌شوند. خشم و خروش هینکل، دامن چارلیِ آرایشگر را نیز می‌گیرد و سربازان، مغازۀ سلمانی‌اش را در منطقۀ فقیرنشین شهر خراب می‌کنند و او را به یکی از اردوگاه‌ها می‌فرستند.

هینکل موافقت‌نامه‌ای را با یکی دیگر از دیکتاتورها، ناپولینی (جک اوکی) امضا می‌کند و هنگام حمله به کشور همسایه، چارلی با تغییر قیافه از اردوگاه می‌گریزد. به اشتباه، چارلی را به‌جای هینکل می‌گیرند، و او از این فرصت استفاده می‌کند تا خطابه‌ای در ستایش صلح و انسانیت ایراد کند. در پایان، او به‌همراه یکی از ژنرال‌های خائن به هینکل، فرار می‌کند و سپس هینکل را به‌جای چارلی دستگیر می‌کنند.

9 - مصاحبه

فیلم های توقیفی

فیلم سال 2014 که در آن «ست روگن» و «جیمزفرانکو» نقش روزنامه‌نگارانی را بازی می‌کنند که سعی دارند «کیم جونگ ایل» رهبر کره شمالی را به قتل برسانند. این فیلم علاوه بر کره شمالی در روسیه نیز توقیف شد. (البته باید گفت که تمام فیلم‌های آمریکایی در کره شمالی به‌طور رسمی توقیف هستند.) فیلم به‌دلیل نمایش منفی چهره کیم جونگ-اون پیش از انتشار مورد بحث‌های فراوانی واقع شد. در ماه ژوئن سال 2014 میلادی، ایالات متحده در صورت ادامه روند ساخت فیلم توسط شرکتِ سازنده، کلمبیا پیکچرز، مورد تهدید اعمال «خشونت‌آمیز» قرار گرفت. در ماه نوامبر همان سال، رایانه‌های شرکت مادر، یعنی سونی پیکچرز، مورد حمله هکرهایی قرار گرفت که به گفته مسئولین ایالات متحده مشکوک به همکاری با کره شمالی هستند. بعد از درز کردن تعدادی از فیلم‌های دیگر شرکت سونی پیکچرز توسط هکرها، این گروه از شرکت سونی خواست که فیلم مصاحبه که در ابتدا «فیلم تروریسم» نامیده می‌شد را لغو کند. سپس تمامی سینماهایی که این فیلم را بر روی پرده بیاورند را به حمله تروریستی تهدید کردند.

در پاسخ به این تهدیدها، روگن و فرانکو تعدادی از مراسم مربوط به این فیلم را لغو کردند و شرکت سونی پیکچرز اعلام کرد که به سینماهایی که به‌دلایل امنیتی مصاحبه را پخش نکنند، اعتراضی ندارد. در 17 دسامبر سال 2014 بعد از اینکه تعدادی از سینماها به‌صورت زنجیره‌ای پخش فیلم را لغو کردند، شرکت سونی نیز به‌صورت رسمی اکران فیلم را لغو کرده و اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای انتشار این فیلم در آینده نزدیک ندارد. جالب است بدانید که در 8 آوریل 2015 (19 فروردین 1394) لی مین بوک، فعال و پناهنده سیاسی، ادعا کرد که دی وی دی های فیلم، همراه چند بسته دلار آمریکا و یک میلیون اعلامیه را در انتقاد از رژیم کیم جونگ اون با بالون به آن سوی مرز کره شمالی فرستاده است."

در سال های گذشته، فعالان کره جنوبی به امید تشویق مردم کره شمالی برای اینکه زیر بار تبلیغات رژیم این کشور نروند و در برابر رهبر کره شمالی بایستند، با بالون، اشیای گوناگونی را فرستاده اند که، به نظر آنها، "زندگی واقعی را بیرون این کشور نشان می دهد". کره شمالی از دولت کره جنوبی همواره خواسته است که این بالون ها را متوقف کند. مرزبانان کره شمالی در گذشته بارها سعی کرده اند به این بالون‌ها شلیک کنند.

10 - آخرین رقص تانگو در پاریس

فیلم های توقیفی

شاهکار اروتیکی «برناردو برتولوچی» که در 1972 در آمریکا به نمایش درآمد، سرنوشت بسیار بدتری در دیگر کشورهای دنیا داشت. توقیف این فیلم در همان ابتدای به نمایش درآمدن در بسیاری از کشورها اتفاق افتاد. در سرزمین مادری برتولوچی نیز این فیلم پس از یک هفته نمایش، توقیف و عکس‌های آن سوزانده شد و برتولوچی به حکم وقاحت و زشتی عمل خود به 4 ماه حبس محکوم شد. این فیلم در مورد تنهایی نسل هاست و نگاه بسیار تلخی به روابط بشری دارد. این فیلم در مورد دو انسان است که هر دو مورد بی‌مهری واقع شده‌اند؛ یکی از طرفِ زن سابق خود که به او خیانت کرده، و یکی از طرفِ کارگردان جوانی که در عشق به دختر مردد است و او را بازیچه می‌پندارد. این دو، به‌طور اتفاقی، در یک خانه، که به لطفِ فیلم‌برداریِ خوب، نمودی بسیار سرد و دلگیر دارد، با هم برخورد می‌کنند، ولی با دو دید متفاوت نسبت به یک‌دیگر: دختر جوان که پشت و پناهی می‌جوید، پس از مدتی به مردِ جااُفتاده علاقه‌مند می‌شود، ولی مردِ بدبین، با رفتار آزارگرانه‌ای که با این دختر دارد، در صدد انتقام از نوع جنس زن است. (زن سابقش پس از مدت‌ها خیانت به وی، خودکشی کرده) با این همه، در پایانِ فیلم، نظرهای این دو مرد و زن در جهت عکس حرکت می‌کند: مرد عاشقِ دختر جوان می‌شود، و دختر، به علتِ این‌که فکر می‌کند از او سوءاستفاده شده، می‌خواهد مرد را ترک کند. این، برای داستان، پایانی تراژیک رقم می‌زند.

قسمت قبل را می‌توانید در "19 فیلم ممنوعه در جهان[قسمت اول]" ببینید.

قسمت بعد را می توانید در "19 فیلم ممنوعه در جهان[قسمت سوم و پایانی]"  ببینید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان