سینمای ایران از حاشیه تا متن؛ هفته آخر شهوریور

در این ستون جدید هفتگی بلاگ نماوا  قصد داریم نگاهی بندازیم به آخرین اخبار سینمای ایران و حاشیه‌هاش در هفته‌های پیش‌رو

در این ستون جدید هفتگی بلاگ نماوا  قصد داریم نگاهی بندازیم به آخرین اخبار سینمای ایران و حاشیه‌هاش در هفته‌های پیش‌رو. از فیلم‌های اکران شده میگیم و فیلم‌هایی که قراره اکران بشن. از هنرمندا و همه حاشیه هایی که با خودشون دارن. از شبکه نمایش خانگی و تازه‌هاش هم براتون میگیم تا اگه فرصت سینما رفتن ندارین بتونین با جدیدترین فیلم ها روی مبل خونتون لم بدین و توی یه بعد از ظهر دلچسب فیلم بازی کنین.
پس با ما همراه باشین.

اخبار سینمای ایران:

اول از همه بیاین راجع به جشن خانه سینما صحبت کنیم که هر سال روز 21 شهریور مصادف با روز ملی سینما از طرف خانه سینما برگزار میشه و امسال طبق روال هرسال البته با بی نظمی‌های زیاد برگزار شد. همونطوری که از کاندیداها مشخص بود، «فروشنده» و«رگ خواب» پیشتاز جوایز این شب بودن. جالبه که هنوز چند روزی از اعلام لیست نامزدها نگذشته بود که تورج منصوری دبیر هیات رئیسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران طی نامه‌ای اعلام کرد که فیلم «نفس» و «برادرم خسرو» از رقابت در بخش بهترین فیلم حذف شدند و دلیلش هم این بود که طی اساسنامه این هیئت فیلمی می‌تونه تو بخش بهترین فیلم رقابت کنه که لزوما تو شاخه بهترین کارگردانی یا فیلمنامه نویسی و همچنین دست کم در دو شاخه از سه شاخه فیلمبرداری، بازیگری و تدوین هم کاندید شده باشه. محمد حسین قاسمی هم که تهیه‌کننده فیلم «نفس» هست از این موضوع شکایت کرد و اینکه فیلم «نفس» نتونسته تو بخش کارگردانی نامزد بشه رو مربوط به تبعیض جنسیتی در سینمای ایران دونست و طی یک نامه تند اعتراض خودش رو مطرح کرد و خواستار رسیدگی دبیر جشنواره به این موضوع شد. به هر حال با وجود همه بی نظمی ها و تغییر مکان برگزاری مراسم یک روز قبل، جشن بزرگ سینمای ایران در کمال آرامش و بدون هیچ حرف و حدیث اضافه ای برگزار شد.

اما بر خلاف این جشن، جشن انجمن منتقدان و نویسندگان با کلی حاشیه و دلخوری برگزار شد. مهم‌ترین این اتفاقات هم واکنش جمشید مشایخی به تقدیر از عزت الله انتظامی در تیزر این جشن بود. استاد مشایخی با عصابانیت روی سن حاضر شدن و در میون بهت و سکوت تماشاچیان گفت:

من از علی معلم یاد گرفتم که مثل او رک باشم و حرفم را بزنم. من اگر می‌دانستم که فقط یک هنرپیشه برای منتقدین مطرح است سال ها بود که این کار را رها کرده بودم و رفته بودم. جدی می گویم ها، فقط در آثارتان یک هنرپیشه را نشان دادید، بقیه نیستند، بازیگر نیستند، زحمت نکشیدند، هیچ کدام زحمت نکشیدند، فقط یک نفر، فقط یک نفر است که آن موقع تنبک می‌زد جلوی شهبانو، حالا می‌آید خانه‌اش را وقف می‌کند. چرا شما این‌ها را نمی‌دانید؟!

مشایخی چند روز بعد در برنامه‌ای گفت:من از کسی واهمه ندارم، من واقعیت را گفتم. تا زنده هستم هم حرفم همین هست و تغییر نمی‌کند دنبالش هم نمی‌کنم. صحبت‌های جمشید مشایخی واکنشهای بسیاری رو چه در میون هنرمندان و چه در میون مردم داشت. عده‌ای هم شروع کردن به واکاوی دلایل این صحبت‌ها . خلاصه اینکه گفته می‌شه که در ابتدا و سالهای ابتدایی دهه چهل، مشایخی، انتظامی و نصیریان مثلث هنری تئاتر بودند و اوایل هم همه چی خوب و خوش بوده اما کم کم انتظامی و نصیریان به هم نزدیکتر می‌شن و اختلاف سلیقه و تفکر اونا رو از مشایخی دور می‌کنه. بعدتر هم که عزت الله انتظامی و علی نصیریان به عضویت در اداره تئاتر در میان و مدیریت اجراها را به عهده داشتن، جمشید مشایخی گله می‌کرده که اونا کسایی که به خودشون نزدیک‌ترن رو بیشتر مورد لطف قرار می‌دادن و اجراهای مشایخی رو به عمد نادیده می‌گرفتن. مشایخی حتی ادعا میکنه که رایزنی‌های انتظامی و نصیریان باعث شده که نقش اون در «قیصر» کیمیایی کمتر بشه. گرچه این سه نفر چندین بار با هم همبازی شدن و به وساطت علی حاتمی در «هزاردستان» هم حضور داشتن اما گفته میشه که مشایخی سکانسهاشو جداگانه ضبط می کرده و بیشتر به داوود رشیدی نزدیک بوده تا دو رفیق قدیمیش. خلاصه اینکه این روزها که علی نصیریان به واسطه سریال «شهرزاد» دوباره مطرح شده و عزت الله انتظامی هم بسیار مورد تمجید و قدردانی قرار میگیره، جمشید مشایخی که معتقده این دو نفر هیچ وقت نذاشتن اون بدرخشه، سر درد و دلش باز شده. البته اینا همه حرفای درگوشیه و به قول قدیمیا شنونده باید عاقل باشه. ما که برای همه اساتید بزرگ سینماییمون احترام قائلیم و براشون آرزوی طول عمر و سلامتی داریم و خودمون وارد دعوای چندتا دوست قدیمی نمیکنیم.

اما از اون طرف، جعفر پناهی که قرار بوده جایزه حامد بهداد رو بده به خاطر تغییر برنامه برای اهدای جایزه فیلم «ماجرای نیمروز» میاد رو صحنه و کلی صحبتای جنجالی میکنه و جایزه این فیلم رو اهدا نمی کنه! محمد حسین مهدویان، فیلمساز جوان و بااستعداد کشورمون تو مصاحبه‌ای با روزنامه شرق گفته که خصومت شخصی با آقای پناهی نداره و مسبب اتفاقاتی که برای ایشون و فیلماشون افتاده نیست. خوب راست میگه دیگه بنده خدا! اصلا این جشن مصداق تریبون مفت بود انگار. این همه گله و شکایت تو دل سینمایی‌هامون انبار شده بود و فرصت پیدا کردن یکم تخلیشون کنن. تازه احسان علیخانی هم اونوسط میگه مهران مدیری با من قهره!!!

بگذریم، بیاین چندتا خبر باحال سینمایی این چند وقته رو با هم مرور کنیم:

  • مهمترین خبر این چند روزه درخشش فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» دومین اثر وحید جلیل وند در جشنواره فیلم ونیزه که اتفاقا تو جشن خانه سینما هم از عوامل این فیلم به خاطر این حضور موفق قدردانی و تجلیل کردن. فیلمی که تو جشنواره فجر هم با اقبال خوبی مواجه شد و حالا تو ونیز تونست دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری بخش افق های نو رو بدست بیاره. جالبه که روزنامه جوان در واکنش به این خبر نوشته که «بدون تاریخ، بدون امضا» ناشی از ریشه های خشکیده نئورئالیسم صادراتی ایتالیاست.” در حالیکه این فیلم با نشون دادن قسمتی از مشکلات جامعه، معنای واقعی انسانیت رو نشون می‌ده و به هیچ وجه سیاه نگاری نیست. این جاست که باید از روزنامه جوان پرسید مطمئنید فیلم درست رو دیدید؟ این کم لطفی روزنامه جوان در حالیه که منتقد روزنامه ورایتی در تمجید از بازی نوید محمد زاده اونو اینطوری توصیف کرده: کیفیتی شکسپیر وار در طوفانی از خشونت کلامی”. البته ما که عادت داریم هر وقت یکی از فیلمهامون تو جهان درخشیدن و تونستن موفق باشن، در داخل مورد بی مهری قرار بگیرن و عده ای هم دایی جان ناپلنون وار، تئوری توطئه و بازی های سیاسی رو بکشن وسط. به هر حال ما به سهم خودمون به همه عوامل این فیلم تبریک می گیم و امیدواریم موفقیت هاشون همچنان ادامه داشته باشه و بتونن اسم سینمای ایران رو بیش از پیش در جهان مطرح کنن.
  • در حالیکه «بدون تاریخ، بدون امضا» در حال درخشش جهانیه، سوالی که مطرح می شه اینکه تکلیف اسکار امسال چی میشه؟ امسال برخلاف هرسال نه تنها گزینه ای برای معرفی نداریم، اصغر فرهادی هم فیلمی نساخته که بخوایم روش حساب باز کنیم. همینطوری هم داریم به پایان مهلت معرفی آثار به آکادمی اسکار نزدیک تر میشیم. شنیده ها حاکی از اینه که فعلا شانس «مالاریا» پرویز شهبازی از همه بیشتره. فیلمی که تا حالا با بیست حضور بین المللی در فستیوالهای جهانی بیشترین شانس رو داره و مشکل عدم اکران به موقعش تو ایرانم فیلمیران به یه اکران ده روزه توی یه سینما تو یزد حل کرده. امیدواریم اینجوری ناپلئونی که داریم میریم اسکار، شانسی هم داشته باشیم.
  • خبر خوب اینکه، فیلم جدید فرهادی به نام «همه می دانند» با بازی خاویر باردم و پنه لوپه کروز در اسپانیا کلید خورد و شاید سال دیگه شاهد حضور دوباره فرهادی تو جشنواره کن و کلی جشنواره بین المللی دیگه باشیم.
  • به همت دکتر امیر هوشنگ هاشمی، نویسنده و منتقد سینما و عضو هیأت داوران جشن حافظ، مراسم تقدیر و نکوداشتی از لیلا حاتمی در ونکوور برگزار شد که طی این مراسم، فیلم‌های «لیلا» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» اکران شدن و ورک شاپ بازیگری هم با حضور حاتمی برگزار شد.
  • از 19 شهریور تا 9 مهر به مناسبت روز ملی سینما و هفته دفاع مقدس، بهای بلیت سینماها نیم بها حساب میشه و فرصت خوبیه تا یه سری به سینماها بزنین، مخصوصا حالا که کلی فیلم با ژانرهای مختلف روی پرده ان. البته این تصمیم تعجب خیلی ها و اعتراض سالن دارها رو به همراه داشت و تا لحظه آخر هم معلوم نبود عملی بشه یا نه. چون خیلی ها شک داشتند این تصمیم بتونه کمکی به سینما بکنه. به هر حال الان که این طرح اجرایی شده بی‌هیچ بهونه ای پاشین برین سینما و یه فیلم ببینین و به سهم خودتون از سینما حمایت کنین.
  • با نزدیک شدن به جشنواره فجر، موتور دوستان سینمایی میره رو دور تند که هر طور شده اثرشون رو به این جشنواره برسونن. دو پدیده جشنواره‌های گذشته یعنی سعید روستایی و محمد حسین مهدویان هم از این قاعده مستثنی نیستند. این دو هنرمند با استعداد هر کدوم با یه فیلمنامه جدید رفتند ارشاد و دست خالی برگشتند. روستایی که اصرار داشت معادی تهیه‌کننده فیلمش باشه، کوتاه اومد و فیلم جدیدش رو به دست سید جمال ساداتیان سپرد و مهدویان هم با محمود رضوی به توافق رسید و قراره دوباره این فیلم ها راهی شورای پروانه ساخت بشن. دلیلش هم اینکه وزارت ارشاد گفته به منظور اصلاح قانون تا اطلاع ثانوی به تهیه کنندگانی که کار اولشونه مجوز نمی ده. سوال اینجاست که آرش معیریان چجوری تونسته با محمدرضا مصباح که یه تهیه کننده اوله برای فیلم «برمودا» مجوز بگیره؟ مدیونین اگه فک کنین ژن خوب تاثیری داشته ها.
  • «نفس» ایرانی نماینده اسکار شد!
    «نفس» به عنوان نماینده ایران در اسکار 2018 انتخاب شد؛ فیلم نرگس آبیار با اکثریت آرای هیئت انتخاب برای حضور در اسکار در نظر گرفته شده؛ این فیلم که جوایز متعددی از جشنواره ها و جشن های سینمایی داخلی گرفته، چند حضور بین المللی هم داشته که البته هیچکدام در سطح جهانی، تعیین کننده نبوده. با این همه امسال عملا گزینه شایسته دیگری هم وجود نداشت و «نفس» احتمالا به خاطر ویژگی‌های بومی‌اش، معرفی شده. به نظر می رسد باید منتظر سال آینده بود که اصغر فرهادی فیلمی پر سر و صدا را با حضور پنه لوپه کروز و خاویر باردم خواهد داشت. هر چند معلوم نیست اسپانیا آن را خواهد فرستاد یا ایران.

 

تازه های اکران: «نگار» رامبد جوان که تو جشنواره فجر بازخوردهای متفاوتی داشت اکران شد تا ببینیم تو اکران چی کار می کنه. آخرین کار تهمینه میلانی یعنی «ملی و راه‌های نرفته‌اش» که از راهیابی به جشنواره بازموند هم به زودی اکران میشه. از پوسترها و عکسهایی که دیدیم، به نظر می‌رسه با یه مرد شیطان صفت و یه زن مظلوم و بی‌پناه دیگه طرفیم، اما به هر حال باید فیلم اکران بشه تا ببینیم آخرین کار تهمینه میلانی شبیه کارهای اولیه‌اشه یا کمدی رومانتیک‌هایی مثل «آتش بس» و «یکی از ما دو نفر». پیش فروش فیلم «آذر» هم با اهدای جایزه آیفون شروع شده اما فعلا خبری از زمان دقیق اکران نیست. «آذر» یه فیلم زنانه میلانی طوره که اصلا بعید نیست میلانی با اسم مستعار و با ستاره محبوبش، نیکی کریمی ساخته باشدش. خط داستانی جذاب زنی که پیک موتوریه میتونه خیلی‌ها را به سینما بکشونه، البته به شرط اینکه زمان اکران مشخص شه. «دریاچه ماهی» هم همزمان با کار میلانی اکران خودش رو از چهارشنبه 22 شهریور آغاز می کنه تا جز معدود فیلم‌های دفاع مقدسی باشه که روی پرده می ره. بعد از بیست سال، «لیلا» ساخته تحسین شده مهرجویی هم همزمان با روز ملی سینما اکران میشه تا یه خاطره بازی اساسی داشته باشیم.

شبکه نمایش خانگی:از سینما که بگذریم می‌رسیم به شبکه نمایش خانگی. «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی و بازی سوپر استار همیشگی سینمای ایران یعنی پرویز پرستویی مدتیه که وارد شبکه نمایش خانگی شده. هومن سیدی هم که بعد از نقش جذابش تو «عاشقانه» حسابی محبوب شد تو این فیلم بازی میکنه. فیلم دیگه‌ای که تازه وارد شبکه نمایش خانگی شده، «بهمن» با بازی فاطمه معتمد آریا و کارگردانی مرتضی فرشبافه. بد نیست بدونین که فاطمه معتمد آریا برای این فیلم تو سی و سومین جشنواره فیلم فجر کاندید دریافت سیمرغ بلورین بود. «یک روز بخصوص» هم که آخرین کار همایون اسعدیانه و تو سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حسابی مورد پسند هییت داوران مخصوصا تو رشته‌های فنی قرار گرفته بود الان تو شبکه خانگی عرضه شده و اگه به اکرانش نرسیدین می‌تونین الان تهیش کنین یا آنلاین تو وبسایت نماوا تماشاش کنین.

اما نمیشه از شبکه نمایش خانگی گفت و از «شهرزاد» نگفت. در حالیکه فصل اول این مجموعه تو 29 قسمت عرضه شده بود، اعلام شده که فصل دوم 15 قسمت داره و از اونجایی که فیلمبرداری فصل سوم همزمان با پخش فصل دوم در جریان بوده، فصل سوم و آخر این مجموعه به زودی و بعد از مدت کوتاهی از پایان فصل دوم عرضه میشه.

حاشیه ها:

از همین جا یه میونبر بزنیم به حاشیه ها و اختلافات محسن چاووشی و سینا سرلک. ما که آخر نفهمیدیم چی به چیه و کی از دست کی شاکلیه. هرکی اون یکی رو تهدید به افشاگری می ‌رد و صحبت‌هایی از ترک سریال «شهرزاد» توسط یکی از این دو به گوش می رسید. گویا منشا همه این اختلافا هم ترانه‌ای بوده که در قسمت نهم سینا سرلک خونده. به هر حال با پخش قسمت جدید «شهرزاد» نام سینا سرلک از تیتراژ ابتدایی و پایانی حذف شد و ترانه پایانی هم با یک ترانه سولو از محسن چاووشی جایگزین شد تا رسما سینا سرلک از «شهرزاد» خداحافظی کنه. البته سرلک نسبت به این اتفاق تو اینستاگرامش واکنش نشون داد و از کسایی که از فصل دوم «شهرزاد» حذفش کردن تشکر کرد. اینم یه جورشه.

حاشیه و فضای مجازی بدجوری با هم گره خوردن. الان مردم بیش تر از اینکه از طریق رسانه‌های رسمی اخبار رو دنبال کنن از طریق تلگرام و اینستاگرام در جریان اتفاقات قرار میگیرن. همین جوری هم بود که عکس های آزاده نامداری که گرفتار یک طوفان سهمگین در سوییس شده بود دست به دست چرخید و خانم نامداری رو به واکنشی واداشت که خودش شد سوژه ملت همیشه در صحنه. اما خانم نامداری از هرکی انتظار داشت از حسام نواب صفوی انتظار نداشت که با انتشار یه فیلم تو اینستاگرامش اونو مسخره کنه و در جوابش نوشت:” دنیا گرده آقای نواب صفوی، مراقب باشید.” البته نباید زیاد هم شوکه شد. حسام نواب صفوی که میخواد یه تنه از دولت آمریکا و ترامپ شکایت کنه، انتظار زیادی هم نباید ازش داشت. به هر حال وکالته و هزار دردسر، حواسشون نبوده خانم نامداری شما ببخشید.
تازه در حالیکه خبرهایی از ممنوع الفعالیت شدن نامداری و حتی بازداشتش به گوش می‌رسید، ایشون به تازگی خبر از تولید یک برنامه برای پخش اینترنتی دادن و به همه شایعه‌ها پایان دادن. خدا را شکر که ایشون هم به آغوش گرم خانواده برگشتن.
برعکس آزاده نامداری که الان دل خوشی از شبکه‌های مجازی نداره، بهاره رهنما با استفاده از همین شبکه‌ها و از ازدواج دومشون استفاده کردن و کلی فرهنگ‌سازی کردن. ایشون با انتشار عکس های عروسیشون تو صفحه شخصیشون گفتن می‌خواستم به همه زنها بگم برای دومین بار و تو چهل و دو سالگی هم میشه لباس عروس پوشید و خوشحال بود. فرهنگ‌سازی خانم رهنما به همین جا ختم نشد و وقتی ازشون پرسیدن آیا به خاطر همسر قبلیشون، آقای پیمان قاسم خانی، این عکسارو گذاشتن بغض کردن و گفتن می‌خوان فرهنگ‌سازی کنن که ازدواج دوباره بعد از طلاق اصلا ربطی به نفر قبلی نداره و حتی ایشون تو شاه چراغ برای همسر قبلیشون نماز خوندن. خانم رهنما خیلی بهتون تبریک می گیم و براتون آرزوی خوشبختی داریم و ازتون ممنونیم که انقدر فکر جامعه و فرهنگ‌سازی هستین و حتی تو مهم‌ترین شب زندگیتون از این مهم غافل نمیشین.
ولی برعکس این خبر خوب، یه سلفی عجیب از بهنوش بختیاری تو اینستاگرام دیدیم که شوکه کننده و غریب بود. سلفی که واکنش خیلی‌ها رو برانگیخت و ایشون رو متهم به پوپولیسم و سو استفاده از این کودک برای لایک جمع کردن کرد. البته خیلی ها هم از این عمل دفاع کردن و گفتن این حرکت خانم بختیاری در جهت آگاهی دادن در مورد این بیماری بوده. ولی به هر حال تعداد کسایی که ایشون رو با آقای عباس جدیدی و قرارگیری افق زاویه بدنشون در لحظه مناسب مقایسه کردن بیشتره.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان