آیا مسمومیت غذایی مسری است؟

مسمومیت غذایی عارضه‌ا‌ی است شایع مرتبط با معده که درد شدیدی ایجاد کرده و گاهی بسیار ناخوشایند است. بر طبق برخی شایعات، مسمومیت غذایی می‌تواند مسری باشد، با این حال، بسیاری خلاف آن را قبول دارند

آیا مسمومیت غذایی مسری است؟

مسمومیت غذایی عارضه‌ا‌ی است شایع مرتبط با معده که درد شدیدی ایجاد کرده و گاهی بسیار ناخوشایند است. بر طبق برخی شایعات، مسمومیت غذایی می‌تواند مسری باشد، با این حال، بسیاری خلاف آن را قبول دارند. اجازه دهید به حقیقت پشت مسمومیت غذایی از طریق این مقاله پی ببریم.
بیش از 10000 مورد از مسمومیت غذایی هر ساله در ایالات متحده مشاهده می‌شود، و هنگامی که عادات غذایی و شیوه‌ی زندگی نسل امروز را مشاهده می‌کنید، این رقم خیلی هم تعجب‌آور نیست. درست است که مسمومیت غذایی یک بیماری شایع مرتبط با معده است اما هنگامی که رخ می‌دهد، بسیار آزار دهنده بوده و موجب درد و دردسرهای زیادی می‌شود. مسمومیت غذایی به علت مصرف مواد غذایی مانده، ناسالم و یا آلوده به ویروس و باکتری‌های مضر اتفاق می‌افتد. هنگامی که فردی چنین مواد غذایی ناسالمی را مصرف نماید، این ویروس و یا انگل وارد بدن شده و شروع به ایجاد عوارض مختلفی برای معده کرده که نهایتاً به مسمومیت غذایی می‌انجامد. این بیماری همچنین می‌تواند به دلیل عفونتهای ناشی از عوامل مضر موجود در هوا و یا ماده‌ی غذایی بوجود آید و در این مقاله خواهیم آموخت که آیا این اختلال معده از فردی به فردی دیگر انتقال می‌یابد یا خیر.

علل شایع مسمومیت غذایی

این عفونت معده حقیقتاً نگرانی بزرگی در ایالات متحده و دیگر کشورها بوجود آورده است. میلیونها نفر در سرتاسر جهان مبتلا به این مسمومیت غذایی شده و بعضی از آنها همچنین به دلیل اثرات مختلف آن جان خود را از دست می‌دهند. بیش از 200 عفونت مختلف وجود دارد که می‌تواند موجب به وجود آمدن مسمومیت غذایی شود و به همین دلیل است که همیشه پیدا کردن علت ریشه‌ای آن کار دشواری است. در این بخش برخی از متداول‌ترین انواع مسمویت غذایی که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، آورده شده است.

سالمونلا

احتمالاً شناخته شده‌ترین علت مسمومیت غذایی، باکتری سالمونلا است که موجب گاستروآنتریت یا التهاب معده‌ای روده‌ای می‌شود. سالمونلا باعث بروز استفراغ، اسهال، درد شکم و تب بالا می‌شود. این باکتری بیشتر نوزادان و کودکان و و یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی زمانی که این باکتری هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهد، در بدن باقی مانده و عفونت را به دیگر افراد انتقال می‌دهد. و از طریق تماس دست به دست و یا دهان به دهان در مکان‌های غیر بهداشتی انتشار می‌یابد. سالمونلا عمدتاً در گوشت، ماکیان، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود.

کمپیلوباکتر

یکی دیگر از علل متداول مسمومیت غذایی در انسان کمپیلوباکتر است. این ویروس موجب بروز استفراغ شدید، دل پیچه، اسهال و مدفوع آبکی می‌شود. این ویروس همچنین در حیوانات خانگی دیده می‌شود و به راحتی می‌تواند در صورت تماس فیزیکی با حیوان آلوده، به انسان منتقل شود. کمپیلوباکتر عمدتاً در شیر خام، گوشت، مرغ، آب و در حیوانات یافت می‌شود.

باکتری این کولای (E. Coli)

اشرشیاکولای یا ای کولای، نوعی باکتری است که باعث بروز عوارض مختلف معده در افراد می‌شود. این باکتری خطرناک بوده و می‌تواند اسهال خونی، نارسایی کلیه یا در برخی موارد مرگ را بهمراه داشته باشد. ای کولای عمدتاً در روده گاو یافت می‌شود، از اینرو کسانی که گوشت خود را به درستی نمی‌پزند، در معرض خطر بیشتری از ابتلا به ای کولای قرار دارند. این باکتری می‌تواند از طریق تماس دست و دهان از محیط و یا آب آلوده منتقل شود.

هپاتیت A

هپاتیت A یک عفونت شایع ویروسی است که موجب مسمومیت غذایی می‌شود. هپاتیت A باعث بروز تب، از دست دادن اشتها، مدفوع تیره و یرقان می‌شود. این عفونت عمدتاً انسان‌هایی که زمان بیشتری را در سطوح آلوده سپری می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد و از افرادی که پیش از این توسط این ویروس آلوده شده‌اند، انتقال می‌یابد. مصرف غذاهای دریایی آلوده یا مانده همچنین ممکن است موجب ابتلا به هپاتیت A شده که ممکن است به مسمومیت غذایی منجر شود. این عفونت مسری است و می‌تواند از طریق راه مدفوعی دهانی از فردی به فرد منتقل می‌شود.

اسهال خونی باسیلی

اسهال خونی باسیلی یکی از عفونت‌های معده است و توسط باکتری بنام شیگلا ایجاد می‌شود. این عفونت از طریق علائم متداولی مانند مانند اسهال حاد با خون و مخاط پخش می‌شود، که با تب، تهوع و گرفتگی عضلات در معده همراه است. شدت این بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. این عفونت به راحتی می‌تواند از فردی به فرد دیگر بوسیله‌ی غذا یا آب آلوده منتقل شود.

آیا مسمومیت غذایی مسری است: درست یا غلط

بله، مسمومیت غذایی مسری است، اما این عامل همچنین به نوع مسمومیت غذایی که به آن مبتلا شده‌اید، بستگی دارد. انگل‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌هایی که موجب سوء هاضمه و درد معده می‌شوند، از طریق مواد غذایی حمل می‌شوند و به عنوان علت بوجود آمدن مسمومیت غذایی در نظر گرفته می‌شوند. قربانیان مسمومیت غذایی اغلب از استفراغ مکرر رنج می‌برند؛ این استفراغ مملو از ویروس و باکتری بوده و می‌تواند به راحتی افراد دیگر را از طریق هوا آلوده سازد. همچنین انواع خاصی از مسمومیت غذایی که مسری نیستند وجود دارند و به علت غذایی که در دمای اتاق رها شده باشد، بوجود می‌آیند.
بنابراین، اکنون می‌توانیم این نتیجه‌گیری را نماییم که مسمومیت غذایی مسری است، هرچند کاملاً به علت بوجود آمدن آن بستگی دارد. مسمومیت غذایی به کمک آنتی بیوتیک‌هایی که ویروس و علائم آن را به طور کامل از بدن حذف می‌کنند، درمان می‌شود. چنانچه بیمار به علت این بیماری آب بدن خود را به طور کامل از دست داده باشد، آنگاه توصیه می‌شود که در بیمارستان بستری شده تا سطوح آب از دست رفته‌ی بدن مجدداً به حالت اول بازگردند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر