مدیر انتشارات استاد مشهد:

چرخ صنعت نشر در حال توقف است

مدیر انتشارات استاد مشهد گفت: چرخ صنعت نشر در حال توقف است چون چاپ کتاب از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست.

ابراهیم عسگری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت انتشارات استاد و میزان فعالیتشان اظهار کرد: برای رونق چاپ نشر و توسعه فرهنگ مطالعه، کار اصلی را دولت باید انجام دهد و از آنجا که حمایت‌های دولت از ما گرفته شده و مالیات‌ها اضافه شده، از دست نمایشگاه‌های کتاب نیز کاری برنمی‌آید و این تخفیفات کتاب، همه مسکن هستند و نمی‌توانند مسئله اصلی نشر را حل کنند؛ در نتیجه چرخ صنعت نشر در حال متوقف شدن است.

وی ادامه داد: ما از بدو تاسیس در سال 1360 وضعیت مطلوبی در زمینه چاپ نشر داشتیم، اما حدود 7 الی 8 سال است که بازار چاپ کتاب بسیار خراب شده و از آنجا که دولت هم از ما حمایت نمی‌کند، کاغذ گران درمی‌آید و کتاب هم گران می‌شود و در نتیجه دانشجو هم که مصرف‌کننده است و پولی ندارد، قدرت خرید کتاب را از دست می‌دهد.

این ناشر تصریح کرد: مالیات‌های سرسام‌آور دولت و عوارض بیمه نیز بسیار زیاد شده؛ حتی معافیت انتشاراتی که از کارمندان خودمان داشتیم هم قطع شده و فشار مضاعفی بر ما حاکم شده تا جایی که گاهی مجبور می‌شویم شغلمان را تغییر دهیم.

عسگری خاطرنشان کرد: در گذشته کاغذ ارزان بود، کتاب هم ارزان درمی‌آمد و مردم به‌راحتی کتاب می‌خریدند، اما از آنجا که مخاطب اصلی کتاب‌های ما دانشجویان هستند و آن‌ها هم پولی برای خرید کتاب ندارند، کتاب‌ها روی دست ناشر می‌ماند و به‌فروش نمی‌رسد.

وی با تاکید بر این‌که من عاشق این حرفه بودم و سرمایه‌ام را در کار نشر گذاشتم، افزود: ما تا الان حدود 400 الی 500 عنوان کتاب چاپ کردیم ولی اکنون آنقدر فروش ما پایین آمده و درآمدمان کم شده که حتی نمی‌توانیم هزینه پرسنلمان را بدهیم.

مدیر انتشارات استاد اضافه کرد: درآمد ما به‌حدی پایین آمده که به بیمه و دارایی هم بدهکاریم و تا جایی وضعیت خراب است که این حرفه حتی نمی‌تواند هزینه آب و برق ما را تامین کند.

عسگری در خصوص مقایسه شهر تهران با شهرستان‌ها در زمینه چاپ عنوان کرد: تهران مرکز است و تمام مردم کشور برای خرید کتاب به آنجا مراجعه می‌کنند ولی شهرستان‌ها نسبت به تهران با 30 درصد افت مواجهند. یکی از دلایل این افت هم این است که هر از گاهی وقتی نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود از شهرستان‌ها به تهران مراجعه می‌کنند و کتاب‌های مورد نیاز خود را از آنجا تهیه می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که کار نشر روی روال سقوط است، اظهار کرد: بازار نشر زنجیره‌وار به هم متصل است و تهران نیز وابسته به شهرستان‌هاست؛ یعنی اگر ما بتوانیم از تهران خرید می‌کنیم و تهران نیز متقابلا از ما خرید می‌کند.

این ناشر کتاب با بیان این‌که قبلا تیراژ  5000 جلدی برای چاپ داشتیم،  ادامه داد: در آن زمان ماهی نبود که ما دو عنوان کتاب جدید نداشته باشیم، اما این میزان روزبه روز کم شد تا این‌که اکنون به 100 الی 200 تا رسیده و ما مانند سابق توجیه اقتصادی نداریم که کتاب اضافه بزنیم؛ یعنی اول 100 عنوان چاپ می‌کنیم و وقتی که تمام شد دوباره 100 عنوان دیگر را به چاپ می‌رسانیم.

عسگری افزود: در گذشته وقتی یک کتاب ما چاپ می‌شد سریعا به تهران منتقل و از آنجا در سراسر کشور پخش و توزیع می‌شد، اما اکنون وقتی حتی 200 کتاب چاپ می‌کنیم تا 6 ماه نمی‌توانیم آن‌ها را به‌فروش برسانیم.

وی اضافه کرد: هر کالایی اگر تولید شود و مصرف نشود تفاوتی با زباله ندارد و این یک اصل اقتصادی است که جنسی که تولید می‌شود حتما به مصرف برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان