ماهان شبکه ایرانیان

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خوزستان:

خوزستانی‌ها در روزهای اول جنگ دشمن را زمین‌گیر کردند

اهواز - مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان خوزستان گفت: خوزستانی‌ها در روزهای اول جنگ دشمن را زمین‌گیر کردند و باعث شدند نقاط حساس به دست آن‌ها نیفتد.

خوزستانی‌ها در روزهای اول جنگ دشمن را زمین‌گیر کردند

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی پور شامگاه امروز در شورای اداری استان خوزستان اظهار کرد: دفاع مقدس در استان خوزستان در تمام لایه‌های زندگی روزمره ما خوزستانی‌ها تأثیر داشته و دارد؛ چه روزهای اول جنگی که ما خوزستانی‌ها به تنهایی دشمن مسلح و توانمند را با دست خالی زمین‌گیر کردیم و این کار باعث شد تا مکان‌های حساس و ویژه دست دشمن نیفتد.

وی افزود: دشمن در تمام مرز ایران و عراق با سه سپاه شروع به تجاوز کرد؛ سپاه یکم در غرب، سپاه دوم در جبهه‌های میانی و سپاه سوم در جنوب و اگر نگاهی به تجهیزات و عده آن‌ها داشته باشیم متوجه تمرکز و تلاش آن‌ها روی جنوب می‌شویم.

علی پور با اشاره به اینکه محور شلمچه ـ خرمشهر، سوسنگرد ـ اهواز، دارخوین، شوش و همچنین پل کرخه یا جسر نادری از جمله محورهای انتخابی دشمن برای تصرف خوزستان بود، گفت: 40 روز اول جنگ خیلی تأثیرگذار بود و زن و مرد خوزستانی در نقاط مرزی و سایر نقاط موفق به زمین‌گیر کردن دشمن شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان بیان کرد: کار جمع‌آوری اسناد و اقداماتی که در ارتباط با دفاع مقدس صورت گرفته را در زمینه نقش نیروهای مسلح در خوزستان (سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، ژاندارمری و کمیته)، نقش دولت در دفاع مقدس (ادارات، سازمان‌ها، نهادها، استانداری و فرمانداری) و همچنین نقش مردم، مساجد، حسینیه‌ها، بازار، ائمه جمعه، عشایر و هرکسی که به هر شکلی در این مقطع وارد دفاع مقدس شد را مورد بررسی قرار دادیم.

علی پور با اعلام این خبر که نزدیک به 150 مجلد در رابطه با نقش یک سازمان از دولت در دفاع مقدس صحافی شده است، بیان کرد: اگر هر شهرستان نقش خودش را در دفاع مقدس تبیین کند به اندازه کل کشور مطلب خواهیم داشت.

وی بیان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و استاندار خوزستان دستورالعمل تدوین نقش شهرستان‌های خوزستان در دفاع مقدس را ابلاغ و در مرحله بعدی نیز طرح تدوین و ضبط تاریخ شفاهی جنگ ابلاغ شد.

علی پور گفت: تاریخ شفاهی یعنی مدیریت بحران، جنگ و لایه‌های پنهانی که دیده نمی‌شوند ولی وجود دارند. باید نحوه مدیریت شهری که بمباران می‌شود و مسائل این‌چنینی برای نسل‌های آینده دیگر به ودیعه گذاشته شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان اظهار کرد: در رابطه با باغ‌موزه هنوز به جایی نرسیدیم ولی مشاور انتخاب و تأمین بودجه فعالیت مشاوره نیز از سوی سازمان برنامه‌ریزی خوزستان انجام شده است.

علی پور عنوان کرد: اگر مجموعه دولت در خوزستان دست به دست هم داده و هم افزایی مناسبی ایجاد کند تا هر دستگاه نقش خودش را در دفاع مقدس تبیین کند طی دو سال امکان جمع‌آوری بیش از 70 درصد از موضوعات دفاع مقدس را خواهیم داشت.

وی افزود: اهواز به عنوان شهر فرماندهی، پشتیبانی، قرارگاه‌ها و مدیریت کننده از خود مردم استان و خارج از استان میزبانی می‌کرد که باید در تاریخ ماندگار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم از 30 عنوان کتاب دفاع مقدس و 151 جلد از اسناد جمع‌آوری‌شده نقش دولت در دفاع مقدس رونمایی شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان