به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صورت ماه با حضور تعدادی از شاعران و دوستان قیصر امین پور از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.
علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ابتدای این برنامه گفت: شاید حتی بتوان او را بعنوان شاخص ترین چهره شعر انقلاب به حساب آورد.
وی ادامه داد: ضمن بررسی پایان نامه هایی که دانشجویان در باب شعر انقلاب نوشته اند، رساله های خوبی درباره شعر قیصر با فاصله بسیار زیاد از سایر چهره ها نوشته شده است.
قزوه با دفاع از شکل گیری سبک ادبیات انقلاب اسلامی، گفت: یکی از تاثیر گذار ترین چهره ها در تثبیت سبک ادبی انقلاب اسلامی، قیصر امین پور است. هر ادیبی دارای دو چهره است؛ چهره اصلی وی در آثار او و برخی ویژگی ها از جمله سیر و سلوک در زندگی شخصی اش نهفته است. قیصر شاعری بی حاشیه و آئینه بود. شعر او در برابر زندگی اش قرار داشت و چهره شعر و زندگی او، یکی شده بودند و در یک آئینه، زندگی و شعر قیصر را می توان دید.
این شاعر به وجوه سخنوری و ادبی قیصر اشاره کرد و گفت: قیصر را همچون سعدی، فردی جامع می دانم. وی در حوزه نوشتار، کلیه قالب های شعری و ترانه و نیز ادبیات کودک و... حرف های بسیار و نویی برای گفتن داشت.
در ادامه حامد صلاحی، از شاگردان قیصر امین پور با اشاره به دو حوزه فعالیت قیصر در سطح بزرگسال و کودک گفت: قیصر دارای منظر دیگری نیز هست که شامل منظر تئوریک و آکادمیک شخصیت ایشان است [که شاید در سایه قرار گرفته باشد].
این نویسنده در عین حال تاکید کرد که شعر کودک قیصر نیز چندان شناخته شده نیست و ادامه داد: قیصر ضمن اینکه از شعر کودک خود سخن می گوید، نقاشی کتاب وی نیز توسط دختر خردسالش، آیه ترسیم شده است و این یک نکته تربیتی است که از کودکی شخصیت و وجاهت را به فرزند می دهد.
صلاحی با بیان اینکه سلمان نیز هم نسل و هم تراز قیصر بود، گفت: سلمان هراتی نیز دارای سه مجموعه شعری است که در مجموعه از این ستاره تا آن ستاره که درباره پدری است که همواره برسر کار است، چندین شعر کودک دارد و هم زبانی او، قیصر و سیدحسن حسینی اتفاقی نیست.
بهمن بنی هاشمی شاعر، نویسنده و پژوهشگر در حوزه ادبیات با اشاره به سردبیری قیصر امین پور در مجله سروش نوجوان گفت: از میانه دهه 60 که فعالیت قیصر در دانشگاه الزهرا-س- آغاز شد، شاگردانی مستقیم در دانشگاه و شاگردانی در محافل داشتند و نیز افرادی غیر مستقیم در نشریات بعنوان شاگردان ایشان محسوب می شوند.
وی با اشاره به کتاب گزیده شعر جنگ سیدحسین حسینی گفت: وی اشاره دارد که قیصر آنطور که باید و شاید عمر، دقت و توان خود را صرف اشعار بزرگسال نکرده است و می توانست موفق تر از این ها ظاهر شود.
بنی هاشمی افزود: سیدحسن حسینی معتقد است شعر کودک باعث شد که قصیر امین پور نتوانست آنطور که باید و شاید خود را نشان دهد و البته این مسئله جای بحث دارد.
همچنین محمد نوروزی فرسنگی دبیر ادبیات و از شاگردان امین پور با اشاره به مغفول ماندن ساختار ادبیات کودک در آثار قیصر امین پور گفت: قصیر امین پور جزو معدود شعرایی است که نام وی از کلاس دوم و سوم دبستان تا پیش دانشگاهی در کتب درسی آمده است [و دانش آموزان با وی آشنایی دارند].
وی رسیدن به صور خیال در شعر قیصر را از ویژگی های شعری این شاعر برشمرد و افزود: صور خیال در شعر کودک قیصر دیده می شود؛ بدون اینکه دانش آموزان از آن اطلاعی داشته باشند و این خود نشان دهنده ی بلوغ قلم یک نویسنده یا شاعر است.