سریال نوار زرد به دنبال فرار از کلیشه‌های پلیسی

با وجود اینکه فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی پلیسی‌جنایی طرفداران بسیاری دارند، در کشور ما معمولا کم پیش می‌آید که کارگردانان به سراغ این ژانر بروند

سریال نوار زرد به دنبال فرار از کلیشه‌های پلیسی

با وجود اینکه فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی پلیسی‌جنایی طرفداران بسیاری دارند، در کشور ما معمولا کم پیش می‌آید که کارگردانان به سراغ این ژانر بروند. اگر به باکس آفیس فیلم‌های سینمایی و سریال‌های خارجی نگاهی بیاندازیم می‌بینیم آثار جنایی‌پلیسی همیشه حضور پر رنگی دارند. مدتی است که علاقمندان سریال‌های ایرانی در شبکه دو شاهد پخش سریال نوار زرد هستند که به سفارش ساخته شده است. با روزچین همراه باشید تا کمی درباره این سریال با هم گپ بزنیم.

جای خالی شرلوک هلمز وطنی!

به ندرت پیش می‌آید که کارگردانان فارغ از سفارش نهادهای مربوط سراغ ساخت مجموعه‌های جنایی‌پلیسی بروند. در کل، فیلم‌ها و سریال‌های ما نتوانسته‌اند پلیس قهرمان یا شخصیت منفی ماندگاری خلق کنند که ورد زبان مردم شود. شاید یکی از دلایل این کمبود و ضعف سریال‌های پلیسی نبودن داستان‌ها و فیلمنامه‌های قوی در این زمینه باشد.

به نظر شما آیا در مجموعه آثار پلیسی جنایی ما کاراکترهای مشهوری مانند شرلوک هلمز، هرکول پوآرو، خانم مارپل و … وجود دارد؟! کدام قهرمان و ضد قهرمان هست که نامش در ذهن تماشاگران ایرانی باقی مانده باشد؟ گذشته از نداشتن کاراکترهای قوی، ما در زمینه قصه‌های جذاب هم فقیر هستیم. کم پیش می‌آید که داستان پرپیچ‌و خم و جذابی دستمایه یک مجموعه پلیسی شود و بتواند هم نظر منتقدان و هم رضایت تماشاگران را جلب کند.

سریال سرنخ
سریال سرنخ

سریال‌های پلیسی تلویزیون

با وجود همه ضعف و کاستی‌ها، در طول عمر سریال‌سازی بعد از انقلاب، مجموعه‌هایی پلیسی ساخته شده که تا حدودی رضایت مخاطب مجموعه‌های تلویزیونی را جلب کرده است.

اگر در خاطراتمان گشتی بزنیم به این سریال‌ها می‌رسیم: آیینه عبرت به کارگردانی محسن شاه‌محمدی (1367 تا 1372)، مزد ترس به کارگردانی حمید تمجیدی (1371) شلیک نهایی به کارگردانی محسن شاه محمدی (1373) کارگاه علوی به کارگردانی حسن هدایت (1375)، سرنخ به کارگردانی کیومرث پوراحمد (1375)، پلیس جوان به کارگردانی سیروس مقدم (1380)، کلانتر به کارگردانی محسن شاه‌محمدی (1384)، خواب و بیدار به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده (1382)، کارآگاهان به کارگردانی حمید لبخنده (1387)، هوش سیاه به کارگردانی مسعود آب‌پرور (1389)، سقوط آزاد به کارگردانی علیرضا امینی (1390)، دیوار به کارگردانی سیروس مقدم (1391)، ماتادور به کارگردانی فرهاد نجفی (1392)، میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم (1394) فوق سری به کارگردانی مهدی‌ فخیم‌زاده (1394)، آمین به کارگردانی منوچهر هادی-بهرنگ توفیقی (1394) و گشت ویژه به کارگردانی مهدی رحمانی (1395).

سریال نوار زرد در دام کلیشه‌ها اسیر می‌شود؟

سریال نوار زرد به کارگردانی پوریا آذربایجانی در شبکه دو روی آنتن رفته است. با وجود اینکه این سریال به سفارش ناجا ساخته شده است، اما کارگردان کوشیده از ساخت یک اثر صرفا سفارشی و اغراق‌آمیز که فقط قصد نمایش اقتدار پلیس را دارد پرهیز کند و از کلیشه‌های رایج مجموعه‌های پلیسی که تا کنون پخش شده فاصله بگیرد.

پوریا آذربایجانی گفته است: «اصولا کاری را که فکر می‌کنم درست است، انجام می‌دهم و بابت آن هم خیلی وقت‌ها هزینه می‌دهم اما معمولا سعی می‌کنم کاری که فقط یک سفارش صرف باشد انجام ندهم. نتیجه‌اش این است که احساس می‌کنم سریال یک اثر خوب می‌شود و واقعا کاراکترهای سیاه و سفید اصلا ندارد».

سریال نوار زرد
محسن بهرامی و امیر آقایی در نمایی از سریال نوار زرد

در سریال نوار زرد سعی شده است پلیسی نشان داده شود که اصلا غلو‌آمیز نیست و برای مردم قابل قبول است. در این راستا سعی شده در کنار دنبال کردن ماجراهای جنایی به زوایای زندگی شخصی نقش اول سریال یعنی کاوه کیهان نیز پرداخته شود. روابط کیهان با پدر و خواهرش بیشتر ما را به شخصیت داستان نزدیک می‌کند تا او را بشناسیم و بپذیریم.

بنا به گفته کارگردان سریال نوار زرد «در حال حاضر یک عزم جدی وجود دارد برای اینکه یک پلیس دوست‌داشتنی در سریال نوار زرد نشان دهیم و مردم فکر نکنند که پلیسی که در قاب تلویزیون می‌بینند با پلیس واقعی متفاوت است.»

داستان سریال نوار زرد

کاوه کیهان کارآگاهی است که مامور پیگیری پرونده‌های مختلفی می‌شود. او همسر عقد کرده‌اش را در زلزله بم از دست داده است. مجرمی به نام ناصر که به جرم حمل مواد مخدر زندانی است به دیدار او می‌آید و خبر زنده بودن همسرش را به او می‌دهد. ناصر از کیهان می‌خواهد به او کمک کند تا بی‌گناهی‌اش را ثابت کند و او هم در عوض به پیدا کردن همسر کیهان کمک کند.

کیهان که مدتها در غم از دست دادن همسرش (رعنا) آشفته بوده و به سختی و کمک روانشناس به روال عادی زندگی برگشته است، دوباره پریشان می‌شود و بعد کلنجارهای فراوان می‌پذیرد تا پرونده ناصر را به جریان بیاندازد و در کنار حل معمای پرونده‌های دیگر، پرونده ناصر را هم تعقیب کند. اما آیا همسر کیهان زنده است و یا این تله‌ای است برای به دام انداختن پلیس قهرمان ما است؟

سریال نوار زرد
امیر آقایی در نقش سرگرد کاوه کیهان در سریال نوار زرد

پلیس شیک‌پوش باهوش

در سریال نوار زرد ما پلیس شیک و خوش‌پوش و اهل مطالعه‌ایی را می‌بینیم که عمدتا به راحتی گره‌های داستان را باز می‌کند. حالا یا بیشتر پرونده‌ها ساده هستند یا پلیس قصه ما خیلی باهوش است یا خلافکاران داستان‌های ایرانی بهره هوشی بالایی ندارند. با وجود اینکه سعی شده شخصیت و عملکرد او باورپذیر باشد ولی در بعضی قسمت‌ها نحوه عملکرد قهرمان پلیس قصه چندان منطقی نیست.

با دیدن برخی صحنه‌ها از خودمان می‌پرسیم چرا جناب کیهان اصرار دارد تنهایی برای بعضی از ماموریت‌ها برود تا جایی که حتی ممکن است به شکل غیرمنطقی جانش به خطر بیفتد. البته این روال که قهرمان پلیس در همه جای دنیا معمولا می‌تواند یک تنه خیلی کارها بکند جزو جذابیت‌های سریال‌های پلیسی است.

درست است که کارگردان سعی کرده است از روزمره‌گی‌های زندگی قهرمان پلیس غافل نشود و حتی با گره زدن آن به شغلش در ماجرای همسرش باعث جذابیت داستان شود ولی خیلی از مواقع ما شاهد ضرباهنگ یک اثر پلیسی نیستیم و ریتم سریال کند می‌شود.

در کنار همه عواملی که می‌تواند باعث جذابیت سریال شود شنیدن صدای  در تیتراژ پایانی سریال نوار زرد بسیار دلنشین است.

آهنگ تیتراژ سریال نوار زرد با صدای پرواز همای

سریال نوار زرد

امیر آقایی گره‌های جنایی را باز می‌کند

یکی از نکاتی که باعث جذب مخاطب به سریال نوار زرد می‌شود انتخاب امیر آقایی برای نقش قهرمان اصلی است. امیر آقایی که قبلا تجربه بازی در نقش پلیس را در فیلم سینمایی و سریال داشته است بار دیگر در سریال نوار زرد عهده‌دار ایفای نقش سرگرد کاوه کیهان می‌شود. پلیسی که جمیع جهات را برای قهرمان شدن دارد. خوشتیپ بودن، هوش بالا، جدیت، شجاعت، اسم و فامیلی شیک و گوش‌نواز (کاوه کیهان) …

حضور بهاره کیان‌افشار هم در سریال نوار زرد قابل توجه است. این بازیگر جوان که این روزها فیلم سینمایی زرد را روی پرده دارد در این سریال نقش رعنا همسر امیر آقایی را ایفا می‌کند که فعلا او را در رویای کارآگاه قصه می‌بینیم. باید دید این رویا به واقعیت بدل می‌شود یا خبر زنده بودن او دروغ بوده است.

در کنار بازی قابل قبول امیر آقایی شاهد بازی روان سیروس گرجستانی در نقش پدر کیهان هستیم. پدری که بازنشسته شده است و می‌خواهد دوباره ازدواج کند. گرجستانی شخصیت یک مرد مسن دوست‌داشتنی که گاهی کودکی لجباز، احساساتی و عجول می‌شود را به خوبی نمایش داده است. سایر بازیگران این سریال نیز به خوبی از پس ایفای نقش‌هایشان بر آمده‌اند که از نقاط قوت این مجموعه محسوب می‌شود.

سایر بازیگران: قاسم زارع، کمند امیر سلیمانی، محسن بهرامی، سمیرا حسینی، شهین تسلیمی، امید روحانی و … .
زمان پخش سریال نوار زرد (25 قسمت): شنبه تا پنجشنبه ساعت 21:35 – تکرار: روز بعد ساعت 16:15 – 12:15 – 00:45

قضاوت درباره اینکه در میان انواع و اقسام فیلم‌های و سریال‌های خارجی پلیسی سریال نوار زرد چقدر توانسته یک مجموعه وطنی پلیسی قابل قبول ارائه کند با شماست. دیدگاهتان درباره این مجموعه را با کافه هفت در میان بگذارید.📽🚓🎬

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان