ماهان شبکه ایرانیان

سریع‌ترین فضاپیماهایی که بشر ساخته است

بشر طی دهه‌ها سعی کرد ماشین‌هایی هرچه‌سریع‌تر و قدرتمندتر بسازد تا بتواند به اهدافی هرچه دوردست‌تر دست یابد

بشر طی دهه‌ها سعی کرد ماشین‌هایی هرچه‌سریع‌تر و قدرتمندتر بسازد تا بتواند به اهدافی هرچه دوردست‌تر دست یابد. یک شاتل فضایی در سفرهایش دور مدار یک سیاره با سرعت 17000 مایل بر ساعت حرکت می‌کند. بعضی از کاوشگرهای ناسا [NASA] مثل هلیوس 1، هلیوس 2، یا وویجر 1 اینقدر سرعت و توان دارند که ظرف چند ساعت از زمین به ماه می‌رسند. در اینجا فهرستی از ده وسیله‌ی بسیار سریعی که بشر از گذشته تا به حال توانسته بسازد ارائه می‌دهیم. اغلب این ماشینها از سریع ترین فضاپیماهای ناسا به شمار می روند.

10-موشک سورتمه‌رو [rocket sled] با سرعت 6453 مایل بر ساعت

موشک‌های سورتمه‌رو در واقع سکوهای آزمایشی برای شتاب‌دادن به ماشین‌های مورد بررسی هستند. یکی از این موشک‌ها در طول تست‌ها رکورد سرعتِ 6453 مایل بر ساعت را ثبت کرد. این موشک‌ها به جای چرخ از زانوبندها یا تشک‌های لغرانی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود سرعت‌شان به حد اشتعال برسد. این نسل از موشک‌ها باعث شدند که استفاده از موشک پیشرفت شایانی داشته باشد. این نیروی بیرونی باعث می‌شود شتاب اولیه‌ای به اشیای تحت بررسی وارد شود. این موشک‌ها همچنین می‌توانند یک مسیرِ صاف طولانی بالغ بر 10000 فوت را پیش بروند. مخزنِ این موشک‌ها نیز با روغن‌های از جنس گاز هلیوم پر می‌شود تا ماشین آزمایشی به سرعت کافی برسد. موشک‌های سورتمه‌رو معمولا برای شتاب‌بخشیدن به حرکتِ پرتابه‌های مختلف، اجزای هواپیما و نجات اضطراری هواپیماها کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید:

8 اتفاق عجیب در بدن که تنها فضانوردان تجربه می‌کنند

نکته های جالب درباره ی فضا که روز تان را می سازد

روزهای خوب SpaceX همچنان ادامه خواهد داشت؟

9- ناسا ایکس.43 آ [NASA X-43 A]، با سرعت 7000 مایل بر ساعت

این وسیله یک هواپیمای بدون سرنشین فراصوت است که معمولا از یک هواپیمای بزرگتر به حرکت درمی‌آید. در سال 2005، کتاب ثبت رکوردهای گینس، این هواپیما را به‌عنوان سریع‌ترین هواپیمایی که تا آن زمان ساخته شده به رسمیت شناخت. این وسیله سرعتی با حد نصاب 7000 مایل بر ساعت از خود به جا گذاشت. این یعنی 8٫4 برابر سرعت صوت. این وسیله از تکنولوژی رهاشدن و به پروازدرآمدن بهره می‌برد. یعنی در ابتدا این هواپیمای بی سرنشین با استفاده از هواپیمای بزرگ دیگری بارگیری شده و به ارتفاع بسیار بالا برده می‌شود و سپس از آنجا رها می‌شود. این هواپیما با استفاده از موشکِ تقویت‌کننده می‌تواند به سرعت مورد هدفش برسد. این ماشین راه را برای سریع ترین فضاپیماهای ناسا باز کرد. هواپیمای مورد بحث ما می‌تواند در مرحله‌ی نهایی، بعد از رسیدن به سرعت هدف، با استفاده از موتور خاص خودش به توازن دست یابد.

8-فضاپیمای کلمبیا [Space Shuttle Columbia]، با سرعت 17000 مایل بر ساعت

این شاتل فضایی اولین فضاپیمای موفق در تاریخ بشر اکتشافات فضایی بود. این فضاپیما از سال 1981 با موفقیت از عهده‌ی 37 ماموریت برآمد. شاتل کلمبیا در جریان این ماموریت‌ها، رکورد سرعتِ 17000 مایل بر ساعت را از خود به جا گذاشت. فضاپیمای کلمبیا وقتی در 1 فوریه 2003 سقوط می‌کرد به سرعت معمولش رسید. به‌طور معمول یک شاتل فضایی با سرعتِ 17000 مایل بر ساعت حرکت می‌کند تا بتواند در مدار زمینی پایینتری بچرخد. خدمه‌ی فضاپیما با این سرعت می‌توانند طلوع و غروب خورشید را چند بار در روز ببینند. این ماشین از سریع ترین فضاپیماهای ناسا به شمار می رود.

7- فضاپیمای دیسکاوری یا اکتشاف [Discovery Space Shuttle]، با سرعتِ 17400 مایل بر ساعت

فضاپیمای دیسکاوری در قیاس با هر سفینه یا شاتل دیگری در طول تاریخ فضانوردی بشر موفق شد که رکورد بیشترین ماموریت‌های موفق را به ثبت برساند. این سفینه از سال 1984 موفق شد که 30 پرواز موفق داشته باشد. این فضاپیما موفق به ثبت رکورد سرعت 17400 مایل بر ساعت نیز شد، که یعنی، پنج برابر سریع‌تر از حرکت یک گلوله. گاهی اوقات یک سفینه باید بتواند سریعتر از سرعت معمول 17000 مایل یر ساعت پیش برود. چنین شرایطی به مدار و ارتفاع سفینه بستگی دارد. این ماشین از سریع ترین فضاپیماهای ناسا به شمار می رود.

6- کپسولِ آپولو 10 [Apollo 10 Capsule]، 24791 با سرعتِ مایل بر ساعت

آپولو 10 ماموریتی تمرینی بود که پیش از فرود آمدن بر سطح ماه از سوی ناسا [NASA] انجام گرفت. در جریان این سفر، در 26 ماه مه 1969، کپسول آپولو 10 به سرعت دیوانه‌وارِ 24791 مایل بر ساعت رسید. کتاب رکوردهای جهانیِ گینس سرعت این کپسول را به‌عنوان سریع‌ترین سرعتی که یک وسیله‌ی ساخت بشر به آن رسیده ثبت کرد. در واقع، آپولو 10 به این سرعت نیاز داشت تا از مدار ماه به اتمسفر زمین برسد. آپولو 10 آن ماموریت را طی 56 ساعت به انجام رساند. این ماشین هم از سریع ترین فضاپیماهای ناسا به شمار می رود.

5ـ استارداست یا غبار ستاره‌ای [Stardust]، با سرعتِ 28856 مایل بر ساعت

استارداست یک کاوشگر فضاییِ ویژه بود که ناسا [NASA] در سال 1999 به فضا فرستاد. هدف این ماموریت جمع‌آوری نمونه از ستاره دنباله‌دار وایلد 2 برای تحلیل آزمایشگاهی بود. این کاوشگرِ رباتیکِ 300 کیلویی در طی آن ماموریت به حداکثر سرعتِ 28856 مایل بر ساعت رسید. به عبارتی، 6 برابر سریع‌تر از سرعت یک گلوله. استارداست با موفقیت اولین ماموریتش را در سال 2006 کامل کرد. در طول این ماموریت، استارداست 2 بیلیون مایل سفر کرد تا به دنباله‌داری معروف به وایلد2 برسد. موشک‌های تعبیه‌شده بر سفینه به آن امکان و نیروی لازم را می‌دهند تا در فضا به یک دنباله‌دار نزدیک شود. این کاوشگر از سریع ترین فضاپیماهای ناسا به شمار می رود.

4ـ نیو هُرایزنز یا افق‌های نو [New Horizons]، با سرعتِ 36373 مایل بر ساعت

سفینه‌ی «افق‌های نو» یک کاوشگر ناسا [NASA] است که در 2006 به فضا اعزام شد. هدف این ماموریت مطالعه‌ی سیاره‌ی پلوتون و ماه‌های آن سیاره بود. این کاوشگر تا 14 جولای 2015 با موفقیت 7800 مایل بر فراز پلوتون پرواز کرده بود. به همین دلیل، «افق‌های نو» به اولین سفینه‌ای بدل شد که سیاره‌ی پلوتون را بررسی کرده است. این کاوشگر فضایی در 19 ژانویه 2006 به فضا پرتاب شد. در همان زمان هم بود که به رکوردِ سرعتِ 36373 مایل بر ساعت رسید، از هر سفینه‌ی کاوشگر دیگری بیشتر بود. نیروهای محرکه‌ی واحد و کمک‌های گرانشی اصلی‌ترین مولفه‌هایی بودند که به این کاوشگر مجال دست‌یافتن به این سرعت خیره‌کننده را دادند. این سفینه از سریع ترین فضاپیماهای ناسا به شمار می رود.

3ـ وُیجر 1[Voyager 1]، با سرعتِ 38610 مایل بر ساعت

وُیجر 1 تا این لحظه سریع‌ترین ماشین یا ابزار ساخته دست بشر به شمار می‌آید. این کاوشگر فضایی در سال 1977 به ماموریتی برای مطالعه‌ی فضای خارج از منظومه شمسی و بررسی سیستم‌های خورشیدی بیرون آن فرستاده شد. در 25 آگوست 2013، این سفینه‌ی ناسا [NASA] با موفقیت وارد فضای بیناستاره‌ای شد. در طی این ماموریت، کاوشگر ویجر 1 به حداکثر سرعتِ 38610 مایل بر ساعت رسید و نیز 520 میلیون کیلومتر فاصله را طی هر سال پیمود. این سفینه تا سال 2025 به ماموریتش ادامه خواهد داد. این تکنولوژی حیرت آوز از سریع ترین فضاپیماهای ناسا به شمار می رود.

2ـ هلیوس 1 [Helios 1]، با سرعت 142000 مایل بر ساعت

سفینه‌ی کاوشگر هلیوس 1 از سوی ناسا [NASA] به همراه یک آژانس فضایی آلمانی در تاریخ 10 دسامبر 1974 به فضا فرستاده شد. هدف پروژه مطالعه‌ی فرایندهای خورشیدی بود. ترتیبی داده شد که این سفینه کاوشگر ناسا به مدار بیضوی خورشید برسد. سفینه مذکور طی ماموریتش به سرعتی بالغ بر 142000 مایل بر ساعت رسید. این کاوشگر در فاصله 149597871 کیلومتری از سطح خورشید به دور این ستاره می‌چرخد. هلیوس 1 تا سال 1982 در حال مخابره داده و اطلاعات از فضا بود و بی شک این ماشین از سریع ترین فضاپیماهای ناسا به شمار می رود.

1ـ هلیوس2 [Helios 2]، با سرعت 157078 مایل بر ساعت سریع ترین فضاپیماهای ناسا

هلیوس 2 متعلق به ناسا [NASA] سریعترین سفینه ساخت بشر تا این لحظه است. رکورد سرعت این سفینه بالغ بر 157078 مایل بر ساعت است که در جریان ماموریتش ثبت شد. هلیوس 2 همچنین موفق شد بیشتر از هلیوس 1 به خورشید نزدیک شود. هلیوس 2 به اندازه‌ی یک سوم هلیوس 1 به سطح خورشید نزدیکتر است و در چنین فاصله‌ای به دور خورشید می‌چرخد. هلیوس 2 در 15 ژانویه 1976 به فضا پرتاب شد. سفینه در 17 آوریل 1976 در مدار خورشید قرار گرفت. این کاوشگر درباره پلاسمای خورشیدی، غبارهای خورشیدی، اشعه‌های کیهانی، و میدان الکتریکی زمین مطالعه می‌کند و تا 23 دسامبر 1979 به زمین اطلاعاتی مخابره می‌کرد. این ماشین سریع ترین فضاپیمای ناسا به شمار می رود. هر دو سفینه کاوشگرِ هلیوس 1 و 2 همچنان در مدار خورشید قرار دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان