همواره در بازار خودروی ایران، رقابت و قیاس بین دو اتومبیل هم قیمت وجود داشته است. حال پس از توافق هستهای موسوم به برجام و ورود دوباره خودروسازان بین المللی به کشور، تنوع محصولات عرضه شده در بازار خودروی ایران بسیار بیشتر از سالیان گذشته شده است و این امر موجب به وجود آمدن رقابتی تنگاتگ مابین خودروسازان داخلی با همکاری شرکای بین المللی و برخی خودروسازان خصوصی با همکاری شرکای چینی شده و با توجه به میزان فروش بیشتر انواع خودرو نسبت به سال گذشته در سال جاری تا بدین لحظه، این امید میرود که در آیندهای نزدیک شاهد هرچه بهتر شدن و رقابتیتر شدن بازار خودروی کشور خواهیم بود.
در این مطلب با توجه به قیاس برخی از محصولات عرضه شده در سطح بازار خودروی کشور، به بررسی و مقایسه دو اتومبیل تولیدی توسط شرکت پارس خودرو پرداخته و نکات مثبت و منفی پیرامون این دو خودرو را در هر بخش برای انتخاب بهتر توسط مشتریان، اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است، دو خودروی بررسی شده در این مطلب، رنو ساندرو و برلیانس H320 بوده و توسط شرکت پارس خودرو که یکی از زیر مجموعههای گروه صعنتی سایپا محسوب میشود، تولید و روانه بازار شدهاند.
قیمت
به جرات میتوان گفت مهمترین بخش در مقایسه بین دو خودروی هم رده، قیمت آنها است. در این بازه قیمت هر دو خودرو تقریبا برابر بوده و اگر نگاهی به برچسب قیمتی هر دو محصول بیاندازیم، مشاهده خواهیم کرد که رنو ساندرو در نمونه دنده دستی خود قیمتی برابر با 47 میلیون و 500 هزار تومان و در نمونه اتوماتیک قیمتی برابر با 52 میلیون و 500 هزار تومان را به خود اختصاص داده است.
در مقابل برلیانس H320 در نمونه دنده دستی خود قیمتی برابر 49 میلیون تومان و در نمونه اتوماتیک خود قیمتی برابر با 55 میلیون تومان را به خود اختصاص داده است. حال اگر در این بخش بخواهیم یک خودرو را نسبت به دیگری برتر بدانیم، خودروی مورد نظر رنو ساندرو بوده و با توجه به قیمت پایینتر در دو نمونه اتوماتیک و دستی و کیفیت ساختی بهتر، گزینه مناسبتری برای انتخاب از سوی خریداران خواهد بود.
نمای ظاهری
در جایگاه بعدی در بخش مقایسه دو محصول هم رده، طراحی ظاهری نقش دارد و غالبا برخی از خریداران انتخاب خود را برپایه طراحی ظاهری و نمای بیرونی خودرو قرار میدهند. در این بخش با توجه به نمای ظاهری و بروز بودن برلیانس در مقابل رنو ساندرو، اتومبیل برنده در این رده برلیانس H320 خواهد بود. شاید بهتر است بگوییم، رنو ساندرو بدلیل طراحی اولیه و تولید در سالهای 2004 لغایت 2008 میلادی بعنوان یک خودروی ارزان قیمت و مقرون بصرفه در بازارهای اروپایی، نسبت به برلیانس H320 که از طراحی بروزتر و جذابتری سود میبرد و در چند سال گذشته در کشور چین تولید شده است، از نمای قدیمیتر و سادهتری برخوردار بوده و با وجود عدم جذابیت ظاهری در قیاس با برلیانس، از شانس کمی در این بخش برخوردار است.
همچنان این نکته نیز میبایست یاداوری شود که برلیانس H320 با طراحی جوان پسند و بروز خود توانست در مدت زمان عرضه و فروش در بازار داخلی کشور در چندین ماه گذشته، فروشی نسبتا خوب و بالایی را تجربه کند و با توجه به نمای ظاهری زیباتر و جذاب تر آن نسبت به رنو ساندرو در این رده، اتومبیل پیروز در این جدال محسوب شود.
نمای داخلی و کابین
از دیگر نکات قیاس مابین این دو خودرو، میتوان به نمای داخلی و کابین اشاره کرد. اما در این بخش نیز همانند طراحی ظاهری، پیروزی به برلیانس H320 تعلق دارد. زیرا این خودرو با توجه به طراحی بروز تر و جذاب تر نسبت به ساندرو، از طراحی داخلی و کابینی جذاب تر برخوردار است.
در نگاه اولیه خریداران، کابین این اتومبیل نسبت به رنو ساندرو که از طرحی قدیمی و فاقد نمایی جذاب سود میبرد، زیباتر بوده و در استفاده دراز مدت و طولانی در شهرها و مسیرهای خارج شهری، کمتر راننده و سرنشینان را دچار یکنواختی و ساده بودن نمای داخلی خواهد کرد.
کیفیت ساخت
در این بخش برخلاف دو قسمت دیگر، اتومبیل پیروز رنو ساندرو قلمداد میشود. زیرا این اتومبیل از آغاز ساخت در سال 2004 میلادی تا به امروز که مدلهای جدید این خودرو به صورت فیس لیفتی جدید در اروپا تولید و عرضه میشوند، نسبت به برلیانسH320 که یک خودروی جدید و تازه وارد به بازار ایران محسوب میشود، در رده دوام، طول عمر بالا و صرفه اقتصادی در سطح بین المللی به خوبی توانست خود را ثابت کند و یکی از بهترین مدلها در بازه محصولات اقتصادی با هزینه کم نگهداری لقب گرفته است و با توجه به کیفیت ساخت و مونتاژ این دو محصول توسط پارس خودرو و نگاهی به سابقه رنو ساندرو در بازارهای بین المللی، بدون شک پیروز این بخش خواهد بود.
پیشرانه و عملکرد
در این بخش رنو ساندرو مجهز به یک پیشرانه 1598 سیسی K4m چهار سیلندر بوده و قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و 140 نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر بر ساعت از صفر مطلق برابر با 11.5 ثانیه در نمونه دستی و در نمونه اتوماتیک برابر با 12.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن توسط شرکت سازنده 175 کیلومتر اعلام شده است.
مصرف سوخت ساندرو در نمودار پیمایش هر صد کیلومتر در مسیرهای شهری برابر با9.4 و در مسیرهای خارج شهری برابر با5.5 لیتر بنزین بوده و در مجموع مصرفی برابر با 8.3 لیتر بنزین را به صورت ترکیبی به خود اختصاص داده و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو4 اعلام شده است. در مقابل برلیانس H320 مجهز به یک پیشرانه 1498 سیسی 16 سوپاپ و چهار سیلندر بوده و قادر به تولید 103 اسب بخار قدرت خروجی و 138 نیوتن متر گشتاوراست. شتاب رسمی صفر تا صد این خودرو طبق اعلام رسمی شرکت سازنده در نمونه دستی برابر با 12.8 ثانیه و در نمونه اتوماتیک برابر با 13.9 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز 175 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.
برلیانس H320 در نمودار مصرف سوخت در مسیرهای شهری برای پیمایش هر صد کیلومتر مسیر، مصرفی برابر با8.4 و در مسیرهای خارج شهری مصرفی برابر 5.1 لیتر بنزین را دارا بوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در مجموع این دو مسیر برابر با 7.5 لیتر بنزین اعلام شده و دارای استاندادر آلایندگی یورو5 است.
این بخش اعلام برنده با سایر قسمتها کمی متفاوت بوده و با توجه به رقابت تنگاتنگ هر دو مدل، برلیانس H320 بدلیل مصرف سوختی کمتر و عملکردی بهتر در این قسمت، به اعتقاد کارشناسان این حوزه در بازار داخلی کشور، اتومبیلی بصرفهتر عنوان شده است. اما با توجه به پیشرانه بهتر و کم هزینهتر ساندرو در سرویسهای دورهای و طول عمر بالا، انتخاب نهایی مابین این دو خودرو در این رده به عهده خریداران خواهد بود.
امکانات رفاهی و ایمنی
از دیگر نکات مهم پیرامون خرید و انتخاب این دو مدل مابین خریداران در این بخش، امکانات رفاهی و ایمنی دو خودرو است. در بخش ایمنی ساندرو با دریافت4 ستاره ایمنی از مرکز سوانح و تصادفات اروپا، یکی از ایمنترین محصولات در رده قیمتی زیر 55 میلیون تومان بشمار میرود و در مقابل برلیانس H320 با دریافت 5 ستاره از مرکز سوانح و تصادفات کشور چین که از ارزش کمتری نسبت به مدل اروپایی خود برخوردار بوده و نسبت به ساندرو در جایگاه پایینتری قرار گرفته است.
در بخش ایمنی، رنو ساندرو پیروز این میدان لقب میگیرد. اما در بخش امکانات رفاهی با توجه به بروزتر بودن طراحی و موارد رفاهی در برلیانس H320، در این بخش پیروزی به برلیانس تعلق داشته و با وجود امکاناتی همچون رینگ 15 اینچی، فرمان تقویت شده برقی، تهویه مطبوع خودکار، ترمز جلو و عقب دیسکی ABSو EBD، سانروف، سنسور دنده عقب، تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، تنظیم الکتریکی آینهها، مه شکن جلو و بازشدن خودکار دربها هنگام تصادف در قیاس با ساندرو که از امکاناتی همچون رینگ 15 اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، سیستم فرمان تقویت شده هیدرولیکی، کنترل سیستم صوتی زیر فرمان، چراغ مه شکن جلو، آینههای جانبی همرنگ بدنه، ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسهای و ترمز ضدقفل ABS به همراه توزیع الکترونیکی ترمز بهره می برد، خودرویی کامل تر بوده و پیروز این قسمت عنوان میشود.
خدمات پس از فروش و گارانتی
لازم به ذکر است، هر دو خودروی نام برده شده گروه خودروسازی شرکت پارس خودرو بوده که یکی از بهترین شرکتها در زمینه تولید و عرضه محصولات به بازار است و خدمات پس از این دو مدل را در مواردی همچون یک سال سرویس دورهای رایگان، بیمه بدنه، تامین قطعات و دیگر موارد بهمراه گارانتی بر عهده داشته و با توجه به سابقه خوبی این شرکت در تولید دیگر محصولات همچون تندر90، میبایست در این بخش هر دو خودرو را در یک شرایط برابر و مساوی اعلام کرد.