مادرانی که در حین بارداری سیگار می‌کشند، ریسک ابتلا به اوتیسم در نوه خود را بالا می‌برند

اوتیسم یا در خودماندگی نوعی اختلال رشدی است که در آن فرد مبتلا،  روابط اجتماعی و رفتارهای ارتباطی -کلامی غیرطبیعی دارد. معمولا از هر۷۰ نفر یک نفر مبتلا به اوتیسم می‌باشد و اغلب در پسران شایع‌تر از دختران است.

مادرانی که در حین بارداری سیگار می‌کشند، ریسک ابتلا به اوتیسم در نوه خود را بالا می‌برند

اوتیسم یا در خودماندگی نوعی اختلال رشدی است که در آن فرد مبتلا،  روابط اجتماعی و رفتارهای ارتباطی -کلامی غیرطبیعی دارد. معمولا از هر70 نفر یک نفر مبتلا به اوتیسم می‌باشد و اغلب در پسران شایع‌تر از دختران است.

دانشمندان انگلیسی به این نتیجه رسیدند که اگر مادر حامله‌ای سیگار بکشد ممکن است نه تنها بر روی نوزاد خود بلکه بر روی نوه خود نیز تاثیراتی بگذارد. آنها به این نتیجه رسیدند که سیگار کشیدن مادر باردار، به طور مشخص خطر ابتلا به اوتیسم در نوه خود را بالا می‌برد.

“جین گلدینگ” نویسنده این مطالعه می‌گوید: همه ما می‌دانیم که یک نوزاد برای شروع یک زندگی سالم باید از دود سیگار در امان باشد. اکنون به این نتیجه رسیدیم که با دور کردن دود سیگار از نوزاد در حین حاملگی، می‌توانیم یک زندگی سالم را نیز برای نوه‌هایمان بوجود آوریم.

این مطالعه نمی‌تواند علل و اثر این موضوع را ثابت کند، اما یک متخصص اوتیسم آمریکایی هنگامی که این یافته‌ها را مشاهده کرد گفت: بعید نیست که این نتایج درست باشد.

محقق دیگر این مطالعه به نام آلیسیا هالادی معتقد است، هنگامی که یک فرد حامله سیگار می‌کشد، دود سیگار بر روی تخمدان‌های در حال رشد جنین(دختر) او اثر می‌گذارد که در نتیجه باعث می‌شود ریسک ابتلا به اوتیسم در فرزندان آن دختر بالا برود.

در این مطالعه جدید، که در طول دهه90 آغاز شد و به مدت نیم دهه به طول انجامید، محققان داده های بیشتر از 14500 بچه به دنیا آمده در انگلیس را ارزیابی کردند. پس از آنالیز مشخص شد خطر ابتلا به اوتیسم افرادی که مادربزرگ مادری آنها در طول دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، 53 درصد بیشتر از بقیه افراد است.

همچنین این مطالعه نشان داد، دخترانی که مادربزرگ مادری آنها در طول دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، 67 درصد احتمال نشانه‌های مربوط به اوتیسم مانند مهارت ارتباط اجتماعی ضعیف و رفتارهای تکراری، در آنها بالا رفته بود.

محققان با نظرات هالادی موافق بودند و گفتند: قرار گرفتن در معرض دود سیگار در رحم می‌تواند بر روی تخمدان‌های نوزاد دختر اثر بگذارد که در نهایت بر روی رشد بچه‌های او نیر تاثیر منفی خواهد گذاشت.

گلدینگ گفت: دلیل‌های بسیار زیادی برای ترک سیگار وجود دارد. این مطالعه نیز دلیل‌های بیشتری را ثابت می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر