فرادید؛ کار اند درایو مجله مشهور آمرکایی اخیرا
در یک مقایسه بلند و مفصل به بررسی دو هاچبکداغ
و مهیج بازار جهان پرداخته و ضمن مقایسه آخرین دستاوردهای هوندای ژاپن در سیویک
تایپ-آر که از موتوری به قدرت 350 اسب بخار، سیستم چهار چرخ محرک و سیستم تعلیق فعال
مجهز است، عملکرد نمونه 2017 فوکوس اسآر را تحسین کرده است. کار اند درایو البته
در انتهای این آزمایش رای به پیروزی رقیب ژاپنی داده که ظاهرا به شدت نظر
نویسندگان این مجله را جلب کرده است.
به گزارش فرادید، 34 سال پیش در چنین روزهایی
مدل افسانهای گلف جیتیآی توسط فولکسواگن در کارخانه وست مورلند ایالت
پنسیلوانیا تولید شد تا محصولی را به خریداران آمریکایی عرضه کند که تا همین حالا
هم جایگزینی نداشته است. کار اند درایو با برگزاری آزمایشش در نزدیکی همین
کارخانه، پارک ملی الینی پنسیلوانیا را به محلی برای مقابله دو نمونه از قدرترین
رقبای گلف جیتیآی تبدیل کرده است تا ببیند جدال میان هوندا و فورد یا آمریکا و
ژاپن چه سرانجامی خواهد داشت.
فورد فوکوس آر.اس
با ساختاری که نیمی آمریکایی و نیمی آلمانی است
و در عین حال سازندهاش استفاده فراوانی از مهندسی و طراحی ایتالیایی نموده، این
خودرو مدتهاست از بهترین اتومبیلهای کلاس خود به شمار آمده و در مقایسه با
سوبارو wrx استیآی محصولی کاملا برابر است گرچه هنوز هم تا رسیدن به
گلف راه دارد. روحش برگرفته از خودروهایی نظیر دوج دمون و شورولت کوروت است با این
تفاوت که یک کوپه واقعی نیست و از اتاق هاچبک سود میبرد گرچه همان مزه را میدهد،
تند و آتشین و خشن. فوکوس آر.اس با قدرتی معادل 350 اسب بخار که برگرفته از یک
موتور 2.3 لیتری اکوبوست توربو و همه دانش فنی بخش مهندسی شرکت فورد است راننده خود
را قادر میسازد در زمانی کمتر از 4.6
ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و تا
مرز سرعت 275 کیلومتر در ساعت هم کار خود را ادامه دهد.
هوندا سیویک تایپ آر
هنوز هم به سنت تاریخی خود در زمینه حرکت با دو
چرخ جلو یا استفاده از جعبه دنده 6سرعته دستی پایبند است و هوندا صلاح ندیده تایپ
آر جدید را به سیستم 4چرخ محرک یا گیربکس اتومات مجهز نماید شاید چون فکر کرده
قیمت پایین و وزن کمتر میتواند در مجموع برای خریداران بیشتر وسوسه کننده باشد. موتور
2 لیتری و توربوی این خودرو نیز با تولید 306 اسب بخار قدرت توان بالایی برای به
چالش کشیدن رقبا دارد بماند که به امکاناتی نظیر صفحه لمسی 7اینچی، رادیو ماهوارهای،
سیستم تهویه مطبوع دو منطقهای با قابلیت تنظیم هوای کابین و کلی مورد دیگر مجهز
است و در بخش موتور از تکنولوژی باز شدن بیشتر دریچه هوای سیلندرها هنگام گاز دادن
سود میبرد . این مورد آخری البته چیزی شبیه تکنولوژی خودروهای فرمولا 1 است اما
ترجیح ما این که چنین سیستمی را از دور خارج کنیم.
فورد چه در چنته دارد؟
فوکوس در آخرین روزهای تولید خود است و پس از
ارائه در قالب یک سری 1500 عددی به عنوان مدل سال 2018 جای خود را به نسل جدیدش پس
از 3 سال خواهد داد روبروی هوندا سیویک تایپ آر تازه نفس قرار گرفته است. نسخه 2018
که با قیمتی 36 هزار دلاری به دیفرانسیل لغزش محدود، فرمان گرمکن دار، صندلی های
ماساژور گرمکن، لاستیکهای میشلن پیلوت اسپورت، سقف دو رنگ و تزئینات جدید بدنه و
اتاق مجهز است، قدرتی زیاد را به شکلی مناسب تولید میکند که در مجموع محصولی هیجانانگیز
به نظر میرسد گرچه رانندگی خشک و مستقیمی را برای راننده به یادگار میگذارد. این
خشکی شاسی وفنربندی به شکوه بالای فوکوس آر.اس در جادههای پرپیچ و خم کوهستان، و
البته ناله و فریادش در اتوبانها منجر میشود و در شهر هم شما تمام ضربات اتاق را
در بدنتان حس میکنید. به لطف جعبهدنده دقیق و موتوری که تا 6700 دور در دقیقه
دوران میکند فوکوس قادر است تا گشتاور 350 پوندی خود را در دامنه وسیعی در اختیار
راننده قرار دهد. این یعنی هنگام شروع به حرکت فورد حتی از هوندا هم عملکرد بهتری
دارد و موتور و گیربکس هماهنگ آر.اس شتاب زیادی را میتوانند عاید راننده خود
کنند. کلاچ هیدرولیکی فوکوس هم اینجا نرم و بیاصطحکاک و دقیق عمل میکند تا آر.اس
برای قدرتنمایی در پیست حتی بهتر از گلف جیتیآی عمل کند. البته باید پذیرفت وقتی
خودروی 4چرخ محرک میخرید دیگر باید رویای دریفت کشیدن را از سر بیرون کنید.
خوشبختانه چون جایتان در صندلیهای دربرگیرنده ریکارو که نرم و خوشساخت هستند
راحت است میتوانید سفر خوبی را در آر.اس داشته باشید گرچه ارتفاع بالاتر فوکوس در
مقایسه با سیویک این نکته را به شما یادآور میشود که در یک خودروی معمولی نشستهاید
نه در رودستری سریع یا کوپهای آتشین.
جای بیشتر اتاق مخصوصا در بخش عقب و تجهیزات
بهتر و یک صفحه نمایشگر حساس و دقیق در کنسول مرکزی این حس را به ذهن متبادر میکند
که فوکوس خودروی عادیتری است که میتواند به شکل روزمره هم مورد استفاده قرار
بگیرد. لذت رانندگی این آمریکایی جسور مثل یک میهمانی پایانناپذیر است که لذتبخش
بوده اما شما را نسبت به اینکه هر روز تجربهاش کنید مردد میکند.درکل با اینکه
فوکوس خودرویی به نسبت قدیمی است و ویژگیهای خوبی دارد اما ناچاریم آن را بازنده
این مسابقه لقب دهیم. فورد چیز زیادی در چنته ندارد.
سریع و رام مثل هوندا
با وجود برخی تشابهات بین فوکوس و سیویک اما این
برادر ژاپنی است که بر مدل آمریکایی آر.اس برتری دارد. اساسا دو خودرو برای دو کار
متفاوت ساخته شدهاند گرچه هردو از بهترین هاچبکهای داغ جهان هستند. برخلاف
آر.اس، سیویک محصولی است مخصوص جاده واتوبان که تا دلتان بخواهد سریع شتاب میگیرد
و سریع متوقف میشود به طوری که آدم را یاد پورشه 911 میاندازد! برای نمونه این خودرو در مسافتی کمتر از 45 متر از
سرعت 112 کیلومتر به سرعت صفر میرسد که این فقط چند سانتیمتر از کوپه رانقیمت
پورشه یعنی مدل 911 بیشتر است. در مجموع برگ برنده بزرگ سیسوک تایپ آر در مقایسه
با فوکوس آر.اس در هماهنگی بالای سیستم فرمان، مجموعه تعلیق و فنربندی خودرو است
که نقطه اتکای راننده در مانورهای سریع و سطح بالا است. هوندا با روش خود ثابت
کرده برای یک هاچبک داغ انتخاب سیستم دیفرانسیل جلو حیاتی است و خودرو آشکارا
سریعتر میشود و در این قسمت نیز هوندا بر فورد برتری دارد. با اینکه تایپ آر
قدرت کمتری دارد اما به شدت سریع و پرشتاب است و این خبر بدی برای دیگر برندهاست
چرا که ساخت محصولی بهتر از سیویک تایپ آر واقعا چالشی حل نشدنی است. هوندا به مدد
استفاده از لاستیکهای کنتیننتال در زمانی بین 5 تا 4.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد و
زمان گذراندن یک چهارم مایل هم حدود 13.5 ثانیه است که سریعتر از فورد با ارقامی
معادل 5.2 و 13.9 ثانیه است. جالب است که بدون خشکی و خشونت شاسی فورد فوکوس آر.اس،
سیویک پیچها را هم نرمتر و هم بهتر و هم سریعتر رد میکند و ابدا نیز منحرف نمیشود.
در کل سیویک کارها را سریعتر و بهتر انجام
میدهد در حالی که فوکوس را باید با شلاق وادار به انجام امور نمود.
جدا از طراحی
هیجانانگیز سیویک که به نظر از مدل موهای انیمه و یک هواپیمای در حال اوج الهام
گرفته شده، اتاق ساده و کاربردی طراحی شده و فضای جوانپسندی دارد. این خودرو همچنین جای بار خوبی دارد و ظاهرش به عنوان محصولی اسپورت ستودنی
است. در کل باید گفت هر 2 خودرو محصولاتی خوب هستند اما اگر هوندا سیویک تایپ-آر
چیزی است که میتوان به خوبی به آن دل بست و از سواریاش لذت برد.