ازدواج یکی‌ از مهم ترین تصمیمات زندگی‌ هر کسی‌ است که روزی زمان آن می‌‌رسد. قبل از تصمیمی چنین حساس و مهم، بهتر است مطمئن باشیم که آمادگی برداشتن این قدم را داریم. در صورتی‌ که موارد لیست شده در این مطلب در مورد شما صدق می‌‌کند، بهتر است یکبار دیگر تصمیم خود را از نظر گذرانید.

 

استقلال و خود مختاریتان در اولویت بالاتری نسبت به نامزدتان قرار دارد؟

همه ما گاه گداری نیاز به تنهایی‌ داریم. ولی‌ اگر احساس می‌‌کنید گرفتن تصمیمات مستقل و مختص خواست و تمایلات خودتان مهم تر است، و نسبت به کلمه سازش، درک درستی‌ ندارید یا حتی آن را بی‌ معنی‌ می‌‌دانید، یعنی‌ فاصله زیادی تا آمادگی برای ازدواج دارید.

 

در مورد مسائل مالی‌ با یکدیگر صحبت نمی‌‌کنید؟

هیچ رابطه خوب و کاملی بدون صداقت و راحتی‌ همه جانبه ممکن نیست. اگر همچنان نسبت به در میا‌‌ن گذاشتن مسائل اقتصادی دودل هستید یعنی‌ راه زیادی برای طی‌ کردن وجود دارد. مسائل مالی‌ در هر ازدواجی جزو اولویت‌های مورد نیاز هستند.

 

هنوز رازها یا حرف‌های نگفته‌ای دارید؟

رابطه زمانی‌ به پایان دوره نامزدی خود رسیده است که شناخت قابل کسب در آن دوران از طریق صداقت و عدم پنهان کاری، تکمیل شده باشد. اگر شما با ترس از مورد قضاوت واقع شدن یا به هم خوردن رابطه، همچنان مسائل مهمی‌ را مخفی‌ نگاه می‌‌دارید، بهتر است برای تصمیم ازدواج عجله نکنید. 

 

برنامه‌های بلند مدت ندارید؟

یکی‌ از تعاریف اصلی‌ ازدواج اهداف مشترک است. فرق دوران آشنائی با زندگی‌ مشترک در چیست؟ اینکه شما دقیقا بدانید پس از ازدواج چه چیزی منتظر شماست و چه می‌خواهید بکنید. اینکه تنها به فکر یک روز بیشتر باهم بودن شما را به ازدواج سوق دهد، کمکی‌ برای آینده نخواهد کرد.

 

دیدگاه منفی‌‌ای در مورد طلاق ندارید؟

بسیاری از زوج ها، زمانی‌ که برای ازدواج برنامه ریزی می‌‌کنند این فکر را دارند که : "امتحان می‌کنیم، اگر نشد جدا می‌شیم خوب!". اگر شما هم با چنین طرز تفکری خیال ازدواج دارید بهتر است بدانید که احتمال موفقیت آن بسیار کم است و در شروع یک زندگی‌ مشترک، بدترین گزینه‌‌ای که هیچ انسان آماده با شناخت درست از ازدواج آن را در نظر نمی‌گیرد، طلاق است. 

 

کوچکترین شکی نسبت به انتخاب شریک زندگیتان در ذهنتان وجود دارد؟

اگر ازدواج تصمیمی از روی احساس ناچاری، ترس یا در آمدن چاله‌ای (ناآگاه از افتادن در چاهی دیگر)، به همراه انکار یا در نظر نگرفتن نقاط ضعف شخصیتی نامزدتان باشد، قطعاً نتیجه‌ای مثبت نخواهد داشت. ازدواج شراکتی احساسی‌، دوجانبه و در عین حال انتخابی کاملا منطقی است که باید همه جانبه روی آن فکر کرد. 

 

هیچ حد و مرزی برای رابطه تان تعریف نکرده اید؟

اگر حق و حقوق دو نفر شما در بحث و گفت و گوهایتان به وضوح تعیین نشده و هنوز نمی‌دانید که حدود یا مرز‌های رفتاری اخلاقی‌ در رابطه تان به چه صورت است، بدانید که پس از ازدواج سبب ایجاد مشکلات بزرگی‌ شده و احتمال حل شدن آنها بسیار کم است.

 

به شریک آتی زندگی‌ تان اعتماد کامل ندارید؟

یکی‌ از ستون‌های هر ازدواجی، اعتماد کامل است. اگر کوچکترین شکی‌ نسبت به صداقت نامزد خود در هر زمینه‌ای (از مسائل مالی‌ گرفته تا وفاداری) دارید، بهتر است قبل از گرفتن هر تصمیم جدی تری روی این مسائل فکر کنید و زمان بگذارید.

 

با امید به تغییر در فکر ازدواج هستید؟

اگر شناختی‌ کامل از نامزدتان کسب کرده اید و مشکلات یا نقاط ضعفی را در شخصیت، رفتار و اخلاق او می‌‌دانید که تنها با امید به تغییرشان پس از ازدواج به سمت چنین تصمیمی پیش می‌‌روید، بهتر است دست نگاه دارید و بدانید که احتمال تغییر اشخاص بسیار کم است.