داشتن چاقی شکمی بسیار خطرناک و یک عامل خطر بسیار مهم برای ابتلا به بیماری دیابت و سکته قلبی است. حتی افراد با وزن معمولی‌ ولی‌ چاقی شکمی دارای ریسک بالاتری هستند. در نتیجه دانستن علل به وجود آمدن این چاقی بسیار مهم است. از مهمترین علل به وجود آمدن چاقی شکمی می‌توان به مورد زیر اشاره کرد.

1 . مصرف زیاد شکر و نوشیدنی‌های گاز دار و قندی

بسیاری از افراد در طول روز بیشتر از چیزی که  فکر می‌کنند شکر دریافت می‌کنند. از غذاهایی که حاوی میزان بالا شکر هستند، می‌توان به انواع سس‌ها، کیک، شکلات، کلوچه و بستنی اشاره کرد. علاوه بر آن نوشیدنی‌های انرژی‌ زا و گاز دار هم حاوی میزان بسیار زیاد شکر و مواد قندی هستند.

2. چربی‌های اشباع

چربی‌های اشباع بسیار برای سلامتی مضر هستند. این چربی‌ها در کارخانه‌‌ تولید می‌شوند و هدف این است که بسیار ارزان باشند و برای  نگهداری طولانی مدت محصولات در قفسه فروشگاه  مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چربی‌ها حاوی انرژی متمرکز بسیار بالا بوده و تحقیقات نشان داده که به ویژه در ذخیره چربی‌ در ناحیه شکمی نقش بسیار مهمی‌ دارند.

3. نداشتن فعالیت بدنی کافی‌

زندگی ساکن و بدون فعالیت کافی‌ بدنی از مهمترین عوامل به وجود آورنده چاقی شکمی است. نتایج مطالعات بسیار زیادی نشان داده است که افرادی که اکثر روز را پشت میز نشسته‌اند و همینطور ورزش نمی‌کنند، نسبت به هم سن‌های فعالتر خود بیشتر با مشکل چاقی شکمی روبرو هستند.

4. رژیم غذایی با پروتئین کم

دریافت پروتئین کافی‌ در رژیم غذایی از مهم‌ترین نکات مبارزه با افزایش وزن است. رژیم با پروتئین کافی‌ به شما کمک می‌کند که احساس سیری داشته باشید و همینطور متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد. نتایج تحقیقات نشان داده است که بین افرادی که به یک میزان انرژی‌ دریافتی دارند گروهی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند معمولا وزن مناسب‌تری دارا هستند.

5. وجود برخی‌ از باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش

باکتری‌های زیادی در دستگاه گوارش وجود دارند که برخی‌ برای سلامتی ضروری هستند؛ در حالی‌ که گروه دیگر سلامت شما را به خطر می‌‌اندازند. وجود برخی از این باکتری‌ها تعادل جذب را در دستگاه گوارش به هم می‌ریزد و از جذب صحیح مواد غذایی  جلوگیری می‌کند. در نتیجه سیستم گوارش ناکارآمدتر است و این موجب ذخیره بیشتره انرژی‌ و چاقی می‌شود. حتما اگر بدون علت چاق شده‌اید با پزشک مشورت و آزمایش انجام دهید.

6 . مصرف ناکافی‌ فیبر در رژیم غذایی

مصرف فیبر محلول و غیر محلول در برنامه غذایی ما اهمیت بسیار بالا دارد. فیبر محلول در میوه و سبزیجات و نوع غیرمحلول آن در سبوس غلات وجود دارد. مصرف کافی‌ این مواد جذب چربی‌ را در روده کاهش می‌دهد و منجر به پیشگیری از چاقی می‌شود. از سمت دیگر فیبر  بالا شما را سیر نگاه می‌دارد و در نتیجه با کم کردن اشتها از پرخوری جلوگیریی می‌کند.