موفقیت به شکلی که هر کسی در ذهن دارد، انگیزه تلاش و فعالیت اوست. بعضی ها این مسیر را با سرعت بیشتری طی می کنند و برخی برای رسیدن به مقصد نهایی با مشکل مواجه می شوند. گاهی دلیل چنین اتفاقاتی در افکار خود فرد است؛ برای رسیدن به موفقیتی که انتظار دارید، افکار خود را سروسامان دهید و این منفی ها را از خودتان دور کنید. 

1. قبل از هرچیز، افکار شما، موفقیت را رقم می‌‌زنند. 

اگر استیو جابز یا اپرا وینفری، طرز تفکر منفی‌‌ای داشتند، ما امروز هرگز اسمشان را نشنیده بوده و از آنها به عنوان الگو یاد نمی‌کردیم. تغییرات بسیار ساده در طرز فکرتان تغییراتی رادیکال در زندگیتان به دنبال دارد. موارد بعدی‌ این لیست، مهم ترین آنها در دستیابی به موفقیت هستند.

 

2. از شر سندرم ایمپاستر خلاص شوید.

 سندرم ایمپاستر  یک پدیده روانی است که در آن افراد نمی‌توانند موفقیت‌هایشان را بپذیرند. بر خلاف آنکه شواهد بیرونی نشان می‌دهد که فرد با رقابت و تلاش به موفقیت رسیده‌اند خود فرد تصور می‌کند که لیاقت موفقیت را ندارد و آنها کلاه‌ بردارند. دلایل موفقیت خوش‌شانسی، زمان‌بندی یا نتیجه فریب دادن دیگران که آنها باهوش یا تلاش‌گر هستند در نظر گرفته شده و توسط خود فرد مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. اگر پس از خواندن این مطلب، دریافتید که دچار این سندرم هستید، یا با گرفتن کمک حرفه‌ای یا با مطالعه شخصی‌ بیشتر و خود درمانی، سریع تر از شر آن‌ خلاص شوید.

 

3. دست از تلاش برای کسب رضایت همه بردارید.

امکان ناپذیر است که بتوانید تمام اطرافیان را راضی‌ کنید. اگر به دلیل افکار منفی‌ هرکسی در مورد خودتان، یا هر انتقادی که می‌‌شنوید، خود را ملامت می‌‌کنید، بدانید که فاصله زیادی با موفقیت دارید.

 

4. حسادت را از وجودتان ریشه کن کنید.

یکی‌ از شگرد‌های افراد موفق، ستایش افرادی است که تلاش بیشتری می‌‌کنند یا موفق تر به نظر می‌‌آیند، نه حسادت نسبت به آنها. اگر هربار که کسی‌ در محل کارتان طرفی‌ می‌‌گیرد به جای گفتن "حتما با رئیس فامیله"، سعی‌ کنید نقاط قوت کار او را ببینید و به جای حسادت از او ستایش کنیم، قدمی‌ مهم در راستای رسیدن به موفقیت برداشته اید.

 

5. با احساسات لحظه‌ای خود، تصمیمات مهم را نگیرید. 

همانقدر که لفت دادن یا به تعویق انداختن یک تصمیم می‌‌تواند به ضرر شما باشد، با عجله یا احساسی‌ واکنش نشان دادن و گرفتن تصمیمی نیز احتمال موفقیت آن را به صفر می‌‌رساند. بخصوص تصمیمات بلند مدت و مربوط با آینده را با فکر و حساب کتاب بیشتری بگیرید.

 

6. حالات تدافعی خود را به کنجکاوی بدل کنید.

در مقابل نتایج کارها و نحوه عملکردتان، سپر دفاعی‌ بالا نگیرید و اگر می‌‌خواهید موفقیت را بچشید، انتقاد پذیر باشید و با کنجکاوی سراغ بازخورد‌ها و گرفتن نظرات مختلف بروید. تمام آمار‌ها نشان می‌دهند که رهبران موفق، همیشه نتیجه و نحوه انجام کار خود را در معرض نظرسنجی قرار داده اند تا نقاط ضعف و قدرت آن را بهتر ببینند.

 

7. از شکست نهراسید و طرز تفکرتان را به‌روز نگاه دارید.

نبوغ و مهارت همان قدر که اکتسابی است، قابلیت گسترش و پیشرفت را نیز دارد. پس خیال نکنید که تعارض تفکر یا نبوغ شما به کمال رسیده و باید همیشه همان خط فکری را دنبال کنید. مرتب به دنبال توسعه آن باشید و بدانید که بدون شکست‌های متعدد، رسیدن به موفقیت امکان پذیر نیست.