انجمن سنجش موقعیت‌های استرس‌زا در ایالات متحده پس از نظر سنجی با تحقیقات گسترده لیستی منتشر کرده اند که اخراج شدن از کار در رتبه هشتم آن قرار گرفته است. تنها شنیدن جملاتی چون "تو اخراجی"، "همکاریمون تا اینجا بود"، "می‌خوایم که کار جدیدی پیدا کنی‌" و ...، صرف نظر از دلیل یا پیامد آن، هورمون‌های استرس را ناگهانی و با میزانی‌ بسیار بالا آزاد می‌‌کند. اما چگونه باید چنین شرایطی را مدیریت کنیم و به درستی‌ ادامه دهیم؟

 

1. با خشم و عصبانیت واکنش ندهید

یکی‌ از ابتدایی‌‌ترین واکنش‌های انسانی‌ به چنین شرایطی، خشم و تهاجم است. سعی‌ کنید چند روزی خودتان باشید، به تمام جوانب و زوایای موضوع فکر کنید، آرام بمانید و به دنبال دلیل بگردید. واکنش اشتباه شما تنها اوضاع را وخیم تر می‌‌کند.

2. تا امضای فسخ قراردار صبور باشید

فراموش نکنید که زمان اخراج شدن از طرف کارفرما، امکانات بسیاری می‌‌توانید بگیرید و راه‌های زیادی برای محافظت از حقوقتان دارید. پس عجولانه و از روی ناراحتی‌ بی‌ دقت عمل نکنید و هر آنچه گفته شد انجام ندهید. تمام قوانین را بخوانید، مطلع بروید و کل کاغذ‌هایی‌ که باید امضا کنید را ابتدا بخوانید.

3. تنها چند لحظه نفس‌های عمیق بکشید

چه در لحظه شنیدن این خبر، چه رویارویی با کارفرما، چه صحبت کردن با همکاران و چه اطلاع دادن به اعضای خانواده، آرام باشید. برای آرام ماندن، تنها چند دقیقه تعلل کنید، نفس‌های عمیق بکشید و خود را آرام کنید تا اعصابتان تحت کنترل قرار گیرد.

4. معرفی‌ نامه بگیرید

قبل از ترک محل کار، از یکی‌ از همکارانتان بخواهید یک معرفی‌ یا توصیه نامه برای شما بنویسد. حتی اگر نزدیک هستید، از دو یا سه نفر آنها نیز می‌‌توانید بگیرید. در کار جدیدتان اولین سؤالی که خواهند پرسید علت تغییر شغل یا خارج شدنتان از کار قبلیست. داشتن این توصیه نامه‌ها از طرف همکارانتان باعث می‌‌شود علت عدم تفاهم به نحوی توجیه گردد.

5. قبل از ترک محل کار با کارفرما مذاکره کنید

تحت تاثیر اتفاق پیش آماده تا احساس توهین شدن، عجولانه محل کار را ترک نکنید. ابتدا بررسی کنید که چه کارهای ناتمامی دارید، چه پروژه‌هایی‌ نیمه کاره و به چقدر زمان نیاز دارید تا با آرامش کار را ترک کنید. به خصوص در مورد حقوق کامل ماهی‌ که در آن هستید مذاکره کنید و توضیح دهید که چه مدت زمانی‌ طول خواهد کشید که دوباره شغلی‌ بیابید. تا حدی احساس داشتن کنترل بر اوضاع را ایجاد کنید.

6. از بدگویی بپرهیزید

اولین حسی که به سراغ انسان در چنین شرایطی می‌‌آید، تمایل شدید به بدگوئی از کارفرما و محل کار قبلیست. با این احساس بجنگید و مقاومت کنید. هرگز نگذارید در محل کار جدیدتان یا حتی به هنگام مصاحبه شغلی‌، کسی‌ از شما نظر و حرفی‌ منفی‌ نسبت با شوق و محل کار قبلیتان بشنود.

7. روابط کاری را فراموش نکنید

مطمئنا در بین همکارانتان افرادی بوده اند که بیشتر احساس نزدیکی‌ کنید یا دوستی‌ خارج از کار نیز داشته باشید. هرگز اجازه ندهید خروجتان از کار باعث به هم خوردن یا قطع شدن این روابط بشود. همچنین بسیار خوب است که بتوانید با کسی‌ از محل کارتان راجع به آنچه گذشت حرف بزنید و تحلیل‌های بی طرف او را نیز بشنوید.

8. لیستی از مهارت‌هایتان تهیه کنید

پس از خارج شدن از کار، یک ارزیابی کلی‌ و دوباره از خودتان انجام دهید. رزومه خود را بازبینی کنید و مهارت‌هایی‌ را که کسب کرده اید به آن اضافه کنید. دقیقا بدانید که چه پیشرفتی داشته و اکنون چه قابلیت‌های بیشتری دارید.

9. به جای مضطرب شدن یا عجولانه رفتار کردن، برنامه ریزی کنید

اولین چیزی که پس از شنیدن جمله "اخراج شدی" به ذهن خطور می‌‌کند، قبول اولین کار یا موقعیت پیشنهادیست. نگذارید اعتماد به نفستان خدشه دار شود و عجولانه تصمیم نگیرید. برنامه ریزی داشته باشید و با توجه به مهارت‌ها و تجربه تان، بهترین فرصت‌ها را ارزیابی و در نهایت انتخاب کنید.