با پیشروی یک شراکت احساسی‌ و نزدیک‌تر شدن دو نفر به یکدیگر، فکر کردن در مورد ازدواج یا برنامه‌های دراز مدت بسیار هیجان انگیز جلوه می‌‌کند، البته گاهی این موضوعات سبب اضطراب در زوج‌ها شده است. بر اساس تحقیقات بی‌شماری که با موضو‌ع خاص "نامزدی و ازدواج" انجام شده‌اند، بسیاری از بحث‌ها می‌‌توانند در مسیر رسیدن به اهداف بلند مدت بسیار مفید باشد

در این تحقیقات از افراد متاهلی که در رابطه خوب و سالم قرار دارند، سوالاتی از قبیل "با چه تناوبی در مورد مسائل ازدواج صحبت می‌‌کردید؟" یا "چگونه در خصوص برداشتن چنین قدمی‌ قبل از تصمیم‌گیری بحث می‌‌کردید؟" پرسیده شد. به طور خلاصه از آن‌ها سوال شد که هر چند وقت یکبار در مورد مسائل زیر صحبت می‌‌کردند؟

  • احتمال ازدواج
  • زمان و نحوه درخواست ازدواج
  • نوع جشن یا مراسمی که و نفر مایل به برگزاری آن هستند
 جواب‌ها 4 گزینه‌‌ای و شامل "هرگز، به ندرت، گاهی‌، اغلب" بودند؛ و در نهایت در مورد میزان رضایت آنها از مراحل طی‌ شده و روابط احساسی‌ فعلی سوال کردیم.
 نتایج:
 به صورت میانگین جواب زوج‌ها به سوال اول گزینه‌ "گاهی‌" و به سوال دوم و سوم "به ندرت" بود. بسیاری از زوج‌ها هرگز در مورد نحوه خواستگاری یا مراسم ایده‌آل خود صحبتی‌ نکرده بودند. 
در کنار این نتایج، دریافتیم کسانی‌ که قبل از ازدواج یا نامزدی، در مورد هریک از این سوال‌ها بیش‌تر صحبت کرده بودند، به مراتب رضایت‌مندی بیشتری از مراسم و شراکت احساسی‌ خود داشتند.
در مقابل، کسانی‌ که قبل از رسیدن به تصمیم مشترک در خصوص ازدواج و شراکت، و در دوران آشنایی بیشتر بحث‌هایی‌ با موضوع "ازدواج" داشتند، میزان رضایت فعلی به مراتب کمتری از شریک احساسی‌ خود نشان دادند.
 
آنچه در کلّ می‌‌توان برداشت کرد:
  1. تا زمانی‌ که هر دو نفر به ثبات فکری در خصوص رابطه رسیده باشند، صبر کنید.
2. هر از گاهی‌ و تنها در صورت تمایل متقابل، در مورد برنامه‌ها و اهداف آینده خود صحبت کنید.
3. بیشتر در خصوص دیدگاه‌ها، افکار و منطق خود از ازدواج یا نامزدی صحبت کنید؛ تا فانتزی‌ها و رویاهای شخصی‌.
4. در مورد جزئیات "درخواست ازدواج" یا "نوع مراسم" یا "جزئیات خواستگاری" کمتر بحث کنید.
 
در آخر می‌‌توان چنین گفت: 
صرفا برنامه‌ریزی و هدف‎مندی از رابطه را مورد بحث و صحبت قرار دهید، نه جزئیات یا تمایلات شخصی‌ و بی‌ اثر.