وزارت بهداشت بودجه شرکت‌های دارویی را خرج حقوق و کارانه کرد!

«‌بودجه مطالبات شرکت‌های دارویی جای دیگری هزینه شده است» این بخشی از اظهارات همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس است.

وزارت بهداشت بودجه شرکت‌های دارویی را خرج حقوق و کارانه کرد!

«‌بودجه مطالبات شرکت‌های دارویی جای دیگری هزینه شده است» این بخشی از اظهارات همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس است.

به گزارش ، جوان نوشت: به گفته وی اسناد و مدارکی که صاحبان صنعت دارو و غذا و تجهیزات پزشکی به فراکسیون غذا و داروی مجلس ارائه داده‌اند، نشان می‌دهد ادعای رئیس سازمان غذا و دارو درباره پرداخت 30درصدی مطالبات صاحبان صنعت دارو و غذا و تجهیزات پزشکی خلاف واقع است. از همه مهم‌تر اینکه این پول برای تأمین حقوق، مزایا، کارانه و بخشی نیز برای هزینه‌های عمرانی خرج شده است.

انگار مشکلات حوزه غذا و دارو جدی‌تر از آن است که به این سادگی‌ها حل و فصل شود. یک روز گزارش دیده‌بان عدالت و شفافیت درباره تخلفات این سازمان درباره انحصارگرایی‌ها و قانونگذاری به نفع شرکت‌های خاص با پشت پرده روابط خویشاوندی آنچنان حاشیه‌ساز می‌شود که وزیر بهداشت ناگزیر می‌شود با تمام سوابق رسول دیناروند از همراهی وی با دولت دوازدهم چشم‌پوشی کند. این‌بار هم ظاهراً وزارت بهداشت پولی را که با تلاش فراکسیون غذا و دارو برای تأمین بخشی از منابع سازمان غذا و دارو به این سازمان تزریق شده در بخش‌های دیگری هزینه کرده و در کل دست بخش غذا و دارو و تجهیزات پزشکی را نگرفته است. از همه مهم‌تر اینکه رئیس سازمان غذا و دارو هم برای همراهی با این جریان در برابر دوربین‌های خبری ادعا کرده بیش از 30درصد از مطالبات این بخش را پرداخت کرده‌اند که اسناد و مدارک موجود خلاف این امر را نشان می‌دهد.
پولی که معلوم نیست کجا رفته!
3 هزار میلیارد تومان برآوردی است که سازمان غذا و دارو درباره صاحبان صنعت دارو و غذا و تجهیزات پزشکی ارائه داده است. دکترکیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص مطالبات معوقه شرکت‌های دارویی و تأمین‌کنندگان ملزومات مصرفی پزشکی گفته بود: از مجموع مطالبات 3 هزار میلیارد تومانی عملاً هزارمیلیارد تومان آن متعلق به چهار ماهه آخر، مطالبه جاری و طبیعی است و تقریباً در بهترین شرایط تأمین منابع نیز با توجه به فرآیند دریافت، پرداخت و روند اداری و مالی، این مطالبه تقریباً چهارماهه وجود دارد، مابقی این مطالبات، مطالبات معوقه است که 30 درصد آن تسویه شده است. دکتر اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو هم با حضور در برنامه‌ای خبری درباره پرداخت این معوقات گزارشی را ارائه داده بود، اما آنطور که همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس می‌گوید با وجود آنکه در این بین مبلغی پول رد و بدل شده، اما چیزی از این پول به دست طلبکاران سازمان غذا و دارو نرسیده و در وزارت بهداشت خرج شده است.
وی با انتقاد نسبت به اطلاع‌رسانی خلاف واقع رئیس سازمان غذا و دارو از تریبون رسانه ملی می‌گوید: به تازگی نشستی با صاحبان صنعت دارو و غذا و تجهیزات پزشکی داشتیم که در آن متفق‌القول با آماری که ارائه دادند، خلاف این امر را به اثبات رساندند.
مطالباتی به اندازه نیمی از گردش مالی
به گفته هاشمی بعد از پیگیری‌های مکرر کمیسیون بهداشت و درمان و فراکسیون غذا و دارو مجلس صورت گرفت، قرار بر این شده بود تا بودجه‌ای به بخش غذا و دارو و تجهیزات پزشکی تزریق شود؛ چراکه میزان مطالبات آنها بیش از نصف کل گردش ارزش مالی حوزه دارو و غذا بود که این امر نگران‌کننده است و چنانچه این روند تداوم یابد، این صنعت با تأثیرگذاری فراوان و سابقه خوبی که دارد، زمین خواهد خورد.
وی با بیان اینکه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای تأمین منابع مالی مورد‌نیاز حوزه غذا و دارو پای کار آمده است و قول داده که این پول تزریق شود، می‌افزاید: به‌رغم اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بودجه‌ای را به این بخش اختصاص داده بود، اما ظاهراً این میزان اعتبارات وزارت بهداشت در بخش‌های دیگری اعم از تأمین حقوق، مزایا، کارانه و احتمالاً بخشی نیز در حوزه عمرانی هزینه شده و در کل دست بخش غذا و دارو و تجهیزات پزشکی را نگرفته و این موضوعی است که مسئولان این حوزه نیز بر آن اذعان کرده‌اند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه اطلاع‌رسانی خلاف واقع رئیس سازمان غذا و دارو در یکی از بخش‌های خبری رسانه ملی، موجی از اعتراض در بین مسئولان غیردولتی این حوزه را به همراه داشته، معتقد است: این بدترین نوع اظهار‌نظر مسئولان امر است که آمارهای خلاف واقع را در سطح جامعه اعلام کنند.
رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بررسی این موضوع را در دستور کار فراکسیون قرار داده و به طور جدی پیگیری خواهد کرد، تأکید می‌کند: اسناد و مدارکی در اختیار ماست که نشان می‌دهد ممکن است بودجه اختصاص‌ یافته به حوزه غذا و دارو به دانشگاه‌ها داده شده، اما بین بخش‌های مختلف فعال در این حوزه توزیع نشده باشد؛ چراکه مطالبات این بخش از دو ماه قبل بیشتر شده است که نشان می‌دهد، هیچ مبلغی به صاحبان این صنعت پرداخت نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان