دانه چیا و بذر کتان هر دو دارای فواید زیادی برای سلامتی هستند، و بسیاری از مراجعین از من سوال می‌‌پرسند که مصرف کدام یک بهتر است، یا اینکه کدامیک سالمتر است؟ به ویژه در دو سال اخیر تعدادی از این دانه‌ها به عنوان سوپر غذاها به رژیم غذایی ما وارد شدند و مصرف آنها در بسیاری از مقالات توصیه می‌شود. اما شاید اسم هیچ کدام از آنها به اندازه دانه چیا و بذر کتان به کار برده نشده است.

این دو دانه هر دو حاوی خواص بسیار خوب و سرشار از مواد مغذی هستند، و نشان داده شده است که هر دو دانه با بسیاری از مسائل مربوط به سلامتی رابطه بسیار قوی دارند. به عنوان مثال نشان داده شده  که مصرف روزانه این نوع دانه در رژیم غذایی در کاهش فشار خون و همینطور خواص ضد سرطانی در ارتباط است.

اما تفاوت اصلی‌ بین دانه چیا و بذر کتان چیست؟

دانه چیا بسیار ریز هستند که مننشا تهیه آنها از نوعی گیاه به نام سلویی اسپانیای است که بیشتر به اسم گیاه چیا شناخته می‌شود، در بعضی‌ از موارد این دانه‌ها را سلبا نیز می‌نامند. منشأ این گیاه مکزیک است و در غذاهای این ناحیه به وفور استفاده می‌شود. در مقایسه بذر کتان کمی‌ بزرگتر است، و رنگ قهوه‌ای یا طلایی دارد و منشأ آنها بیشتر خاور میانه است.

مقایسه تغذیه

هر دو این دانه‌ها حاوی مقادیر فراوان ریز مغذی‌های متفاوت هستند.  اطلاعات تغذیه  برای هر وعده معادله 28 گرم یا دو قاشق غذا خوری است.

  • میزان کالری تقریباً مشابه در حدود 150 کالری. 
  • فیبر در بذر کتان 11 و در دانه چیا 8 است،
  • به همین ترتیب پروتئین 4 در مقایسه با 5،
  • چربی‌ 9 در برابر 12،
  • اسید چرب امگا 3 و امگا 6 کمی‌ بیشتر در دانه چیا و در حددو 6400 میلی‌ گرم است.
  • هر دو منابع بسیار خوبی‌ از آهن، سلنیوم، روی و کلسیم هستند.

می‌تواند خطر بیماریهای قلبی را کاهش دهند.

هر دو این مواد غذایی می‌توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند، چرا که حاوی مقادیر بسیار خوبی‌ از اسید چرب امگا 3 هستند. نشان داده شده است که اسیدهای چرب با منابع گیاهی که در بدن انسان قابل تولید نیستند می‌توانند نقش بسیار مهم در حفظ سلامت بدن داشته باشند. به عنوان مثال در یک مطالعه آماری گسترده نشان داده شده است که اسیدهای چرب با منابع گیاه در باعث کاهش خطر 14 درصدی بیماری قلبی هستند.