۱۳ واقعیت درباره فندک زیپو

تمام کلاس فندک زیپو به این است که می گفتند وقتی سوار موتور می شوی می توانی با آن سیگارت را روشن کنی. حتی تبلیغات اولیه زیپو در سطح تلویزیون همچین چیزی بود و موتورسوارهای پانک هم سمبل آن. اما چیز بیشتری هم درباره این فندک های لاکچری می دانید؟ (خدا این لعت لاکچری را از ما نگیرد که با آن می توانیم ماهیت همه چیز را دگرگون کنیم)

تمام کلاس فندک زیپو به این است که می گفتند وقتی سوار موتور می شوی می توانی با آن سیگارت را روشن کنی. حتی تبلیغات اولیه زیپو در سطح تلویزیون همچین چیزی بود و موتورسوارهای پانک هم سمبل آن. اما چیز بیشتری هم درباره این فندک های لاکچری می دانید؟ (خدا این لعت لاکچری را از ما نگیرد که با آن می توانیم ماهیت همه چیز را دگرگون کنیم)

این برند مشهور آمریکایی از سال 1933 تا کنون وجود داشته اما ممکن است تاریخ غنی آن را نشناسید. در این مقاله 10 نکته واقعی درباره این فندک ها را برای شما آورده ایم :

1- طرح اصلی فندک زیپو از یک نسخه بی نظیر اتریشی الهام گرفته شده بود

ایده فندک های مقام در برابر باد، در ایالت برادفورد پنسیلوانیا در سال 1932 مطرح شد. هنگامی که جورج بلیزدل، در حیاط دانشگاه مشغول سیگار کشیدن بود و متوجه یک تاجر محلی اتریشی شد که دارای یک فندک عجیب با محافظی بالای آن بود. او از مرد پرسید که چرا از این فندک سنگین استفاده می کند و پاسخی که دریافت کرد : “خب، این همه جا کارمی کند.”

بلیزدل تصمیم به ساخت نسخه خود از آن فندک را گرفت. او نام فندک خود را “زیپو” گذاشت چون از تلفظ کلمه “زیپ” خوشش می آمد. اولین مدل از این فندک در سال 1933 به قیمت 1٫95 دلار (چیزی در حدود 35 دلار امروز) فروش رفت.

فندک زیپو

2- وقتی که داشت زمین می خورد

حتی این فندک خاص نیز برای خروج از رکود ، نیاز به یک نیروی شتاب دهنده خارجی داشت. در سال 1936، زیپو اولین تبلیغ خود را در ESQUIRE انجام داد. اما تبلیغات به کل شکست خورد، شرکت هیچگونه افزایشی در فروش خود ندید.

3- “آزمایش پنکه” به فروش فندک زیپو کمک کرد تا برنده تغییرات باشد

طراحی مفید فندک زیپو، آن را قادر می ساخت که حتی در یک نسیم قوی او را روشن کند، و این شرکت در تبلیغ اولیه خود این ویژگی را برجسته کرد. تبلیغات، از خوانندگان می خواست که فندک را در برابر یک پنکه روشن کنند تا مشاهده کنند که چگونه این فندک در برابر با مقاوم است.

فندک زیپو

4- جنگ جهانی دوم ثروت شرکت را بهبود بخشید

زیپو در دهه اول فعالیت خود برای فروش، تقلای بسیار می کرد. اما تغییر بزرگ از زمانی رخ داد که زیپو شروع به فروش فندک های خود به ارتش آمریکا کرد. نیروهای آمریکایی می توانستند فندک زیپو را در فروشگاه های ارتش یا فروشگاه های نیروی دریایی در کشتی های نظامی خریداری و مبادله کنند، در حالی که سربازانی که اهل مک کین ایالت پنسیلوانیا، زادگاه زیپو بودند، می توانستند این فندک ها را رایگان دریافت کنند. سربازان، فندک ها را به خطوط اول جنگ می بردند و بدنه مقاوم آن را بسیار مناسب برای شرایط جنگی می دیدند. به گفته ارنی پایل، خبرنگار جنگی، “فندک زیپو، پر طرفدارترین چیز در میدان جنگ است.”

این مطالب را نیز بخوانید:

10 واقعیت درباره سیگار الکترونیکی

ویپ یا همان سیگار الکترونیکی

5-پای موجودات دریایی هم به ماجرا باز شد

توی روزنامه یک رپورتاژ آگهی چاپ شد مبنی بر اینکه یک فندک زیپو را از شکم یک ماهی در آرودند و هنوز هم مثل روز اول کار می کند! این گزارش که در دهه 60 میلادی به چاپ رسید داستان یک ماهی 18 پوندی شکار شده از برکه نیویورک را روایت می کرد که داخل شکمش به جای پدرژپتو یک عدد زیپو جای گرفته بود و ماهیگیر با روزنامه مصاحبه کرده بود که کماکان کار میکنه! این ماجرا باعث شد که زیپو فقط در بین سربازان دیگر محبوب نماند و ملت هم به آن علاقه شوند.

فندک زیپو

6-تمام فندک های فروشی زیپو از یک کارخانه در بردفورد در می آیند

زیپو برخلاف سایر شرکت ها کارخانه اش شعبه ندارد (منظورم اینست که شعبه فروش دارد ولی شعبه بخش تولید خیر) هیچ جای دنیا هم ارخانه ای تحت نظارت زیپو فندک آن را نمی سازد. سالی 12 میلیون فندک از دل همین کارخانه در شهر بردفورد در می آید یعنی همانجایی که برای اولین بار هم این فندک ساخته شد. راستی تا یادم نرفته بگویم که این ابرکارخانه 1000 نفر هم کارگر و کارمند دارد.

7- فروش فندک زیپو در دنیا به همراه گارانتی یک عمر کارکرد هست

در بلاد کفر و آنور دنیا که لایسنس و این جور چیزها وجود دارد و جنس قاچاق نداریم فندک های زیپو را هر کاری شان بکنید می توانید بروید و از فروشنده اش یک فندک نو بخواهید (به شرط آنکه فاکتور خرید خود ولو اینکه مال 10 سال پیش هم باشد داشته باشد) . فروشنده ها تا الان آماری که به زیپو داده اند در طول این چندین سال خرابی 8 میلیون فندک بوده که برای این همه تاریخ کارکرد کارخانه رقم کمی است.

فندک زیپو

8-فندک زیپو جان زندگی مردم را هم نجات می دهد

داستانی وجود دارد که یک سرباز جنگ ویتنام قبل از عازم شدن به سفر جنگی خود بعد از بوسیدن زن و بچه اش یک فندک زیپو از خانمش هدیه می گیرد و می گذارد توی جیبش. همین فندک در طول جنگ باعث جلوگیری از مرگ او می شود! چطوری؟ یک گلوله شلیک می شود و میخورد به بدنه زیپو و جلوی شدت ضرب آن را می گیرد. حتی در داستان های غیرجنگی هم داستان مردی را داریم که در یک حمله تروریسیتی در سال 2010 توانست با وجود داشتن فندکی زیپو در جیب خود جلوی مرگ خود را بگیرد.

9- زیپو بارها تاریخ سازی کرده است

یکی از این بارها در عنوان تیتر به مجله تایم بر می گردد. این مجله مشهور را که می شناسید؟ همانکه هر ساله ملت را برای انتخاب کردن شخصیت سال سرکار می گذارد. این مجله در سال 2010 و با شروع دهه جدید قرن 21 میلادی فندک های زیپو را در فهرست 100 گجت برتر تاریخ گذاشت.

10-ماشین زیپویی که گم شد

آن قدیم ها یکی از ترفندهای تبلیغاتی برندها ساخت اتوموبیلی مزین شده به برند خود بود. اگر در دنیای مارکتینگ و تبلیغات سررشته داشته باشید و یا مستندهای قدیمی را دیده باشید از این جور ماشین ها زیاد به چشمتان خورده است. مثلا مک دونالد هم ماشین هایی به شکل برگر داشت و یا ماشین های هات داگی که در تمام آمریکا به گردش در می آمدند تا این ساندویچ را در دل مردم جا کنند. زیپو هم طبیعتا در آن زمان ها از قافله عقب نمانده بود و در سال 1950 ماشین معروف زیپویی خود را برای تبلیغات خود به کار گرفت. ماشینی که البته به علت سنگینی ماکت ساخته شده از روی زیپو بر روی بدنه خودرو کمی کم آورده و باعث شده بود که لاستیک ها به فنای عظمی بروند.

فندک زیپو

به همین دلیل کمپانی این ماشین را گذاشت تعمیرگا تا به آن رسیدگی شود. شاید باورتان نشود که چون جو این تبلیغات نسبتا خوابیده بود و البته دلایل دیگری چون شلوغی سر تیم مارکتینگ زیپو و… آنها یادشان رفت با تعمیرگاه تخصصی تماس بگیرند (که اسمش هم توهی موتورز بود) ده سال بعد که دوزاری یکی از کارمندان افتاد و رفتند سراغ ماشین شان را بگیرند دیدند که تعمیرگاه بسته شده و هیچی در آنجا نیست! تا به امروز هم ماشین اصلی زیپو یک محصول گمشده به حساب می آید و کارشناسان می گویند که احتمالا آن به دست دستگاه اوراق سپرده شده است.

البته در سال 1996 جورک دوک یک پولدار و مرفه بی درد آمریکایی که از قضا نوه موسس این کارخانه هم بود تصمیم گرفت که ماشینی شبیه همان ماشین قدیمی زیپو بسازد که این کار را هم کرد و نواقص نسخه قبلی را هم راست و ریست کرد.

فندک زیپو

11-ما موزه فندک هم زیپو داریم

در همان شهری که کارخانه قرار دارد یعنی بردفورد یک ساختمان هم هست که شاید باورتان نشود ولی نامش موزه برند زیپو هست. گردشگرانی که به این موزه می روند از عشاق این فندک هستند و با توری که در آن می بینند می توانند نگاهی به تاریخچه این فندک داشته باشد. حتی در این موزه پرچمی از آمریکا وجود دارد که گفته می شود با 3000 فندک زیپو ساخته شده و همچنین اولین فندک زیپو که در تاریخ ساخته شده در این موزه قرار دارد (جالب اینجاست کنار همین اولین فندک 500 میلیونمین فندک هم گذاشتند که بسیار شبیه هم هستند و فقط فندک اولیه قدری بزرگتر است) کاغذی که در کنار اولین فندک زیپو قرار دارد یک کاغذ هم به آن چسبانده شده که خود موسس کارخانه با دستخط خودش بر روی آن نوشته: اولین فندک زیپو. هیچ کس به آن دست نزند!. روابط عمومی زیپو می گوید که بیشترین جنس مورد علاقه مردم و بازدید شده توسط آنها همین اولین فندک زیپو است.

فندک زیپو

12-یک زیپو کمه ولی آیا دوتا بسه

ما در دنیا به طور رسمی 14 نفر را داریم که جزو کلکسیون دارهای زیپو هستند و به خودشان می گویند: OTLS که یعنی ما طرف فندک هستیم. این 14 نفر تعداد فندک هایی که هرکدام ارند بیشتر از 5000 کالا در هر نفرشان هست. همچنین یک کلاب امریکایی به نام فندک بازان وجود دارد که هر ساله مراسم هایی در سرتاسرایالات آمریکا برگزار می کنند و با هم کل کل کلکسیون شان را دارند. حتی در چین و ژاپن که معمولا میانه خوبی با اجناس و بازار کالاهای آمریکایی ندارند به تازگی چنین کلاب های طرفدارای باز شده است.  حتی می توان گفت چشم بادامی ها به ویژه چینی ها بزرگترین طرفدار زیپو هستد ب طوری که کارخانه زیپو 14 شعبه رسمی بزرگ فروش زیپو اصل را در چین تاسیس کرده که بیشترین تعداد شعبات زیپو در یک کشور محسوب می شود.

13-فرانک سیناترا خواننده خیلی عاشق فندک زیپو بود

فرانک سیناترا خواننده خیلی عاشق زیپو بود به طوری که با یکی از این فندکها به خاک سپرده شده است و در تابوت توی جیب راست کتش یک فندک زیپو گذاشتند! اگر خیلی بیشتر به این موضوع علاقه دارید بهتر است بدانید که چندین سکه پول خرد و یک بسته سیگار کمل (آبی و سفیدش را دیگه نمی دانم یا اینکه 3500 تومانی است یا گران تر) و همچنین یک بطری نوشیدنی جک دنیلز هم همراه به او به حاک سپرده شده است.

باز هم اگر این وسط فکر کردید که دیگر جریان پول خرد تو این هیروویری بعد از مرگ چیست خدمتتان عارضم که خودش گفته شاید مجبور شدم از آن دنیا با تلفن عمومی یک زنگ بزنم. دیگه فرانک سیناترا هست و هرچیزی که بگوید راست است و ما اگر میگفتیم بهمان می گفتند دیوانه و یا شاید کلمات زشت تر و بدتر حتی.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر