بلیزدل تصمیم به ساخت نسخه خود از آن فندک را گرفت. او نام فندک خود را “زیپو” گذاشت چون از تلفظ کلمه “زیپ” خوشش می آمد. اولین مدل از این فندک در سال 1933 به قیمت 1٫95 دلار (چیزی در حدود 35 دلار امروز) فروش رفت.
![فندک زیپو](/Upload/Public/Content/Images/1396/10/05/1249480934.jpeg)
2- وقتی که داشت زمین می خورد
حتی این فندک خاص نیز برای خروج از رکود ، نیاز به یک نیروی شتاب دهنده خارجی داشت. در سال 1936، زیپو اولین تبلیغ خود را در ESQUIRE انجام داد. اما تبلیغات به کل شکست خورد، شرکت هیچگونه افزایشی در فروش خود ندید.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/10/05/1249480981.jpeg)
3- “آزمایش پنکه” به فروش فندک زیپو کمک کرد تا برنده تغییرات باشد
طراحی مفید فندک زیپو، آن را قادر می ساخت که حتی در یک نسیم قوی او را روشن کند، و این شرکت در تبلیغ اولیه خود این ویژگی را برجسته کرد. تبلیغات، از خوانندگان می خواست که فندک را در برابر یک پنکه روشن کنند تا مشاهده کنند که چگونه این فندک در برابر با مقاوم است.
![فندک زیپو](/Upload/Public/Content/Images/1396/10/05/1249490028.jpeg)
4- جنگ جهانی دوم ثروت شرکت را بهبود بخشید
زیپو در دهه اول فعالیت خود برای فروش، تقلای بسیار می کرد. اما تغییر بزرگ از زمانی رخ داد که زیپو شروع به فروش فندک های خود به ارتش آمریکا کرد. نیروهای آمریکایی می توانستند فندک زیپو را در فروشگاه های ارتش یا فروشگاه های نیروی دریایی در کشتی های نظامی خریداری و مبادله کنند، در حالی که سربازانی که اهل مک کین ایالت پنسیلوانیا، زادگاه زیپو بودند، می توانستند این فندک ها را رایگان دریافت کنند. سربازان، فندک ها را به خطوط اول جنگ می بردند و بدنه مقاوم آن را بسیار مناسب برای شرایط جنگی می دیدند. به گفته ارنی پایل، خبرنگار جنگی، “فندک زیپو، پر طرفدارترین چیز در میدان جنگ است.”
این مطالب را نیز بخوانید:
5-پای موجودات دریایی هم به ماجرا باز شد
توی روزنامه یک رپورتاژ آگهی چاپ شد مبنی بر اینکه یک فندک زیپو را از شکم یک ماهی در آرودند و هنوز هم مثل روز اول کار می کند! این گزارش که در دهه 60 میلادی به چاپ رسید داستان یک ماهی 18 پوندی شکار شده از برکه نیویورک را روایت می کرد که داخل شکمش به جای پدرژپتو یک عدد زیپو جای گرفته بود و ماهیگیر با روزنامه مصاحبه کرده بود که کماکان کار میکنه! این ماجرا باعث شد که زیپو فقط در بین سربازان دیگر محبوب نماند و ملت هم به آن علاقه شوند.
![فندک زیپو](/Upload/Public/Content/Images/1396/10/05/1249490090.jpeg)
6-تمام فندک های فروشی زیپو از یک کارخانه در بردفورد در می آیند
زیپو برخلاف سایر شرکت ها کارخانه اش شعبه ندارد (منظورم اینست که شعبه فروش دارد ولی شعبه بخش تولید خیر) هیچ جای دنیا هم ارخانه ای تحت نظارت زیپو فندک آن را نمی سازد. سالی 12 میلیون فندک از دل همین کارخانه در شهر بردفورد در می آید یعنی همانجایی که برای اولین بار هم این فندک ساخته شد. راستی تا یادم نرفته بگویم که این ابرکارخانه 1000 نفر هم کارگر و کارمند دارد.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/10/05/1249490137.jpeg)
7- فروش فندک زیپو در دنیا به همراه گارانتی یک عمر کارکرد هست
در بلاد کفر و آنور دنیا که لایسنس و این جور چیزها وجود دارد و جنس قاچاق نداریم فندک های زیپو را هر کاری شان بکنید می توانید بروید و از فروشنده اش یک فندک نو بخواهید (به شرط آنکه فاکتور خرید خود ولو اینکه مال 10 سال پیش هم باشد داشته باشد) . فروشنده ها تا الان آماری که به زیپو داده اند در طول این چندین سال خرابی 8 میلیون فندک بوده که برای این همه تاریخ کارکرد کارخانه رقم کمی است.
![فندک زیپو](/Upload/Public/Content/Images/1396/10/05/1249490184.jpeg)
8-فندک زیپو جان زندگی مردم را هم نجات می دهد
داستانی وجود دارد که یک سرباز جنگ ویتنام قبل از عازم شدن به سفر جنگی خود بعد از بوسیدن زن و بچه اش یک فندک زیپو از خانمش هدیه می گیرد و می گذارد توی جیبش. همین فندک در طول جنگ باعث جلوگیری از مرگ او می شود! چطوری؟ یک گلوله شلیک می شود و میخورد به بدنه زیپو و جلوی شدت ضرب آن را می گیرد. حتی در داستان های غیرجنگی هم داستان مردی را داریم که در یک حمله تروریسیتی در سال 2010 توانست با وجود داشتن فندکی زیپو در جیب خود جلوی مرگ خود را بگیرد.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/10/05/1249490231.jpeg)
9- زیپو بارها تاریخ سازی کرده است
یکی از این بارها در عنوان تیتر به مجله تایم بر می گردد. این مجله مشهور را که می شناسید؟ همانکه هر ساله ملت را برای انتخاب کردن شخصیت سال سرکار می گذارد. این مجله در سال 2010 و با شروع دهه جدید قرن 21 میلادی فندک های زیپو را در فهرست 100 گجت برتر تاریخ گذاشت.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/10/05/1249490262.jpeg)
10-ماشین زیپویی که گم شد
آن قدیم ها یکی از ترفندهای تبلیغاتی برندها ساخت اتوموبیلی مزین شده به برند خود بود. اگر در دنیای مارکتینگ و تبلیغات سررشته داشته باشید و یا مستندهای قدیمی را دیده باشید از این جور ماشین ها زیاد به چشمتان خورده است. مثلا مک دونالد هم ماشین هایی به شکل برگر داشت و یا ماشین های هات داگی که در تمام آمریکا به گردش در می آمدند تا این ساندویچ را در دل مردم جا کنند. زیپو هم طبیعتا در آن زمان ها از قافله عقب نمانده بود و در سال 1950 ماشین معروف زیپویی خود را برای تبلیغات خود به کار گرفت. ماشینی که البته به علت سنگینی ماکت ساخته شده از روی زیپو بر روی بدنه خودرو کمی کم آورده و باعث شده بود که لاستیک ها به فنای عظمی بروند.
![فندک زیپو](/Upload/Public/Content/Images/1396/10/05/1249490309.jpeg)
به همین دلیل کمپانی این ماشین را گذاشت تعمیرگا تا به آن رسیدگی شود. شاید باورتان نشود که چون جو این تبلیغات نسبتا خوابیده بود و البته دلایل دیگری چون شلوغی سر تیم مارکتینگ زیپو و… آنها یادشان رفت با تعمیرگاه تخصصی تماس بگیرند (که اسمش هم توهی موتورز بود) ده سال بعد که دوزاری یکی از کارمندان افتاد و رفتند سراغ ماشین شان را بگیرند دیدند که تعمیرگاه بسته شده و هیچی در آنجا نیست! تا به امروز هم ماشین اصلی زیپو یک محصول گمشده به حساب می آید و کارشناسان می گویند که احتمالا آن به دست دستگاه اوراق سپرده شده است.