سرویس فرهنگ و هنر مشرق- سازمان صداوسیما در راستای تخصصی شدن شبکههای خود اقدام به تأسیس و
راهاندازی شبکه «ایران کالا» کرد تا به عنوان یکی از مهمترین شبکههای خود در
حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی دست به معرفی تولیدات داخلی بزند. «ایران
کالا» نام شبکهای اقتصادی است که راهاندازی آن اولینبار توسط علی عسکری اعلام
شد و رئیس سازمان صداوسیما در دیدار با مراجع قم از این شبکه به عنوان حامی "اقتصاد
مقاومتی" نام برد. شبکهای
که با وجود تأکید علی عسکری، احتمالاً تا چند هفته آینده به جمع شبکههای تلویزیونی
بپیوندد.
حکم مدیریت شبکه «ایران کالا» در تاریخ دوم شهریور امسال به نام اردشیر زابلی زاده خورده شد
تا مدیر موفق و مجرب شبکه خبر، پس از آن شبکه بینالمللی، بار دیگر سکان هدایت
شبکهای نوپا و تازه تأسیس را در دست بگیرد که به عنوان یکی از شبکههای بنیادی و
مهم در رسانه ملی محسوب میشود. شبکه «ایران کالا» از چهارم اسفند ماه
به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و پیشتر نیز از 30 بهمن ماه، به صورت تست
آزمایشی بر روی فرستندههای سوم دیجیتال سراسر کشور قابل دریافت شده بود.
شبکه «ایران کالا» که در ابتدا برای شروع فعالیتهای خود در ساختمان
سابق شبکه بازار مستقر شده بود، با استقبال سرمایه گذاران ایرانی برای حمایت از
تولید ملی روبرو شد و قبل از شروع کار خود در رسانه ملی، به نزدیکی جام جم نقل
مکان کرد و در حال حاضر این شبکه در محل جدید خود مسقر شده و اقدامات تجهیزات
ساختمان نیز انجام شده است. تحول در بخش گرافیک شبکه و فراهم آوردن محیط گرافیکی
خوب برای پخش برنامهها و همچنین معرفی کالاهای ایرانی از جمله مواردی است که در
شبکه «ایران کالا» به خوبی مورد توجه قرار میگیرد.
«ایران کالا» چه شبکهای است؟
اردشیر زابلیزاده که پس از مدیریت شبکه خبر، سرپرست پیشین دانشگاه
صداوسیما بود پس از انتصاب به مدیریت شبکه «ایران کالا»؛ جمعآوری ایدههای برنامهسازان
برای تولید برنامههایی تازه را سرفصل برنامههای خود قرار داد که با رویکردهای
اعلام شده شبکه، مطابقت داشته است؛ شبکهای که مدیریت آن بر عهده معاونت مالی و
سرمایه انسانی صداوسیما است. احمد
شهریاری، معاون مالی رسانه ملی در حکم انتصاب اردشیر زابلیزاده وظایف «ایران
کالا» را تبلیغ و معرفی کالاهای ساخت داخل کشور در جهت حمایت از تولیدات ایرانی با
کیفیت و تقویت بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط، انعکاس اخبار و رویدادهای نمایشگاهی
مربوط به کالاهای ایرانی و ساخت داخل، ترویج فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی در بین
خانوادههای ایرانی، حمایت از صاحبان کالاهای ایرانی به منظور الگوسازی در جامعه و
حمایت از کارآفرینان در جهت رونق تولید ملی عنوان کرده بود. آنگونه که از عناوین
وظایف محوله برای شبکه «ایران کالا» مشخص است، این شبکه تفاوتهای ماهوی با شبکه تعطیل
شده «بازار» دارد که در مدت عمر کوتاه خود به معرفی محصولات تولیدکنندگان ایرانی
میپرداخت.با توجه به استانی شدن دوباره شبکه 5 و پرداختن آن به موضوعات استان
تهران، مأموریت پیشین این شبکه که پرداختن به موضوع "اقتصاد" بود به شبکه
«ایران کالا» محول شد. با توجه به اینکه "اقتصاد مقاومتی" از جمله
راهبردهای نظام اسلامی برای اداره کشور است و اقتصاد ملی نیازمند حمایت جدی رسانه
ملی است، راهاندازی شبکه «ایران کالا» میتواند به معنای میدان جدیدی برای
تولیدکنندگانی باشد که میدان عمل وسیعی را پیش رو دارند.
زابلیزاده: آغاز رسمی «ایران کالا» در آینده نزدیک
از چند روز گذشته پخش معرفی و چند برنامه
اصلی شبکه «ایران کالا» به صورت آزمایشی در کانال 28 تلویزیون آغاز شده است و این
شبکه از طریق فرستندههای دیجیتال قابل دریافت است و بزودی پخش ماهوارهای آن نیز آغاز
میشود.اردشیر زابلیزاده مدیر شبکه «ایران کالا» در گفتوگو با خبرنگار مشرق گفت:
پخش برنامههای این شبکه از چند روز گذشته به طور آزمایشی آغاز شده است و از ساعت
8 صبح تا 16 برنامههای شبکه «ایران کالا» پخش میشود.
وی در پاسخ به زمان آغاز رسمی این شبکه هم توضیح داد: با برنامهریزی
انجام شده و طی شدن برخی از مقدمات کار برای فعالیت رسمی این شبکه امیدواریم که
شبکه «ایران کالا» از هفتههای آینده به طور رسمی آغاز به کار کند.در حال حاضر مدیران شبکه «ایران کالا» بیش از هر چیز به فکر جذب مخاطب
هستند و از همین رو تلاشهای زیادی برای افزایش کیفیت برنامهها و اثر گذاری آنها،
حضور موثر در فضای مجازی، تهیه هویت بصری جذاب و همچنین پخش برنامههای شبکه بصورت HD انجام دادهاند.
پخش ویژه برنامههای صبحگاهی و شبانه
یکی از اقدامات و تصمیمات زابلیزاده در این شبکه، پخش مجموعههای تلویزیونی،
فیلمهای مستند، پویانمایی و اجرای مسابقه است که برای پخش از شبکه «ایران
کالا» در نظر گرفته شده است. از دیگر برنامههای این شبکه برای پخش، تولید برنامههای
"صبحگاهی و شبانگاهی" جذاب با اجرای چهرههای محبوب و طنز سینما و
تلویزیون برای جذب مخاطب است که زابلیزاده سعی کرده تا در اولین قدم با افزایش
تولیدات و استفاده از چهرههای شناخته شده، برنامههای خود را روی آنتن ببرد و نگاه
جدی به اقتصاد خرد و کلان و بخش خدمات و فرهنگ در این شبکه دارد.
برنامهریزی مفصلی برای ایجاد یک شبکه متفاوت با بخشهای گوناگون انجام
شده است؛ تفاوتهایی که از کیفیت پخش تصاویر گرفته تا برنامههای متنوعی که قرار
است برای این شبکه در نظر گرفته شود.اهداف این شبکه به مدیریت اردشیر زابلیزاده،
حمایت از کالاهای ساخت ایران و کارآفرینان ایرانی، ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی و
تقویت بنگاههای کوچک و بزرگ اقتصادی در کشور است.طبق برنامه ریزی انجام شده قرار بر این است که
این شبکه با کیفیت HD راهاندازی شود. هدف شبکه «ایران کالا»، حمایت از تولیدات ملی و صنایع
تولیدی کوچک متوسط کشور است. احمد شهریاری، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی
سازمان صدا و سیما اعلام کرده بود: مستند، تیزر تبلیغاتی، انیمیشن، نمایش و خبر به
عنوان سبکهای مختلف برنامهسازی در شبکه «ایران کالا» است و زمان راه اندازی شبکه
قبل از پایان سال جاری است. وی گستره جغرافیایی شبکه را کل کشور بیان
کرد و گفت: سعی بر این است که کیفیت شبکه HD
باشد و قطعا هزینههایی را خواهیم
داشت تا به این نقطه برسیم.
«ایران کالا» شبکهای با محوریت برنامههای اقتصادی
از آنجایی که معرفی کالا و خدمات ایرانی در شبکه «ایران کالا» رایگان است،
احتمالاً این شبکه برنامههایی را متناسب با سفارشهای تولیدکنندگان ایرانی تولید
کند، برنامههایی که به توانمندیهای اقتصادی در مناطق مختلف کشور بپردازد و زمینه
را برای دیده شدن کارآفرینان ایرانی و تولیداتشان در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی
و خدمات مهیا کند.علیعسکری رئیس سازمان صداوسیما هم شبکه «ایران
کالا» را شبکهای با رویکرد اقتصادی معرفی کرد و معرفی توانمندیهای اقتصادی کشور
و حمایت از شرکتها و کارگاههای اقتصادی کوچک و متوسط برای رسیدن به توسعه پایدار
کشور و کمک به کاهش بیکاری و رفع مشکلات را از وظایف این شبکه دانست.
علی عسکری بر حمایت همه جانبه رسانه ملی از توسعه استانهای کشور
تاکید داشته و معتقد است که تلاش صداوسیما بر آن است که از طریق شبکههای استانی،
سراسری و به خصوص شبکه «ایران کالا»، علاوه بر کمک به صنایع کوچک و متوسط برای
معرفی فعالیتها و محصولاتشان، ظرفیتهای مختلف استانها را نیز معرفی کنیم تا
توسعه کامل در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعتی، گردشگری و فرهنگی به دست آید.