ماهان شبکه ایرانیان

گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از حمله سایبری روسیه به انتخابات

دستگاه های اطلاعاتی آمریکا اعم از سازمان سیا، آژانس امنتی ملی و اف.بی.آی گزارش های محرمانه خود مبنی بر دخالت روسیه در تاثیر گذاری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را از حالت محرمانه خارج و منتشر کردند.

عصر جمعه این دو دستگاه اطلاعاتی اسنادی را منتشر کرده و ادعا کردند رئیس جمهور روسیه شخصا دستور نفوذ سایبری به ستاد انتخاباتی دموکرات ها و هیلاری کلینتون را صادر کرده است.

ترامپ و پوتین

به گزارش خبرگزاری رویترز براساس این گزارش ها ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شخصا دستور داده بود با نفوذ سایبری به ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون و افشای اسنادی که باعث بدنامی و رسوایی او می شد به رقیب جمهوریخواه او دونالد ترامپ کمک کند تا به پیروزی برسد.

 در این گزارش دستگاه های ­اطلاعاتی آمریکا که از حالت محرمانه خارج شده آمده است ­­در این اقدام روسیه سعی شده بود اعتماد ­عمومی به روند دموکراتیک در آمریکا تضعیف و در پی آن اعتبار هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا لکه دار و پیروزی وی سخت تر شود و در صورتی که به ریاست جمهوری برسد نیز آسیب دیده باشد.

در این گزارش به نقل از کارشناسان امنیت سایبری سازمان سیا و اف.بی.آی آمده است :‌« ما دریافتیم که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور ایجاد ستادی برای نفوذ سایبری داده بود که هدف آن نیز انتخابات ریاست جمهوری بوده است؛ ما پوتین و دولت روسیه را ­ارزیابی کردیم و دریافتیم تلاش آنها به طور واضح برای ترامپ بوده ؛ ما به این نتیجه گیری به شدت اطمینان داریم.»

در همین حال به گزارش واحدمرکزی خبر اگرچه در این گزارش برخی جزئیات محرمانه حذف شده است ولی کامل ترین توصیف عمومی دولت آمریکا از تلاش روسیه برای دستکاری در روند سیاسی آمریکا است. پیشتر گزارش های مربوط به ­دخالت روسیه در انتخابات آمریکا،‌ واشنگتن را آشفته کرده بود، حتی با اینکه روز جمعه کنگره آمریکا ­پیروزی دونالد ترامپ را بر اساس آراء الکترال کالج تایید کرد. این در حالی است کلینتون با حدود سه میلیون رای بیشتر،‌ برنده مردمی انتخابات بود.

نتیجه گیری های این گزارش که البته از ذکر جزئیات مربوط به تکیه کردن روس ها به منابعی همچون ویکیلیکس صرف نظر کرده است، به دموکرات ها و نیز جمهوری خواهان ­هم حزب ترامپ در کنگره که خواهان اقدامی تندتر ضد روسیه هستند دستاویزی می دهد و عرصه ­را برای زورآزمایی با ترامپ آماده می کند.

این گزارش همچنین به اعضای کنگره انگیزه می دهد تحقیقاتی مشترک هر دو حزب ( جمهوری خواه­و دموکرات ) و مستقل درباره حمله سایبری روسیه انجام دهند. ترامپ که روابطی خدشه دار با دستگاه ­های جاسوسی آمریکا برقرار و گاهی اوقات کار آنها را بی اعتبار کرده است ،‌ روز جمعه پس از شنیدن گزارشی تقریبا دو ساعته ، از مشروعیت پیروزی خود در انتخابات دفاع کرد.

در این گزارش آمده است دستگاه ­های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که اطلاعات ارتش روسیه ،‌ جی آر یو ،‌ از ابزاری واسطه ای همچون ویکی لیکس،‌­WikiLeak­ ­و پایگاه ­اینترنتی­ « ­دی سی ­لیکس­دات کام­DCLeaks.com­ » و « ­Guccifer 2.0 "person » برای­­گشودن ایمیل هایی استفاده کرده است که از کمیته ملی دموکرات­و دموکرات های ارشد به دست آورده بود.افشای ایمیل ها، توجه رسانه ها را به کلینتون جلب کرد و به کناره گیری رئیس کمیته ملی دموکرات­ انجامید.

جولیان آسانژ بنیان گذار ویکیلیکس نیز گفته است ایمیل های به سرقت رفته از این کمیته و جان پودستا دستیار کلینتون را از یک حزب دولتی ­­دریافت نکرده بود. با این حال آسانژ این احتمال را رد نکرد که این اطلاعات را از طرف ثالث دریافت کرده است.

این گزارش به این نتیجه نرسیده است که بازیگران روس سامانه های شمارش آرا را هدف گرفته بودند. این گزارش توسط  روز جمعه همچنین دستگاه­ امنیت داخلی آمریکا، زیرساخت انتخابات آمریکا را بحرانی توصیف کرد و مولفه هایی را که باید دولت از آنها در برابر حملات سایبری ­صیانت کند گسترش داد. با اینکه در این گزارش مشخص شده که روسیه حملات سایبری ضد دو حزب جمهوری خواه و دموکرات انجام داده ولی اشاره می شود اهداف نخستین این حمله، صدمه زدن به هیلاری کلینتون بوده است ، خواه ­وی پیروز شود و خواه شکست بخورد.

در این گزارش آمده است :«‌هنگامی که برای مسکو مشخص شد احتمال پیروزی هیلاری کلینتون بالاست،‌ شبکه نفوذ روسیه برای مشوش کردن چهره وی در آینده آغاز به کار کرد.­ما همچنین دریافتیم پوتین و دولت روسیه تلاش کرده اند به افزایش شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری کمک کنند و این کار را احتمالا از طریق تضعیف هیلاری کلینتون و تضاد نامطلوب وی با ترامپ انجام داده اند.»

بر اساس این گزارش سیا ­و اف بی آی به این نتیجه گیری خود ، ­اطمینانی بسیار بالا دارند اما سطح اطمینان ان اس ای به آن ­متوسط است.

در این گزارش این گمانه زنی مطرح شده که انگیزه ­پوتین ­به طور کلی ،‌ ­خصومت های شخصی با کلینتون بوده است. این گزارش اشاره می کند:‌« پوتین به بی اعتبار کردن هیلاری کلینتون بسیار علاقمند بود زیرا از سال 2011 وی را در تحریک مردم روسیه به تظاهرات ضد رژیم خود اواخر 2011 و اوایل 2012 متهم می دانست و نیز از این جهت که کلینتون تلاش می کرده در اظهاراتش،‌ پوتین را بی اعتبار کند از وی کینه به دل دارد.»

ترامپ پس از شنیدن گزارش دستگاه­های اطلاعاتی آمریکا ، ­به این مسئله اشاره نکرد که دستگاه های اطلاعاتی باور خود را مبنی بر حمله سایبری روسیه ­به وی گوشزد کرده باشند. در عوض گفت­:« روسیه، چین و دیگر کشورها و برخی گروه ها پیوسته در تلاشند زیرساخت های سازمان های دولتی ما، اقتصاد ما و سازمان های ما از جمله کمیته دموکراتیک ملی را هدف حملات سایبری قرار دهند.»

ترامپ افزود این نکته مشخص است که قطعا این تلاش ها تاثیری در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نداشته است. این تاجر آمریکایی که از روز بیستم ژانویه دوران ریاست جمهوری خود را رسما آغاز می کند تصریح کرد از زمان رسیدن به قدرت، تیمی را منصوب می کند تا ظرف مدت 90 روز، طرحی برای مقابله با حملات سایبری ارائه دهند­ولی اشاره کرد که توصیه های آنها را افشا نخواهد کرد.

در گزارش دستگاه های اطلاعاتی آمریکا به چگونگی جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری بر مبنای شواهدی همچون ابزار مورد اتکای اطلاعات ارتش روسیه اشاره نشده است ؛‌ این ابزار شامل اطلاعات هک شده از کمیته اطلاعات دموکرات آمریکا و دیگر اهداف هک شده توسط ویکیلیکس و دیگر منابع هستند؛‌ این بخش از گزارش،‌ راه را برای انتقاد از گزارش باز گذاشته است.

آدام شف نماینده برجسته دموکرات در کمیته دائمی اطلاعات که در نشست گزارش روز جمعه حضور داشت با اظهارات ترامپ مشکل دارد. شف گفت :‌«­اظهارات رئیس جمهور پیروز در انتخابات مبنی بر تاثیر نداشتن این حملات سایبری در نتیجه انتخابات­با روح عمومیگزارش دستگاه­های اطلاعاتی و این نشست ، مطابقت ندارد. ریچارد بور رئیس کمیته اطلاعات سنا و نماینده جمهوری خواه کارولینای شمالی نیز گفت کمیته تحت امرش به بررسی اقدامات روسیه ادامه می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان