اثرات منفی افسردگی روی روابطی که شامل کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌شوند کاملا اثبات شده‌اند. در کل، نوجوانان افسرده ارتباطات رضایت بخشی ندارند و بیشتر از بقیه احساس ناامنی می‌کنند. ایجاد ارتباطات عاطفی قدم مهمی برای نوجوانان است چرا که در‌س‌های مهمی برای آینده می‌گیرند.

افسردگی چه تاثیری روی روابط می‌گذارد؟

نوجوانانی که علائم حادی از افسردگی نشان می‌دهند، توانایی حل مشکلات ندارند و درنتیجه، در حل مشکلات روابطشان نیز در آینده دچار کشمکش خواهند شد. محققان علائم افسردگی، توانایی‌های حل مشکلات و کنار آمدن با درگیری‌ها در 200 دانش آموز 16 ساله را طی 4 سال و نیم بررسی کردند. نتیجه این تحقیق، نشانگر آن شد که افسردگی در توانایی حل مشکلات اختلال ایجاد می‌کند که برای روابط عاطفی آن‌ها در آینده اهمیت بسیاری دارد.

علاوه بر این، علائم معمول افسردگی همانند کنار کشیدن از جمع، حس درک نشدن یا زودرنجی، میل نوجوان به ایجاد روابط را کاهش می‌دهد. این خصائص، از ایجاد توانایی حل مشکلات جلوگیری می‌کنند.

علائم افسردگی

پریشانی در روابط، نشانه‌ای از افسردگی در دوران نوجوانی است. به همین خاطر، والدین باید مراقب علائم افسردگی در فرزندانشان باشند نظیر:

  • ناراحتی
  • حس گناه
  • حس ناامیدی و بی ارزش بودن
  • دردهای فیزیکی غیرقابل توضیح
  • تفاوت در برنامه خواب و اشتها

تشخیص و درمان به موقع علائم افسردگی، بعدها به نفع فرزندتان خواهد بود.

همه در روابطشان دچار مشکل می‌شوند. ولی اگر احساس می‌کنید به شدت در کارهای روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند، بهتر است به دکتر و مشاور مراجعه کنید. از سوی دیگر، ممکن است افسردگی دلیل روابط بد فرزند شما نباشد و تنها دلیلش عدم تطابق و زودگذر بودن عشق در دوران جوانی باشد.