امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکتهای مخابرات ایران و همراه اول، «سید ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران خبر داد که توازن مناسبی در توسعه صنعت ICT کشور صورت نگرفته است.
فیروزآبادی اعلام کرد شرکتهای ارتباطی بزرگ که نقش پایپ و لوله را برای جریان دادهها بازی میکنند، باید بین 30 الی 35 درصد از اقتصاد صنعت ICT را تشکیل دهند اما امروز این رقم حدود 60 الی 65 درصد است؛ اقتصادی که ارزش 60 هزار میلیارد تومانی دارد: «بیش از 60 درصد از اقتصاد صنعت ICT به لولهکشی اختصاص پیدا کرده است. این مشکلی است که خودش را در پیامرسانها نشان داده و باید این عدم توازن را حل کنیم.»
دبیر شورای عالی فضای مجازی اعتقاد دارد که شبکههای اجتماعی سلولهای آینده اقتصاد جهانی هستند اما ما در حال حاضر فقط بر بستر رسانه و در حوزه پیامرسان از آنها استفاده میکنیم: «فرض کنید در آینده اینترنت اشیا، خدمات تجارت الکترونیک، خدمات محتوا رسانی و همه این موارد بر روی یک پلتفرم قرار بگیرد. چنین پلتفرمی باید در چهارچوب سرزمین ایران از پایداری برخوردار باشد. در غیر این صورت نمیتوانیم ثروت، داراییها و سرنوشت خود را روی آن قرار دهیم. باید سرنوشت خود را در یک زمین پایدار قرار دهیم.»

فیروزآبادی اشاره میکند که بخشی از این پایداری را با لولههای جریان داده ایجاد کردهایم ولی در صورت عدم استفاده صحیح، صرفاً لولهکش خارجیها خواهیم بود: «امروز اقتصاد صنعتی در حال چرخش به اقتصاد خدماتی است. اقتصاد خدماتی و پلتفرمها از لولهکشیهای ما استفاده خواهند کرد. پلتفرمها هم از سیستمهای عامل استفاده میکنند که امروز فقط اندروید و iOS باقیمانده است. خود پلتفرمها نیز گاهی از خدمات ابری استفاده میکنند. شرکتهای آمریکایی با سیستمعامل و پلتفرمهای خود تا پشت دروازههای ما میآیند. اینطور حاکمیت، قدرت و بیزینسی باقی نمیماند. ما تبدیل میشویم به لولهکش.»
او موارد فوق را عدم توازن در توسعه میداند و عنوان میکند که نگاه تهاجمی به توسعه اقتصاد فضای مجازی وجود نداشته است. این در حالیست که تا کنون اقدام موثری برای توسعه سیستم عامل و یا حتی پلتفرم سازی در ایران صورت نگرفته که بخشی از آن، مربوط به عقبماندگی در حوزه زیرساخت در دولتهای گذشته است. اولین قدم در تغییر این شرایط، تلاش برای ساخت پیامرسانهای بومی جهت جایگزینی تلگرام بوده است اما آیا برای تغییر سلایق افراد در مسیر صحیحی حرکت میکنیم؟