جای سبز یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است. این نوشیدنی دارای خواص بسیار مهمی برای سلامتی است، از جمله آن می‌توان به بهبود عملکرد مغزی، چربی‌سوزی، کاهش خطر ابتلا به سرطان اشاره کرد. اما تمام فواید چای سبز ممکن است مبنای علمی نداشته باشد. به همین منظور از متخصص تغذیه سایت تولینک فواید چای سبز را جویا شدیم.

چای سبز حاوی مواد بیو اکتیو مفید است که می‌تواند سلامتی را بهبود دهد.

بسیاری از ترکیبات بسیار خاص و مفید برگ چای در فرآیند تبدیل شدن به چای سیاه خاصیت خود را از دست می‌دهند که حاوی خواص تغذیه بسیار زیادی است. برگ سبز چای حاوی تعداد زیادی از پلی‌فنول است که در بدن سبب کاهش بروز التهاب و خطر ابتلا به سرطان می‌شود. در حدود سی درصد از وزن چای سبز از پلی‌فنول تشکیل شده است. یکی از معروفترین این مواد کاتچین نام دارد که سلولها را در برابر آسیب محافظت می‌کند. این ترکیبات از ساخته شدن ترکیبات مضر در بدن پیشگیری می‌کنند.

ترکیبات چای سبز به سلامت ذهنی کمک کرده و شما را باهوش تر می‌کنند

چای سبز دارای خواص بهبود دهنده ضریب هوشی است. درون چای سبز کافئین وجود دارد. اگرچه که میزان کافئین موجود در چای سبز به میزان قهوه نیست اما برای تحریک کردن سلولهای مغزی کافی است. کافئین سبب بلوکه کردن ورود میزان زیاد از سیگنال در مدت زمان کم به سلول عصبی می‌شود و درنتیجه با کاهش بار وارده به سلولهای عصبی می‌تواند عملکرد را برای سایر فعالیتهای مغزی بهبود دهد. همینطور چای سبز می‌تواند سبب کاهش اضطراب شود.

چای سبز دارای خاصیت چربی سوزی است

چای سبز از شایعترین ترکیبات است که در مکملهای چربی سوز استفاده می‌شود. این به این علت است که چای سبز می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن در کنار رژیم غذایی به چربی سوزی کمک کند. همینطور وجود افئین در چای سبز به بالا بردن سطح انرژی سوزی منجر می‌شود.

اثر ضدسرطانی

سرطان به طور کلی با رشد غیر معمول سلولهای بدن ایجاد می‌شود، و یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر است. چای سبز یک منبع بسیار خوب از انواع آنتی اکسیدان است و به همین منظور به عنوان یک ماده غذایی ضدسرطان توصیه می‌شود. نتایج مطالعات انجام شده بیانگر آن است که در افرادی که چای سبز بیشتری می‌نوشند خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ بسیار کمتر است.

چای سبز اثر ضد باکتریایی دارد

کاتچین علاوه بر خواص ضد سرطانی دارای ترکیبات زیستی مهمی نیز هست. برخی مطالعات نشان داده است که مصرف چای سبز می‌تواند باکتریهای مضر درون بدن را بکشد و همینطور از رشد ویروسهای دیگر پیشگیری کند. این اثر حتی به بهداشت دهان و دندان نیز کمک می‌کند.