ماهان شبکه ایرانیان

فعالیت‌های مبارزاتی سیدحسن نصرالله از آغاز تا شهادت/ مردی که مبارزه با زندگی‌اش گره خورده بود

بررسی سوابق مبارزاتی سیدحسن نصرالله نشان می دهد او از همان آغاز زندگی خود در لبنان در سیری از وقایع قرار گرفت که هدف او را برای مبارزه با اسرائیل تعریف می کرد. خبرآنلاین گزارش می دهد.

فعالیت‌های مبارزاتی سیدحسن نصرالله از آغاز تا شهادت/ مردی که مبارزه با زندگی‌اش گره خورده بود

رسول سلیمی: مبارزه از همان آغاز زندگی سید حسن نصرالله با زیست او گره خورده بود. مردی که گویا برای مبارزه برای رسیدن به هدفی عالی به دنیا آمد و در راستای همان هدف هم به شهادت رسید.

سید حسن نصرالله در 31 اگوست 1960 میلادی که در روستای "البزوریه" در جنوب لبنان به دنیا آمد، در نوجوانی در سال 1976 به نجف رفت و تحصیلات حوزوی خود را در آنجا آغاز کرد. او در سال 1978 به لبنان بازگشت و در مدرسه الامام المنتظر (ع)، که شهید سید عباس موسوی آن را تاسیس کرده بود، تحصیلات حوزوی خود را پی گرفت و در همان حال، به فعالیت‌های سیاسی در جنبش امل در منطقه بقاع مشغول شد.

حرکت مقاومت اسلامی یا همان گروه حزب الله لبنان که در دهه 1360 توسط مرحوم سید علی اکبر محتشمی پور بنا نهاده شد، بعدها توسط سرداران سپاه پاسداران، ازجمله شهید سلیمانی تقویت و تجهیز شد و کارش از عملیاتهای شهادت طلبانه و زمینی پارتیزانی، به پرتاب کاتیوشا و سپس موشک‌های دوربرد رسید. این اولین سازمانی بود که ایران به عنوان ابزاری برای ترویج نسخه اسلام سیاسی خود در خارج از مرزهایش از آن حمایت کرد.

حزب الله خود را یک جنبش مقاومت شیعی معرفی می کند و ایدئولوژی خود را در مانیفست سال 1985 بیان کرده است، جایی که تاکید می‌کند متعهد به اخراج قدرت های غربی از لبنان و نابودی دولت اسرائیل است.

فعالیت‌های مبارزاتی سیدحسن نصرالله از آغاز تا شهادت

از این رو دو روز پس از شهادت سید عباس موسوی 39 ساله در حمله بالگردهای اسرائیلی در جنوب لبنان، حزب الله در فوریه 1992 سید حسن نصرالله را به عنوان دبیرکل خود برگزید. او با ادغام حزب‌الله در شبکه‌ای از جناح‌ها و دولت‌هایی که به محور مقاومت شناخته می‌شوند، به پشتوانه ای مردمی برای لبنان تبدیل شد.

سید حسن نصرالله از همان آغاز رهبری حزب‌الله، تداوم مبارزه برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی را در دستورکار اصلی این جنبش قرار داد تا اینکه پس از چندین سال مبارزه، اسرائیل با سخت شدن شرایط، در سال 2000 مجبور به ترک خاک لبنان شد. پیروزی حزب‌الله در خارج کردن اسرائیل از جنوب لبنان و شهادت پسر نصرالله در جنگ با اسرائیل، موجب افزایش محبوبیت حزب‌الله و سید حسن نصرالله در لبنان شد و او را به اسطوره ملی مقاومت نه تنها در لبنان بلکه در کشورهای عربی و اسلامی تبدیل کرد

در همین راستا هادی، پسر ارشد نصرالله در سال 1997 در جنگ علیه نیروهای اسرائیلی کشته شد. زینب، دختر حسن نصرالله پیش از این درباره مرگ برادرش گفته بود: «وقتی برادرم هادی شهید شد، پدر و مادرم حتی یک قطره اشک نریختند، که نشان‌دهنده غرور خانواده است.»

فعالیت‌های مبارزاتی سیدحسن نصرالله از آغاز تا شهادت

در سال 2000 میلادی و در زمانی که مذاکرات یاسر عرفات و مسئولان آمریکایی و اسراییلی برای حل کشمکش خاورمیانه، راه به‌جایی نبرده بود، ارتش رژیم صهیونیستی در حرکتی یک‌جانبه و بدون گرفتن کمترین امتیازی از حزب‌الله، از اراضی اشغالی جنوب لبنان عقب‌نشینی کرد و به جز مناطق محدود مزارع شبعا، نیروهای خود را از همه مناطق تحت اشغال عقب کشید.

این شکست مفتضحانه، علاوه بر استحکام بخشیدن به مواضع حزب‌الله، مبتنی بر مقاومت، باعث شد تا سید حسن نصرالله به موفقیتی بی‌سابقه در میان اعراب دست یابد، تا این که به‌عنوان مهم‌ترین شخصیت جهان عرب شناخته شود. از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان باتکیه‌بر این موفقیت، توانست حضور خود را در عرصه سیاسی لبنان تقویت کند، تا جایی که علاوه بر حضور پرتعداد در پارلمان لبنان، سکان تعدادی از وزارتخانه‌ها را نیز به‌دست گیرد.

سید حسن نصرالله به دلیل ضرباتی که در طول دوران رهبری جنبش مقاومت حزب‌الله بویژه در جریان عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از خاک لبنان و همچنین جنگ 33 روزه بر هیمنه این رژیم وارد کرد، برای سالیان متمادی در فهرست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشت ولی هر بار نقشه ترور او با شکست مواجه شد تا اینکه در نهایت در 6 مهر 1403 در پی حمله وحشیانه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت، نام او در فهرست اسطوره‌های شهید مقاومت همچون سیدعباس موسوی، عماد مغنیه و سردار حاج قاسم سلیمانی قرار گرفت و برای همیشه در تاریخ منطقه و جهان ماندگار شد.

311213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان