ماهان شبکه ایرانیان

معرفى فیلم‌هاى مهم جشنواره فجر – قسمت چهارم

اتاق تاریک (روح‌الله حجازی): روح‌الله حجازی باآنکه در کل فیلم‌ساز کم‌کاری است، اما در مدت کوتاهی موفق شده است تا سبک و نگاه ویژه خودش را به ثبت برساند. «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو»، مهم‌ترین و شناسنامه کاری روح‌الله حجازی محسوب می‌شوند؛ ملودرام‌های خانوادگی با نگاهی ریزبینانه و موشکافانه پیرامون معضلات یک زندگی مشترک. حجازی بعد از تجربه دو اثر متفاوت «مرگ ماهی» و «هیهات» در سی و ششمین جشنواره فجر با «اتاق تاریک» حضور دارد که به نظر می‌رسد بازگشت این فیلم‌ساز به فضای آشنای فیلم‌سازی‌اش باشد. حجازی از آن دسته از فیلم‌سازانی است که از همه عناصر دراماتیک در جهت پیشبرد روایتش استفاده می‌کند؛ درنتیجه علاوه بر ساره بیات و ساعد سهیلی، بازیگران اصلی فیلم که همیشه بازی خوب و روانی داشته‌اند می‌توان از فیلم‌برداری پیمان شادمان فر و موسیقی کارن همایون‌فر هم به‌عنوان گزینه‌های اصلی سیمرغ نام برد. حجازی به‌جز اولین فیلمش، «در میان ابرها» که برنده سیمرغ نگاه نو جشنواره شد، تاکنون نتوانسته نظر هیئت‌داوران را جلب کند و شاید «اتاق تاریک» که گفته می‌شود بهترین فیلم وی تا امروز است بتواند این طلسم را بشکند.
سوءتفاهم (احمدرضا معتمدی): احمدرضا معتمدی که در جشنواره سی و ششم با فیلم «سوءتفاهم» حضور دارد، یکی از پیش‌بینی‌ناپذیرترین فیلم‌سازان حاضر در این دوره است که هر فیلم وی با اثر دیگرش زمین تا آسمان تفاوت دارد. معتمدی که فیلم‌ساز به‌شدت تجربه‌گرایی است، بیش از هر مؤلفه‌ای با فضاهای فلسفی و روایت‌های لایه‌ای و پیچیده‌اش شناخته می‌شود. آثار این فیلم‌ساز ازجمله «آلزایمر» و بعدتر، «قاعده بازی» در جشنواره فجر حضور موفقی داشته‌اند اما تاکنون جز در شاخه‌های فنی موفق به دریافت سیمرغ نشده‌اند. آخرین اثر این فیلم‌ساز، مراحل پیش‌تولید طولانی و پیچیده‌ای داشت و گروه بازیگران این فیلم به‌کلی عوض شدند و اکنون، مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، هانیه توسلی، اکبر عبدی و پژمان جمشیدی، ستاره‌های این فیلم هستند. «سوءتفاهم» که در راستای جهان ذهنی معتمدی مرز بین واقعیت و خیال را به چالش می‌کشد، درامی پر تعلیق از یک گروگان‌گیری که بیشتر شبیه یک سوءتفاهم است را به‌پیش می‌برد… باید دید بازیگران جدید «سوءتفاهم» و گروه حرفه‌ای پشت دوربین این کار ازجمله پیمان شادمان فر، می‌توانند در جشنواره سی و ششم بدرخشند و به جمع بهترین فیلم‌های این رویداد بپیوندند یا خیر.

دارکوب (بهروز شعیبی): بهروز شعیبی برای خیلی از سینما دوستان همان طلبه مظلوم «طلا و مس» است که عاشقانه از همسر بیمارش پرستاری می‌کرد؛ اما شعیبی در مقام فیلم‌ساز هم بدعمل نکرده و کارنامه قابل دفاعی دارد. شعیبی برای اولین فیلمش، «دهلیز» برنده سیمرغ بلورین از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شد و با فیلم جنجالی «سیانور» در جشنواره سی و چهارم حضور داشت. نوع نگاه شعیبی به باورها و اعتقادات دینی و فرهنگی ما که هم در آثار سینمایی‌اش دیده می‌شود و هم در سریالش «پرده‌نشین»، نقطه قوت اوست. شعیبی با رعایت همه قواعد قصه‌گویی، در آثارش، لایه‌های پنهان و مدفون‌شده هر موضوعی را واکاوی می‌کند و نوری تازه بر معضلی کهنه می‌تاباند. از همین روست که «دارکوب» فیلمی اجتماعی با موضوع اعتیاد و محوریت تنهایی آدم‌های این روزها، می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فجر باشد. امین حیایی، علاوه بر «شعله‌ور» در این فیلم هم شانس درخشیدن را دارد و سارا بهرامی که سال گذشته با نقش‌آفرینی‌اش در «ایتالیا ایتالیا» شگفتی آفرید، می‌تواند امسال چیزی بیش از شگفتی بیافریند و شاید خود شعیبی هم بتواند بعد از چند سال تجربه سیمرغ را تکرار کند.
معرفى فیلم‌هاى مهم جشنواره فجر – قسمت سوم

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان