در این مطلب قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجهای برابر با 33 میلیون تومان، خرید خودرویی همچون سمند Ef7 صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید خودرویی همچون سیتروئن زانتیا کارکرده به صرفه تر خواهد بود؟
با ما همراه باشید.
1-معرفی کلی
در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو میتوان اینگونه گفت که سیتروئن زانتیا نخستین بار در اوایل سال 1380 شمسی وارد بازار خودرویی ایران شد و تولید آن تا سال 1390 نیز ادامه داشت. این خودرو به عنوان یک خودرو فست بک چهار درب شناخته شده و از طرفداران زیادی نیز در ایران برخوردار است.
اما در سوی دیگر، سمند به عنوان اولین محصول ملی ایران خودرو در میان علاقمندان اتومبیل به شمار میرود. این خودرو نخستین بار در سال 1381 با مدل X7 وارد بازار خودرویی ایران شد و در حال حاضر در چند مدل مختلف تولید و عرضه میشود. (لازم به ذکر است که در این مقایسه، سمند با مدل LX EF7 و زانتیا با مدل SX2000 حضور دارند)
2-طراحی ظاهری
در رابطه با طراحی ظاهری دو خودرو با توجه به سلیقهای بودن این بخش، نمیتوان به طور قطعی گفت که کدام خودرو زیباتر است، اما به اعتقاد کارشناسان، سمند LX EF7 با توجه به الگوریتم بهتر طراحی و تقسیم وزن بهتر، دارای نمای ظاهری دلچسب تری نسبت به زاتیا بوده و پیروز این بخش محصوب میشود. اما همان طور که گفته شد، با توجه به سلیقهای بودن طراحی ظاهری خودروها، شاید برخی افراد طراحی بیرونی سیتروئن زانتیا را زیبا تر از سمند EF7 قلمداد کنند. طبیعتا با توجه به اینکه زانتیا توسط سیتروئن طراحی شده است، در نوع خود در زمان تولیدش یکی از زیباترین محصولات بازار بوده است و شاید همچنان هم در قیاس با برخی محصولات داخلی، یک سر و گردن در این حوزه بالاتر باشد.
3-طراحی داخلی
در رابطه با طراحی داخلی و کابین دو خودرو نیز همانند طراحی ظاهری، شاید نتوان به طور قطع برنده ای را در این زمینه مشخص کرد، سمند LX EF7 با توجه به جنس متریال به کار رفته در ساخت اتاق، در رنج قیمتی خود میتواند متوسط باشد، در سوی مقابل هم زانتیا با توجه به طراحی بسیار قدیمی در کنار فضای سرنشین کمتر، آنچنان برتری در این قسمت نخواهد داشت!
4-پیشرانه و عملکرد
حال نوبت به قوای محرکه و عملکرد این دو خودرو میرسد و در ابتدا به سراغ سمند LX EF7 میرویم. این خودرو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.7 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید 104 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن گشتاور است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
همچنین، در زمینه عملکرد این خودرو میتوان اینگونه گفت که سمند LX EF7 برای رسید به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 13.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوختی این خودرو نیز در مسیرهای شهری و پر ترافیک برابر با 10.8 لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرف سوخت سمند LX EF7 برابر با 7.3 لیتر بنزین اعلام شده است که در نمودار سیکل ترکیبی، مصرف مجموع این خودرو در مسیرهای جادهای برابر با 8.6 لیتر بنزین خواهد بود (استاندارد آلایندگی این مدل یورو4 است)
اما در سوی دیگر، سیتروئن زانتیا در بازار خودرویی ایران دارای دو پیشرانه متفاوت است که در این بررسی تنها مدل SX2000 این خودرو حضور دارد. در همین رابطه، خودرو مذکور دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.0 بوده که این موتور توانایی تولید قدرتی برابر با 136 اسب بخار و گشتاوری برابر با 187 نیوتن متر است و این قدرت تولید توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
همچنین، در زمینه عملکرد زانتیا SX2000 اینگونه باید گفت که این خودرو برای رسید به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 10.2 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 220 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوختی این خودرو نیز در مسیرهای شهری و پر ترافیک برابر با 12.5 لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرف سوخت زانتیا SX2000 برابر با 7.6 لیتر بنزین اعلام شده است که در نمودار سیکل ترکیبی، مصرف مجموع این خودرو در مسیرهای جادهای برابر با 9.3 لیتر بنزین خواهد بود. (استاندارد آلایندگی این مدل یورو2 است)
در رابطه با پیروز این بخش میبایست اینگونه گفت که با توجه انتظارات متفاوت خریداران، پیروز این میدان در دو بخش مجزا معرفی میشود که در بخش اول، سمند با توجه به مصرف سوخت کمتر، فضای سرنشین بیشتر و برد مسافتی بالاتر پیروز اعلام شده و در بخش دوم، زانتیا به دلیل شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعت بیشتر و قدرت موتور بالاتر پیروز محسوب میشود.
5-امکانات رفاهی
پیرامون امکانات رفاهی در این مقایسه میتوان اینگونه گفت که هر دو خودرو تقریبا دارای امکانات برابری بوده و برتری خاصی را نمیتوان عنوان کرد. در همین رابطه، اگر بخواهیم امکانات رفاهی هر دو خودرو را بیان کنیم، میبایست به مواردی همچون فرمان هیدرولیک، بلوتوث، ترمز ضد قفل، تهویه مطبوع، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، شیشه بالابر برقی در عقب و جلو، دریچه کولر برای سرنشینان عقب، سیستم عیب یاب هوشمند (مالتی پلکس) و … در سمند و در زانتیا به مواردی همچون کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو، سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه، فرمان هیدرولیک، ترمز ضد قفل، سیستم صوتی با قابلیت پخش سی دی و 6 بلندگو و قابلیت کنترل از روی فرمان، ششیشه بالابر جلو و عقب برقی و … اشاره کرد.
6-استهلاک
حال نوبت به بخش استهلاک میرسد که به جرات میتوان گفت که این قسمت برای اغلب خریداران مهم ترین عامل در خرید خودروی مورد نظر است. در همین رابطه، قطعا سمند LX EF7 با توجه به حضور در خط تولید و فراوانی قطعات، خودرویی بهتر از زانتیا محسوب شده و هزینه بررسی و سرویسهای دورهای این خودرو در هر 5900 الی 6700 کیلومتر، حدودا برابر با 85 الی 95 هزار تومان است. (لازم به یاداوریست که هزینه بررسی و سرویسهای دورهای زانتیا در هر 5900 الی 6800 کیلومتر، برابر با 100 الی 125 هزار تومان اعلام شده و با توجه به حساس تر بودن این خودرو نسبت به سمند، شرایط نگهداری آن نیز به مراتب دشوار تر است)
نتیجه گیری
با توجه به نظر کارشناسان و فعالان، همواره خرید خودرو صفرکیلومتر بهتر از مدلهای کارکرده است و در این مقایسه نیز با توجه به حضور سمند LX EF7 در خطوط تولید ایران خودرو و فراوانی قطعات و هزینه سرویسهای دورهای کمتر، قطعا انتخاب سمند نسبت به زانتیا (در این مقایسه با بودجهای برابر با 33 میلیون تومان میتوان مدلهای 1386 الی1387 این خودرو را تهیه کرد) که حدود 7 سال است از خط تولید خارج شده و در برخی موارد قطعات مشاهده شده است که قطعات این خودرو کم یاب شده و دارندگان این مدل برای تهیه برخی قطعات مصرفی اتومبیل خود با مشکلاتی مواجه شدهاند، بهتر بوده و تا سالیان آینده، سمند LX EF7 همچنان در خط تولید باقی خواهد ماند.