روزهای جشنواره فیلم فجر یکی پس از دیگری میگذرند و روند اکران فیلمهای متوسط ادامه دارد. در پنجمین روز از جشنواره، فیلمهای «بدون تاریخ بدون امضا»، «ماه گرفتگی»، «انزوا» و «مادری» برای اصحاب رسانه اکران شدند. با بنیتا همراه باشید تا از حال و هوای کاخ جشنواره باخبر شوید.
از بین فیلمهای روز پنجم تنها فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» را دیدم که کنجکاوی برانگیزترین فیلم آن روز بود. دومین فیلم جلیلوند فیلم بدی نیست، استحکام یک اثر استاندارد را دارد، ساختار فنی اش هم یک سرو گردن از بسیاری از فیلمهای به نمایش درآمده در جشنوار بالاتر است اما فضای تلخش گزنده است و مخاطب را آزار میدهد. فیلم متاسفانه پایان معلق و بیمنطقی هم دارد که نمیتوان نام پایان باز برایش گذاشت.
امیراقایی روی فرش قرمز فیلم بدون تاریخ بدون امضا
در روز ششم جشنواره فیلمهای «خوب، بد، جلف»، «آذر»، «ماجرای نیمروز» و «پشت دیوار سکوت» اکران شدند. «خوب، بد، جلف» فیلمی نیست که بتوان به آن ستارههای زیادی داد اما دستکم با فضای مفرحش از تلخی آنهمه فیلمی که پشت تعهد اجتماعی سنگر گرفتهاند و فضای بی ظرافت و عبوسشان مخاطب را پس میزند، کم میکند. بازیهای فیلم یکدست و گیرا هستند و شوخیهای بامزهاش حال مخاطب را خوب میکند.
سام درخشانی و پژمان جمشیدی در نشست خبری خوب بد جلف
«آذر» اولین فیلم محمد حمزهای اثری متوسط مانند بسیاری از فیلمهای این دوره از جشنواره است. داستان فیلم درباره زن و شوهری است که تصمیم میگیرند یک رستوران را با شراکت پسرعموی مرد بخرند اما در این میان دچار مشکل و درگیری میشوند.« آذر» فراز و فرود دراماتیک بهقاعده ای دارد اما مشکل آنجاست که ملات داستانیاش برای تبدیل شدن به فیلمی یک ساعت و نیمه کم است و به همین خاطر کارگردان به تمهید تکراریِ نشان دادن زن جوان در حال موتورسواری و ملاقاتهای پی در پی وی با شوهرش در زندان روی میآورد که از حوصله مخاطب خارج است.
هستی مهدوی فر نشست فیلم آذر
اما بهترین فیلم روز ششم و بهترین فیلم جشنواره تا به امروز بدون تردید دومین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان کارگردان جوان و مستعد کشورمان است که امسال با فیلم «ماجرای نیمروز» در جشنواره حضور دارد. این فیلم نگاهی دارد به ترورهای گروهک منافقین در سالهای ابتدایی انقلاب و تلاش ماموران اطلاعات امنیت برای دستگیری آنها. در نگاه اول انتخاب بازیگران فیلم عجیب بنظر میرسد. یکی از نقشهای اصلی و یکی از نقشهای مکمل مرد را بازیگران کمدی ایفا میکنند که انتخابی پرریسک برای تریلری سیاسی به نظر میرسند .سایر بازیگران نیز برای مخاطب ناشناخته هستند اما ترکیب خوب این بازیگران و بازیهای بسیاردرخشانشان همه توجهها را به تریلر پرتعلیق و خوشساخت مهدویان جلب میکند. در این میان بهترین بازی فیلم از آنِ هادی حجازیفر است که سال گذشته هم بازی فوقالعادهاش در «ایستاده در غبار» همه را غافلگیر کرد.
مهرداد صدیقیان، مهدی پاکدل و جوادعزتی در نشست فیلم ماجرای نیمروز
در هفتمین روز از جشنواره فیلمهای «زیرسقف دودی»، «سارا وآیدا»، «سد معبر» و« قاتل اهلی» در کاخ جشنواره اکران شدند. در بین این آثار، موفق به تماشای فیلمهای «سارا و آیدا» و «سد معبر» شدم. هر دوی این فیلمها در خوشبینانهترین حالت آثاری متوسط هستند که همچنان دم از تعهد اجتماعی و دغدغههای بزرگ میزنند اما قصه پروپیمان و جذابی برای ارائه به مخاطب ندارند. «ساراو آیدا» فیلمنامه و بازیهای ضعیفی دارد و «سد معبر» با فضای تلخش همان پیامهای شعارزده فیلمهای این روزهای جشنواره را تکرار میکند. سعید روستایی با فیلم خوب «ابد و یک روز» ثابت کرده بود میتواند در عین ساخت اثری به غایت تلخ، از مخاطب خنده بگیرد و پاساژهایی را برای تعدیل فضای سنگین فیلمش ایجاد کند، اما در فیلمنامه «سدمعبر» چنین نکتهای وجود ندارد و سراسر فیلم شاهد فضای ملتهب و متشنج هستیم و شخصیتهاییکه با دلیل یا بی دلیل برسر هم فریاد میزنند.
باران کوثری در نشست سدمعبر
حواشی:
عادل فردوسیپور بالاخره در پنجمین روز جشنواره در برج میلاد دیده شد. این گزارشگر محبوب فوتبال هرسال مشتری دائم جشنواره فیلم فجر است.
محمدرضا عارف و همسرش برای دیدن فیلم «مادری» به برج میلاد آمدند.
صبح روز جمعه خبر درگذشت ناگهانی حسن جوهرچی، دوستداران این هنرمند را دچار شوک و ناراحتی کرد. در پی همین اتفاق پیش از اکران اولین فیلم سینمایی یاد این بازیگر تازه درگذشته گرامی داشته شد.
قاضیزاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن حضور در برج میلاد، از صحنههای زیاد سیگار کشیدن در فیلمهای سینمایی جشنواره انتقاد کرد.
در نشست پرسش و پاسخ این فیلم پس از اشاره مهدویان به تلاش برای اکران و توزیع خارجی فیلم، سوالی درباره قابلیت حضور این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار پرسیده شد که مهدویان با شوخی و خنده جواب داد برای سال آینده که اصغر فرهادی فیلم ندارد، شاید فیلم او به اسکار فرستاده شود.
محسن تنابنده به همراه همسرش در برج میلاد حضور پیدا کرد و سوژه عکاسان خبری شد.
نمایش فیلم ماجرای نیمروز علاوه بر هنرمندانی همچون حاتمیکیا که برای دومین روز به جشنواره میآمد، مهمانان غیر هنری دیگری هم از جمله وزیر بهداشت، وزیر دادگستری و شهردار تهران داشت.
در روزهای آتی هم با گزارش های بنیتا از برج میلاد همراه باشید.
بخش اول و دوم این گزارش را بخوانید.