افرانت به دنبال سرمایه‌گذاری عظیم در دیتاسنترها

شرکت «افرانت» امروز در وزارت ارتباطات تولد ۲۰ سالگی خود را جشن گرفت و مدیرعامل آن «فریدون قاسم‌ زاده» از برنامه‌های پیش روی این شرکت در آینده گفت.

افرانت به دنبال سرمایه‌گذاری عظیم در دیتاسنترها

شرکت «افرانت» امروز در وزارت ارتباطات تولد 20 سالگی خود را جشن گرفت و مدیرعامل آن «فریدون قاسم‌ زاده» از برنامه‌های پیش روی این شرکت در آینده گفت.

قاسم‌ زاده اشاره می‌کند که 10 سال پیش این شرکت قله دیتاسنتر را فتح کرده است اما هنوز هم کسی جرات کسب‌وکار در این حوزه را ندارد: «کل دیتاسنترهای ایران که کار تجاری می‌کنند بسیار محدود هستند. بانک‌ها، بیمه‌ها، اپراتورها و خودروسازها دیتاسنتر دارند اما برای استفاده خودشان است.»

مدیرعامل افرانت توضیح می‌دهد که به دلیل همین محدودیت در تعداد دیتاسنترهای تجاری، بیشتر استارتاپ‌های موفق کشور روی سرورهای افرانت فعال هستند: «اکنون الوپیک، کافه‌بازار، دیوار، شیپور، دیجی‌کالا و فکس‌دات‌آی‌آر در افرانت فعالند. این‌ها افتخارات ما هستند اما خوشحال نیستیم از اینکه در این حوزه تنهاییم. در هر زمینه‌ای که فعال شده‌ایم فقط سعی نکرده‌ایم همان کار را انجام دهیم، بلکه تلاش کردیم با الگوسازی راه را برای دیگران باز کنیم.»

قاسم‌ زاده خبر می‌دهد که افرانت در آینده برای سرمایه‌گذاری‌های عظیم آماده می‌شود و این شرکت در سه سال گذشته 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته است. او همچنین خبر می‌دهد که افرانت در سال آینده حدود 50 میلیارد تومان برای گسترش دیتاسنترهای خود هزینه‌ خواهد کرد.

او همینطور از برآوردی خبر داد که در نوع خود قابل توجه است: «99 درصد بازار کلاود و CDN، همچنین 97 درصد بازار دیتاسنتر کشور دست‌نخورده است.» به گفته قاسم‌ زاده، افرانت 10 میلیارد تومان از دیتاسنتر درآمد دارد در حالی که پارس‌آنلاین 4.5 میلیارد و در نهایت آسیاتک نیم میلیارد در این حوزه درآمد داشته‌اند.

قاسم‌ زاده به آمار ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) استناد می‌کند که آمار ایران در مقایسه با سال‌های 2016 و 2017 را منتشر کرده و می‌گوید در کشور ما 38 درصد خانوارها تلفن دارند در حالی که میانگین آمار جهانی 13 درصد است. نفوذ کامپیوتر در خانوارهای ایرانی 61 درصد است در حالی که میانگین جهان 46 درصد است. در بحث موبایل هم میانگین ایران 101 درصد است در حالی که میانگین جهانی دسترسی به موبایل 100 درصد است.

در دسترسی به اینترنت خانگی، ایران 61 درصد و میانگین جهانی 51 درصد است: «این‌ها زیربناهای توسعه هستند و به همین دلیل شرکت‌های خارجی به بازار ایران علاقمند هستند. در زمینه پهنای باند موبایل، میانگین جهانی 52 درصد است اما در ایران 34 درصد است که مربوط به اشتباه انحصار 3G و 4G در سال‌های گذشته است. با این حال 5 سال پیش این عدد در کشور ما صفر درصد بود. در زمینه اینترنت ثابت هم میانگین دسترسی جهانی 12 درصد و در ایران 11 درصد است که باز هم ما عقب هستیم. وزارت ارتباطات اکنون تلاش می‌کند تا این عقب‌ماندگی در زمینه اینترنت ثابت جبران شود. در این دو زمینه‌ای که عقب هستیم می‌توانیم تا سال‌های آینده بالاتر از میانگین جهانی قرار بگیریم.»

قاسم‌ زاده با ارائه آمارهایی از استارتاپ‌های فعال بر بستر افرانت خبر داد که به شکل روزانه اسنپ یک میلیون سفر و تپ‌سی 250 هزار سفر را پاسخگو هستند در حالی که الوپیک هم به شکل روزانه 50 هزار مرسوله را جابه‌جا می‌کند. وی همچنین گفت که نصف پهنای باند همراه اول از سوی افرانت تامین می‌شود: «همین موضوعات حساسیت کار ما را افزایش می‌دهد و اگر افرانت یک ثانیه قطع شود، نصف مردم ایران مطلع می‌شوند. اگر اسنپ یک دقیقه قطع شود آقای جهرمی به من زنگ می‌زند و افرانت از سوی پدافند غیرعامل به عنوان یکی از مراکز حیاتی شناخته شده است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر