گَندخونی یا سپتیسمی ( Septicemia) چیست؟

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون عفونت خون یا سپسیس (sepsis) وضعیتی است که در آن بدن با یک عفونت جدی می جنگد

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

عفونت خون یا سپسیس (sepsis) وضعیتی است که در آن بدن با یک عفونت جدی می جنگد. اگر شما دچار عفونت خون شوید، در وضعیت کاهش فشار خون که به آن شوک می گویند خواهید بود. عفونت خون یا به دلیل سیستم های دفاعی بدن و یا به دلیل مواد سمی که توسط عوامل عفونی مثل باکتری، ویروس و یا قارچ ها تولید می شوند، ایجاد می گردد.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عفونت خون یا سپسیس بیشتر آشنا شوید.

 بیماری سپسیس چیست و راه درمان آن با ویتامین C

همه چیز در مورد سپسیس

یک بیماری خطرناک است که معمولا توسط باکتری ایجاد می‌ شود و به گفته ی پزشکان، ویتامین ث می ‌تواند درمانی بالقوه برای مقابله با این عفونت خونی جدی باشد.ویتامین ث می‌ تواند روشی ایمن و مقرون به صرفه برای درمان این عفونت خونی خطرناک و تهدید کننده باشد.آن ها در آزمایشات خود به این نتیجه رسیدند که ویتامین ث نه تنها می‌ تواند از بروز این عفونت جلوگیری کند بلکه همچنین در بهبود بیماری موثر است.

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

علت سپسیس

میکروب های زیادی می توانند باعث عفونت خون شوند که از بین آنها باکتری ها مهمترین عامل هستند.عفونت ریه (پنومونی)، عفونت مثانه و کلیه، عفونت پوست، عفونت های شکمی مثل التهاب آپاندیس و یا عفونت های مناطق دیگر مثل مننژیت می توانند منتشر شده و به سپسیس تبدیل شوند.عفونت های بعد از جراحی ها هم می توانند باعث سپسیس شوند.سپسیس یک بیماری جدی است که معمولاً توسط باکتری ایجاد میشود.سپسیس زمانی اتفاق می افتد که باکتری در ریه، روده ها، مجاری ادراری و مثانه، سمی تولید می کند که به سیستم ایمنی بدن و ارگانها و بافتهای بدن، حمله می کند.

می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا در صورتیکه درمان نشود، برروی کلیه ها، ریه ها، مغز و گوش اثرات خطرناکی خواهد گذاشت.در هر فرد ودر هر سنی اتفاق می افتد ولی بیشتر در شیرخواران کم سن که سیستم ایمنی بدنشان به اندازه کافی رشد نکرده است و عفونت خیلی دیر از بدنشان دفع میشود و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مثل HIV شایع تر می باشد.

اگر درجه حرارت مقعدی شیرخوار شما 4/100 فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد باشد و علائمی شبیه خواب آلودگی، کم اشتهایی و مشکل تنفسی باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.در بچه های بزرگتر علائم سپسیس ممکنست شامل تب(دهانی) بالای 5/99 فارنهایت و یا 5/37 درجه سانتیگراد باشد و همچنین خواب آلودگی، تحریک پذیری و شکایت از احساس گرما، باشد (گرگرفتگی)اگر درجه حرارت بدن بچه شما نرمال باشد ولی هنوز نگران هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

وقتی که بدن به عفونت و التهاب باکتریال بطور طبیعی، واکنش نشان دهد سپسیس اتفاق می افتد. در سپسیس باکتریها سمی تولید می کنند که باعث انتشار وسیع التهاب در ارگانهای بدن شده و درجه حرارت بدن فرد فشار خون و عملکرد ریه ها و دیگر ارگانها بسرعت تغییر می کند.

شیرخواران زیر 2 ماه، بیشتر مستعد عفونت خون (sepsis) هستند زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز بقدر کافی جهت دفع برخی از منابع عفونی، رشد نکرده است. همچنین در افرادی که سیستم ایمنی آنها بوسیله بیماریهای مزمن و بیماریهایی مثل ایدز به مخاطره افتاده است، شایعتر است.

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

علائم و نشانه های سپسیس

در نوزادان علائم واضح کمتری دارد ولی این علائم از کودکی به کودک دیگر متفاوت ممکنست باشد. غالباً این کودکان بیحال هستند و از خود نمی توانند مراقبت کنند.

برخی از علائم و نشانه های عفونت خون در نوزادان و کودکان شامل موارد زیر است:

1-بی اشتهایی و اشکال در غذا خوردن

2-تب (بالای 4/100 درجه فارنهایت و 38 درجه) یا گاهی پایین آمدن غیرطبیعی درجه حرارت بدن

3-ناتوانی و سستی و بی ارادگی

4-لتارژی (بی تفاوت و نمی شنود)

5-کاهش تن صدا (مثل گرفتگی صدا)

6-تغییرات ریت قلب یا تاکی کارد است (سپسیس زودرس) و یا برادی کارد است (سپسیس دیررس) و سپسیس معمولاً با شوک همراه است.

7-تنفس سریع یا دیسترس تنفسی

8-آپنه (سیکلی که به مدت 10 ثانیه تنفس نوزاد قطع میشود.)

9-زردی

کودکان بزرگتر که مبتلا میشوند تب از طریق دهان بالای 5/99 فارنهایت یا 5/37 درجه سانتی گراد، استفراغ و احساس طپش قلب داشته باشند. کودکانی که سپسیس دارد مکنست بیماری آنها با یک عفونت مثل سلولیت شروع شودکه انتشار و شروع سلولیت، نشانه بدتر شدن بیماری است نه بهبود آن.

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

علائم عفونت خون چیست؟

  • افزایش و کاهش دمای بدن
  • لرز
  • افزایش ضربان قلب و تنفس
  • کاهش سطح هوشیاری
  • هذیان گویی و گیجی
  • خونریزی‌های کوچک زیر پوستی (که می‌تواند به صورت تغییر رنگ پوست یا به صورت نقطه‌های کوچک قرمز باشد)
  • درد مفاصل مثل ستون مهره‌ها
  • احساس درد در مچ دست، ران، آرنج و زانو
  • در بدترین وضعیت، عفونت خون می‌تواند باعث افت سریع فشار خون شود که به آن شوک عفونی گفته می‌شود.

عامل بیماری و تشخیص آن

گندخونی به دلیل تحت تأثیر قرار گرفتن پاسخ ایمنی توسط عفونت به وجود می‌آید. این عفونت در بیشتر مواقع به دلیل باکتری ایجاد می‌گردد، اما همچنین به دلایلی همچون قارچ، ویروس یا انگل نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

معمول‌ترین نقاطی که دچار عفونت می‌شوند این موارد هستند: ریه‌ها، مغز، مجاری ادراری، پوست و ارگان‌های شکمی. عوامل خطر شامل مواردی همچون سالمندی یا جوانی، سیستم ایمنی ضعیف در برابر شرایطی از قبیل سرطان یا دیابت و ترومای بزرگ یا سوختگی است.

تشخیص این بیماری به صورت شناسایی حداقل دو سندروم پاسخ التهابی سیستمیک (SIRS) به خاطر یک عفونت فرضی انجام می‌شود. پیش از شروع به استفاده از آنتی‌بیوتیک، توصیه این است که کشت خون صورت گیرد؛ اما عفونت خون برای تشخیص این بیماری نیاز نیست.

تصویربرداری پزشکی باید به انجام برسد تا موقعیت احتمالی عفونت تشخیص داده شود. دیگر علت‌های احتمالی علائم و نشانه‌های احتمالی شامل این موارد می‌باشد: آنافیلاکسی، نارسایی آدرنال، حجم پایین خون، نارسایی قلبی و آمبولی ریه.

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

درمان سپسیس

گندخونی معمولاً با استفاده از مایعات داخل وریدی و آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. این کار عموماً در واحد مراقبت‌های ویژه صورت می‌گیرد. اگر جایگزین کردن مایعات برای بالا نگاه داشتن فشار خون کافی نباشد، درمان‌هایی به منظور بالا آوردن فشار خون می‌تواند به کار رود. تهویه مکانیکی و دیالیز می‌توانند به ترتیب برای پشتیبانی از عملکرد ریه‌ها و کلیه‌ها به کار روند.برای هدایت کردن این روش درمان، کاتتر سیاهرگ مرکزی و کاتتر شریانی می‌توانند جایگزین شوند. موارد سنجش دیگری نیز شامل برون‌ده قلبی و ورید اجوف فوقانی اشباع اکسیژن می‌تواند به کار رود.

بیماران مبتلا به گندخونی نیاز به اقداماتی پیشگیرانه برای ترومبوز سیاهرگی عمقی، زخم استرس و زخم فشاری دارند، مگر این که شرایط دیگر از دخالت چنین عواملی جلوگیری کنند. برخی افراد ممکن است از کنترل شدید سطح قند خون با استفاده از انسولین سود ببرند. استفاده از کورتیکواستروئیدها هنوز جای بحث دارد. دراترکاگین فعال آلفا که در اصل برای نمونه‌های شدید گندخونی تهیه گردید، چندان مفید تشخیص داده نشد و از سال 2011 آن را از بازار جمع‌آوری کردند.

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون


پیشگیری

شدت بیماری تا حدودی نتیجهٔ بیماری را تعیین می‌کند و در واقع، گندخونی معمولی تا 30٪، گندخونی شدید تا 50٪ و نوع شوک سپتیک تا 80٪ خطر مرگ دارند. تعداد موارد کلی در سراسر دنیا مشخص نیست، چرا که کارشناسان اطلاعات کمی از جهان در حال توسعه دارند.پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سالانه میلیون‌ها نفر به گندخونی مبتلا می‌شوند. در جهان توسعه‌یافته حدود 0٫2 تا 3 مورد از هر هزار نفر در سال و یا حدود یک میلیون نفر در سال در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می‌شوند. میزان این بیماری در حال افزایش است.بیماری گندخونی در آقایان بیشتر از خانم‌ها دارد. واژگانی نظیر سپتیسمی و مسمومیت خون به وجود ریزجانداران یا مواد سمی در خون اشاره دارند و در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند این بیماری حداقل از زمان بقراط وجود داشته است.

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • اگر هر کدام از علائم سپسیس را مشاهده کردید و یا اگر در هر کدام از وضعیت های زیر بودید به پزشک مراجعه کنید.
  • در حال شیمی درمانی و یا درمان با اشعه هستید.
  • پیوند عضو شده اید.
  • ایدز داشتید.
  • کودک زیر دو ماه که تب، بی حالی، کاهش اشتها، تغییر در رفتار طبیعی، راش غیر معمول دارد.

معاینات و آزمایشات


1- آزمایش خون بوسیله یک سوزن که در ساعد یا بازو وارد شده و مقداری خون در چند لوله آزمایش می گیرند و آزمایش می شود که آیا تعداد گلبول های سفید بالا رفته یا نه ؟
2- ممکن است خون به آزمایشگاه فرستاده شود و در محیط های مخصوص کشت داده شود تا ببینند که آیا باکتری رشد می کند یا نه؟ معمولاً جواب آزمایش 24 ساعت بعد مشخص می شود به این کار کشت خون می گویند.
3- ممکن است از مخاط، ادرار، مایع نخاعی و یا مواد درون آبسه نمونه گیری شود تا میکروب را درون آنها مشاهده کنند.
4- تست های دیگری که ممکن است درخواست شود، یک عکس رادیولوژی سینه برای عفونت ریه و یک سی تی اسکن شکم برای عفونت شکم است.
سی تی اسکن یک سری عکس های رادیولوژی است که از زوایای مختلف گرفته شده و بوسیله کامپیوتر کنار هم قرار داده می شود تا بتوان اجزاء درون شکم را دید.

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

چرا درمان عفونت خون سخت شده است؟

به دلیل افزایش استفاده آنتی بیوتیک ها برای بیماری هایی که ویروسی بوده و نیازی به آنتی بیوتیک ندارند، تعداد زیادی از باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند. این باعث سخت شدن درمان عفونت خون شده است.
وقی هم درمان سخت شود، باعث مرگ بیمار خواهد شد.
یکی دیگر از دلایل افزایش مرگ و میر ناشی از عفونت خون این است که پزشکان شروع به درمان سرطان ها و پیوند اعضاء کرده اند و در این درمان ها از داروهایی استفاده می شود که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند.

خواهشمندیم اگر سوال یا نکته‌ای برای مطلب سپسیس

در ذهن شما باقی مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع:ویکی پدیا

عفونت خون (سپسیس) چیست؟ + علائم و راه های درمان عفونت خون

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان