کمبود ویتامین د (D) در بدن؛ آیا ویتامین 'د' بدنتان به اندازه است؟

ویتامین' د' هورمونیست که به جذب کلسیم بدن کمک می کند و برای سلامت استخوان ها و عضلات بدن بسیار ضرورت دارد

ویتامین' د' هورمونیست که به جذب کلسیم بدن کمک می کند و برای سلامت استخوان ها و عضلات بدن بسیار ضرورت دارد.درصد کمی از ویتامین ' د' مورد نیاز بدن توسط رژیم غذایی و درصد بالایی ازآن در اثر قرار گرفتن زیر نور آفتاب در پوست تولید می شود.

کمبود ویتامین د (D) در بدن؛ آیا ویتامین 'د' بدنتان به اندازه است؟

ویتامین د (D) و کمبود ویتامین د (D) در بدن


چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین 'د' قرار دارند

اگر پوستتان را به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار نمی دهید و یا اینکه بدنتان قادر به تولید و جذب ویتامین ' د' مورد نیاز بدنتان نمی باشد ،به طور حتم کمبود ویتامین د خواهید داشت. افرادی با علائم زیر در معرض کمبود ویتامین ' د' قرار دارند.


• اگر به دلایل مختلف مثل بیماری، سن و سال و یا ناتوانی مجبور هستید در خانه بمانید.

• اگر پوستتان رنگ تیره ای دارد.

• اگر همیشه مجبور هستید لباسی تن کنید که تمام بدنتان را می پوشاند.

• اگر از قرار گرفتن در معرض آفتاب به دلیل ترس از ابتلا به سرطان پوست اجتناب می کنید.

• اگر خیلی چاق هستید.

• اگر دچار بیماری هستید که جذب ویتامین ' د' را در بدنتان کاهش می دهد.

• اگر داروهایی مصرف می کنید که با ویتامین ' د' در تعارض هستند (برای مثال داروهای صرع) .

• شیرخواره ای که مادرش کمبود ویتامین ' د' دارد.


علائم کمبود ویتامین 'د'

کمبود ویتامین ' د' معمولا علائمی ندارد، اگرچه عضلات احساس درد دارند و خستگی و احساس ضعف بدن را می گیرد. بعضی پزشکان معتقدند کمبود ویتامین ' د' باعث احساس افسردگی و ناامیدی در بیماران می شود.


عوارض احتمالی کمبود ویتامین 'د':

کودکانی با کمبود ویتامین ' د'، در معرض ابتلا به بیماری نرمی استخوان هستند. در افراد مسن ، کمبود ویتامین ' د' می تواند منجر به پوکی استخوان ها شود و در نتیجه ضعف عضلات منجر به شکستن استخوان می شود.


مطالعات اخیر به رابطه ی بین ویتامین ' د' و طیف گسترده ای از بیماریها ، شامل دیابت و برخی سرطان ها اشاره داشته اند. اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چه مقدار کمبود ویتامین ' د' ممکن است بر این بیماریها اثر داشته باشد.


پیشگیری و درمان کمبود ویتامین 'د'


اکثر افراد با استفاده درست از نور طبیعی آفتاب می توانند سطح ویتامین ' د' مورد نیاز بدنشان را تنظیم کنند. مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب در مناطق آب و هوایی مختلف، فصول مختلف و ساعت های مختلف روز متفاوت است.

منابع غذایی سرشار از ویتامین ' د' شامل ماهی چرب، جگر و تخم مرغ می باشد. اگرچه افرادی که کمبود ویتامین ' د' دارند تغذیه به تنهایی نمی تواند این کمبود را جبران کند.کمبود ویتامین د (D) در بدن؛ آیا ویتامین 'د' بدنتان به اندازه است؟
افرادی که به هر دلیلی قادر به جذب ویتامین ' د' از طریق نور خورشید نمی باشند حتما می بایست از مکمل های ویتامین ' د' استفاده کنند.

تنظیم ویتامین ' د' فقط یکی از راه های مهم برای مراقبت از استخوان ها و عضلات می باشد. وجود کلسیم در برنامه غذایی روزانه و ورزش مداوم و منظم هم برای سلامت مهم هستند.

اگر سطح کلسیم بدنتان پایین است، ویتامین ' د' باید بیشتر تلاش کند تا استخوانهای شما سالم بمانند. لبنیات، تن ماهی، توفو و بعضی سبزیجات سبز رنگ ، منبعی سرشار از کلسیم می باشند.

اگر تا به حال مشکلات عضلانی نداشته اید،ورزش هایی مثل پیاده روی با سرعت بالا، تنیس و وزنه بردای از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می کند.


چه زمانی به پزشک مراجعه شود


اگر نگرانید که ممکن است بدنتان دچار کمبود ویتامین ' د' شده باشد با دکتر و یا داروساز مشورت کنید. تست های خون معمولا برای افرادی که تا حدودی در معرض کمبود ویتامین ' د' قرار دارند توصیه نمی شود.

یرگردان توسط مجله دلگرم

(اعظم بهادر)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان