ماهان شبکه ایرانیان

ترس از خدا و نقش سازنده آن در زندگى (۳)

چکیده   گرچه از جمله وظایف مهم پیامبران الهى انذار و تبشیر بوده، اما همواره «انذار» بسیار مؤثرتر و کارآمدتر از «تبشیر» است

ترس از خدا و نقش سازنده آن در زندگى (3)

چکیده
 

گرچه از جمله وظایف مهم پیامبران الهى انذار و تبشیر بوده، اما همواره «انذار» بسیار مؤثرتر و کارآمدتر از «تبشیر» است. «ترس» در همه عرصه های زندگى نسبت به «شوق» نیرویى بسیار کارآمدتر مى‏باشد. در خصوص امور معنوى نیز چنین است؛ «ترس» از عقوبت و جهنم بسیار تأثیرگذارتر است از شوق به پاداش های بهشتى.
برخلاف برخى یافته های علم روان شناسی و توصیه های بعضى متخصصان علوم تربیتى غربى، که به طور مطلق ترس را نکوهش کرده، آن را گناهى بزرگ مى‏دانند، در آموزه های قرآنى ترس نقشى سازنده در زندگى انسان ایفا مى‏کند. در آیات بسیارى بر انگیزه ترس از خدا از طریق یادآورى بلاها و عذاب ها تأکید شده و مردم از طریق ایجاد بیم و ترس به سوى عمل صالح رهنمون مى‏شوند.
این نوشتار به تفصیل به موضوع ترس از خدا و نقش سازنده آن در زندگى پرداخته است.
کلید واژه ها: ترس، ترس از خدا، تبشیر، انذار، خشیت.

نقش تربیتى ترس از خدا در رفتار انسان
 

گرچه دعوت پیامبران الهى هم شامل بشارت به رضوان و بهشت الهى بود و هم بیم دادن از کیفر گناهان و عصیان خداوند، اما عمومى ترین، مؤثرترین و کارسازترین شیوه تربیتى پیامبران الهى، بیم دادن از عذاب الهى بوده است و ترس از عذاب الهى بهترین و مؤثرترین محرک براى اطاعت از فرامین الهى و رهایى از غفلت و وسوسه های شیطانى و غلبه بر هواى نفس است. با تحقیقات و روش های علمى روان شناختی و نیز با تجربه های عادى ما ثابت شده است که عامل محرک انسان در بیشتر کارها ترس است. مى‏توان گفت در نود درصد موارد، ترس موجب تحریک و تلاش انسان مى‏شود و ده درصد رفتار ما از وعده پاداش یا جلب منفعت ناشى مى‏گردد. آنچه موجب تلاش بیشتر دانش‏آموزان در تحصیلاتشان مى‏شود، ترس از شکست و مردود شدن است. آنان اگر از مردود شدن و تنبیه و سرزنش پدر و مادر و دیگران نمى‏ترسیدند، درس نمى‏خواندند. بسیار اندک اند دانش‏آموزانى که تلاش آنان ناشى از ترس نیست و عشق به علم باعث تلاش و کوشش آنان براى فراگیرى علم مى‏گردد. بر این اساس، پدر و مادر براى اینکه فرزندشان را به درس‏خواندن تشویق کنند، آنان را از عواقب مردود گشتن و شکست در تحصیل علم مى ترسانند.
در امور معنوى نیز ما معتقدیم که خداوند افزون بر جهنم، بهشت نیز دارد و رحمت خداوند بس گسترده و مقدم بر غضب اوست [یا من سبقت رحمته غضبه]،(1) همچنین اندکى از بندگان ره‏یافته به عالى‏ترین مراتب معرفت و کمال، در سوداى نیل به قرب الهى و رضوان الهى هستند و از این‏رو، بشارت به رضوان الهى و جوار او محرک اصلى آنان براى گزینش طریق درستى و سعادت است، اما در بیشتر مردم ترس از عقوبت الهى موجب انجام وظایف و عبادات مى‏گردد. اگر ترس از عقوبت نبود، اندکى از مردم به امید ثواب و پاداش الهى، که به مؤمنان راستین وعده داده شده است، به عبادات و تکالیف خود مى‏پرداختند. آنجا که وعده فرمود: «وَعَدَاللّهُ المُؤمِنِینَ وَالمُؤمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدنٍ وَرِضوَانٌ مِنَ اللّهِ أَکبَرُ ذَلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظِیمُ» (توبه: 72)؛ خداوند به مردان و زنان مؤمن بوستان هایی وعده داده است که از زیر [درختان] آنها جوى‏ها روان است، در آنها جاویدانند و نیز مسکن های خوش و پاکیزه در بهشت های پاینده، و خشنودى خدا از همه برتر و بزرگ تر است. این است رستگارى و کامیابى بزرگ.
البته در برخى از رفتارها، تنها امید به پاداش محرک است؛ زیرا عقوبتى براى ترک آنها در نظر گرفته نشده است. در این رفتار، امید به پاداش، که مطلوب انسان است تأثیر مستقیمى در انجام آنها دارد و در این میان، ترس از محرومیت از آن پاداش نیز به صورت غیرمستقیم محرک انسان مى‏گردد. براى خدا باوران و معتقدان به جهان آخرت، ترس از سختى های شب اول قبر و عذاب جهنم محرک اصلى انجام تکالیف و وظایف است. اما کسانى که به عالى ترین مدارج معرفت دست یافته‏اند، بزرگ ترین نگرانى شان حرمان از توجه و عنایت خداوند است. این حرمان عذاب بزرگى است که اغلب انسان‏ها از آن غافلند و تنها راه‏یافتگان به معرفت ناب توحیدى که قدر و ارزش جوار معبود را مى‏شناسند، به‏آن ‏واقفند و باور دارند که حرمان از گفتگوى معبود، چنان سنگین و گران است که عذاب‏گرفتارشدن به آتش‏جهنم دربرابر آن ناچیز مى‏نماید.
خداوند درباره تأثیر مشاهده نظام حکیمانه حاکم بر عالم و ارتباط آن با نظام تشریع و نقش آن در برانگیختن ترس از عقوبت مخالفت با تکالیف الهى و مخالفت با مقررات تشریعى خود چنین مى‏فرماید:«إِنَّ فِی خَلقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرضِ وَاختِلاَفِ اللَّیلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لِّأُولِی الألبَابِ الَّذِینَ یَذکُرُونَ اللّهَ قِیَاما وَقُعُودا وَعَلَىَ جُنُوبِهِم وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرضِ رَبَّنَا مَا خَلَقتَ هَذا بَاطِلاً سُبحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (آل‏عمران: 190ـ191)؛ همانا در آفرینش آسمان‏ها و زمین و در پى یکدیگر آمدن شب و روز خردمندان را نشانه‏هاست، همان کسان که ایستاده و نشسته و بر پهلوها خفته خداى را یاد مى‏کنند و در آفرینش آسمان‏ها و زمین مى‏اندیشند [و گویند:] پروردگارا، این را به گزاف و بیهوده نیافریدى، تو پاکى [از اینکه کارى به گزاف و بیهوده کنى] پس ما را از عذاب آتش دوزخ نگاه‏دار.
وقتى انسان به آفریده های خداوند مى‏نگرد، و بخصوص در شب، که آرامش و سکون همه‏ جا گسترده شده، به آسمان و ستارگانى که به زیبایى به جلوه‏گرى مى‏پردازند خیره مى‏شود، مسحور و مبهوت جلال و شکوه خداوندى مى‏گردد. او پیش خود مى‏اندیشد که این نظام شکوهمند و حکیمانه نمى‏تواند بى‏هدف و به گزاف آفریده شده باشد. بى تردید این نظام داراى حساب، کتاب، قانون و هدف است. آن‏گاه در پى تأمّل در عظمت آفرینش پدیده های پیرامون خویش، به خود مى‏نگرد و به این حقیقت اعتراف مى‏کند که نظام حاکم بر وجود و رفتار او به عنوان جزئى از نظام آفرینش، حکیمانه و از روى حساب و کتاب و داراى هدف است. بنابراین، او در حوزه رفتار اختیارى خود و در قبال نظام تشریع الهى مسئول است و باید پاسخگوى رفتار خود باشد. اگر وى با نظام و مقررات تشریعى خداوند مخالفت کند و در چارچوب مسیرى که خداوند براى زندگى او ترسیم کرده گام برندارد و به اخلال در قوانین الهى بپردازد، کیفر و مجازات مى‏شود.

اهمیت ترس از خدا و عذاب هاى اخروى
 

چنان‏که گفتیم، برخلاف برخى از تحقیقات روان شناختی که به طور مطلق ترس را مورد نکوهش قرار مى‏دهد و آن را گناه بزرگى معرفى مى‏کند، ترس در جاى خود مهم، سازنده و داراى نقش اساسى در زندگى انسان است. البته انسان نباید در حالت ترس افراط داشته باشد و از هرچیزى و هرکسى بترسد. از منظر تعالیم دینى ما ترس از غیر خدا نکوهیده است. از این‏رو، اگر دشمنان ملتى را تهدید به برخورد نظامى و حتى حمله اتمى کردند، آن ملت نباید بترسد و صحنه را خالى کند، بلکه باید با توکل بر خدا در برابر دشمنان بایستد و به یارى و امدادهاى الهى ایمان داشته باشد. اما ترس از خداوند فضیلت بزرگى است و انسان باید از خداوند متعال که حاکم هستى است و همه مقدرات عالم به اذن و اراده او رقم مى‏خورند بترسد. او باید از اینکه براساس نظام حکیمانه خداوند بر عالم، در صورت سر پیچى از دستورات خداوند، سرنوشت او به انحطاط و گرفتار آمدن در آتش جهنم منتهى گردد بترسد. زیان های دنیوى موقتى هستند و بالاخره به پایان مى‏رسند و آن زیان‏ها حداکثر در طول زندگى دنیوى انسان را گرفتار خویش مى‏سازند، اما عذاب هاى اخروى ابدى و جاودانه‏اند و انسان معصیت‏کار را گریزى از آنها نیست. اینجاست که عقل به انسان حکم مى‏کند که فکر خود را صرفا معطوف به خطرات و زیان های موقتى دنیا نکند، و بیش از هرچیز به خطرات و زیان های ابدى آخرت بیندیشد و درصدد نجات از آنها برآید. انسان باید همیشه ترس از گرفتار شدن به عذاب هاى اخروى را در دل خود زنده بدارد. البته انسان باید در حالت ترس از خدا و عذاب هاى الهى، جانب اعتدال را رعایت کند و ترس او چندان تشدید نگردد که به ناامیدى از رحمت الهى بینجامد و در نتیجه، شدت آن ترس، راه توبه را به روى خویش مسدود ببیند و امیدى به مغفرت و آمرزش الهى نداشته باشد.
عامل ترس از خدا و بلاها نقش محورى و اساسى در پذیرش دعوت انبیا و ایمان مردم به خدا داشته است. هیچ‏گاه بدون عامل خوف و خشیت از خدا، زمینه‏اى براى پذیرش سخنان انبیاى الهى فراهم نبوده است. از این‏رو، خداوند مى‏فرماید: «إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِینَ یَخشَونَ رَبَّهُم بِالغَیبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ...» (فاطر: 18)؛ [تو] تنها کسانى را که از پروردگارشان در نهان مى ترسند و نماز برپا مى‏دارند هشدار و بیم مى‏دهى.
اگر خوف و خشیت در اقوام پیامبران الهى نمى‏بود، نه فقط سخنان پیامبران، بلکه معجزات آنان نیز در آنها اثر نمى‏گذاشت. تا آنجا که در واکنش به سخنان پیامبران، آنها را مسخره مى‏کردند و معجزه آنها را سحر و جادو تلقّى کرده، با این اتهام، شانه از زیر بار پذیرش دعوت فرستادگان خدا خالى مى‏کردند. قرآن در این‏باره مى‏فرماید: «وَلَو فَتَحنَا عَلَیهِم بَابا مِنَ السَّمَاء فَظَلُّوا فِیهِ یَعرُجُونَ لَقَالُوا إِنَّمَا سُکِّرَت أَبصَارُنَا بَل نَحنُ قَومٌ مَسحُورُونَ» (حجر: 14ـ15)؛ و اگر درى از آسمان بر آنان بگشاییم تا پیوسته در آن بالا روند [و قدرت و معجزات ما را بنگرند]؛ هر آینه گویند: چشمان ما را پوششى برنهاده‏اند [ما را چشم‏بندى کرده‏اند] بلکه ما گروهى جادو زده‏ایم.
* این مجموعه بازنویسى درس اخلاق استاد در دفتر مقام معظّم رهبرى، قم، سال 1388 مى‏باشد.

پی نوشت ها :
 

1ـ محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 94، ب 40، ص 239، ح 9.
 

منبع: نشریه معرفت شماره 154
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان