تقریبا تمامی مالکین وسایل نقلیه حرکت با دنده عقب را از حالت سکون آغاز می کنند، به عبارتی آنها اگر حتی در حال راندن به سمت جلو باشند، ابتدا به طور کامل توقف نموده و سپس با درگیر کردن دنده عقب، اقدام به حرکت به سمت مخالف می کنند.
اما سوالی که ممکن است برای برخی پیش بیاید اینست که اگر هنگام رانندگی با سرعتی بالا در جاده یا اتوبان، گیربکس را در دنده عقب قرار دهیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
حدود یک سال پیش بود که یکی از گردانندگان کانال های یوتیوبی سعی کرد به این سوال پاسخ دهد. وی در آزمایشی که برای این کار ترتیب داده بود، سوار بر یک دستگاه فورد فیوژن اتوماتیک مدل 2015 شده و با سرعت 70 مایل (112 کیلومتر) در ساعت، گیربکس را ناگهان در دنده عقب داد.
در ویدیویی که این شخص تهیه کرده بود، دیدیم که گیربکس خودکار فیوژن کاملا هوشمندانه عمل نموده و از درگیر شدن دنده عقب در سرعت بالا خودداری کرد. دلیل این امر با قابلیت Reverse Inhibit در ارتباط بود، به لطف این قابلیت اکثر گیربکس های مدرن امروزی در صورتی که در سرعت های بالا در دنده عقب قرار داده شوند، به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی اجزای داخلی، واکنشی از خود نشان نمی دهند.
حال سوال دیگری به ذهن خطور می کند، چنانچه این کار را با یک اتومبیل قدیمی مجهز به گیربکس دستی انجام دهیم، چه اتفاقی می افتد؟
به تازگی ویدیویی در کانال یوتیوبی Cars Daily منتشر شده که در آن یک دستگاه فورد رنجر قدیمی مجهز به گیربکس دستی، حین حرکت با سرعت 64 کیلومتر در ساعت در دنده عقب قرار داده می شود.
شاید تصور بسیاری بر این باشد که در چنین شرایطی گیربکس نابود شده و اجزای داخلی آن به اطراف پرت شوند؛ با این حال ویدیوی Cars Daily چیز دیگری را نشان می دهد.
همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده در انتهای مطلب می توانید مشاهده کنید، پس از درگیری دنده عقب چرخ ها در جهت عکس حرکت خودرو شروع به چرخش نموده و در نهایت با ایجاد دود فراوان باعث توقف پیکاپ آمریکایی می شوند. جالب اینکه بعد از توقف راستای حرکت عوض شده و در نهایت فورد رنجر به سمت عقب حرکت می کند. این مساله نشان می دهد که گیربکس سالم بوده و هنوز می تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.
یکی از دلایل سالم ماندن گیربکس پیکاپ فورد را می توان به مقاومت بسیار بالای اجزای داخلی آن که به منظور تحمل فشار زیاد ناشی از حمل بارهای سنگین طراحی و ساخته شده اند، نسبت داد. شاید اگر این تست بر روی یک خودروی سواری با گیربکس دستی انجام می شد، نتیجه تا حدودی متفاوت از این بود.
به هر ترتیب شبیه سازی چنین آزمایشی مخصوصا بر روی مدل های داخلی که در حالت عادی نیز از عیوب متعدد – چه در گیربکس چه در سایر اجزا - رنج می برند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.