اشاره:
غنا در واقع همان آواز لهوی است که از کلام و آهنگ تشکیل شده است که گاه کلام، باطل است و گاه آهنگ و گاهی هر دو. در شماره قبل، احادیثی از ائمه اطهار و پیامبر عظیم الشأن اسلام را در مورد موسیقی ارائه کردیم که در این شماره نیز می توانید احادیث تکان دهنده دیگری را در وصف موسیقی و غنا مطالعه کنید...
* پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: ابلیس اولین کسی بود که مرتکب غنا شد.
* امام صادق (ع) می فرمایند: خانه ای که در آن غنا خوانده می شود از مصیبت و اندوه در امان نیست.
* امام صادق (ع) می فرمایند: خانه ای که در آن غنا باشد، دعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند.
* امام حسین (ع) می فرمایند: غنا، آشیانه مرغ نفاق است.
* پیامبر اکرم (ع) فرمودند: غنا، کاری است که انسان را به زنا می کشاند.
* پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: از غنا دوری کنید؛ زیرا غنا حیا را از بین برده و سبب افزایش غریزه جنسی می شود، مردانگی را نابود کرده و هر کاری که شراب می کند، غنا نیز انجام می دهد.
* امام حسین (ع) فرمودند: زمانی که در خانه ای چهل روز موسیقی باشد و مردان و زنان در آن مجلس باشند، شیطان، تمام اعضای بدن صاحب مجلس را لمس می کند، سپس نفسی شیطانی در او می دمد و صاحب خانه غیرت را از دست می دهد.
* امام صادق (ع) فرمودند: پروردگار متعال به اهل مجلس غنا نظر (رحمتش را) نمی افکند.
* امام محمد باقر (ع) فرمودند: کسی که به صدا و نوای گوینده ای گوش دهد، گویا او را عبادت کرده و اگر نوا و صدا، شیطانی یا با ابزار شیطانی باشد، مانند این است که شیطان را عبادت کرده است.
* حضرت علی (ع) فرمودند: کثرت گوش کردن غنا باعث فقر می شود.
* پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی (ع) سفارش می کردند: که ای علی، یکی از سه چیز که قساوت قلب می آورد، گوش کردن به آواز خوانی است.
* پیامبر اکرم(ص) فرمودند: پنج دسته از مردمند که در روز قیامت نظر رحمت به جانب آن ها افکنده نمی شود (آنان از رحمت خداوند محروم خواهند ماند). از جمله آن ها خواننده غنا می باشد.
* حضرت علی (ع) خطاب به مرد نوازنده ای فرمودند: آیا می دانی موقع نواختن غنا، ساز چه سخنی با تو دارد؟ آن گاه که ساز نواخته می شود، زبان حال او چنین است: به زودی پشیمان می شوی ای صاحب من! به زودی پشیمان می شوی این صاحب من! به زودی وارد جهنم خواهی شد این نوازنده من!
* شخصی از امام صادق(ع) سئوال کرد که آیا در بهشت، غنا است؟ حضرت فرمودند: « به راستی در بهشت، درختی است که خداوند متعال، بادهای بهشتی را به وزیدن آن ها فرمان می دهد. پس آن بادها می وزند و آن درخت، آوازهای دل ربایی می پراکند که هرگز خلایق مانند آن آوازه ها در خوبی و دلربایی نشنیده اند. » این پاداش کسی است که در دنیا از خوف خدای متعال، گوش فرا دادن به غنا را ترک کند. هر کس از غنا اجتناب و دوری نگزیند، هرگز آن آواز دل ربا را نخواهد شنید.
منبع:نشریه دیدار آشنا شماره 121