کسانی که بیش از حد فکر می‌کنند، برای تصمیم گیری مردد هستند. تصمیم گیری‌های سریع، درست به اندازه تصمیم گیری‌هایی که زمان طولانی برای آن صرف می‌کنید، احتمال نتیجه دادن دارند. این 5 سوال را از خود بپرسید تا مزایای تصمیم گیری‌های سریع را درک کنید:

1-آخرین دفعه‌ای که تصمیم سریع گرفتید کی بود و آیا تصمیم خوبی بود؟

مثلا، تصمیم گرفتید چیزی را بدون تحقیقات خسته کننده بخرید و بسیار مورد علاقه و استفاده شما قرار گرفت. یا دفعه آخری که بی درنگ به چیزی «بله» گفتید و بعدها از تصمیم خود خوشحال شدید.

2-به دارایی‌های مورد علاقه خود فکر کنید. کدام یک را ناگهانی خریدید و برای کدام یک تفکر بسیاری کردید؟

این فقط نسخه جایگزین سوال بالا است، ولی با جمله بندی متفاوت که موجب ایجاد افکار متفاوتی می‌شود.

3-چه تصمیمی را سریع گرفتید که نتیجه نداد، ولی زودتر فهمیدن آن برای شما خوب بود؟

برای مثال، با شخصی که یک ماه می‌خواستید با او صحبت کنید بالاخره ارتباط برقرار می‌کنید. او پاسخ نمی‌دهد، و اگر زودتر این کار را انجام می‌دادید می‌توانستید زودتر از فکر کردن به آن رهایی یابید. از طرف دیگر، بهتر است که همین الان این کار را انجام دهید تا این که چند هفته دیگر هم به این تصمیم بیاندیشید.

4-آخرین موفقیتی که کسب کردید و از پیش از آن مطمئن نبودید چه بود؟

آخرین باری که در ابهام تصمیم گرفتید و نتیجه مطلوب داد کی بود؟ بدون اطمینان 100٪ از موفقیت تصمیم گرفتید و بدین معناست که قادر بودید بدون نیاز به ضمانت، تصویر بزرگ‌تر را متصور شوید.

5-اگر بیش از حد به تصمیمات خود فکر نمی‌کردید، برای چه چیزی زمان و انرژی بیشتری داشتید؟

ترجیح می‌دهید به جای فکر کردن بیش از حد چه می‌کردید؟ اگر تامل کردن را دوست دارید،ممکن است تمایل داشته باشید نوع دیگری از تفکر را انجام دهید. مثل فکر کردن به فرزندانتان، سیاست یا یک سرگرمی به جای فکر کردن بیش از حد راجع به تصمیمات کوچک.

 

علاوه بر فکر کردن به این سوالات، می‌توانید طی مسیر خود نکات و سوالاتی از این قبیل را به این فهرست اضافه کنید.

ولی آیا این رویکرد جانبدارانه نیست؟

مطمئنا هست. این سوالات برای نشان دادن مزیت‌های تصمیم گیری سریع برای کسانی است که روی مضرات تصمیم گیری سریع تمرکز می‌کنند. این تمرین، برای کسی نیست که به طور ذاتی می‌تواند ناگهانی تصمیمی بگیرد.

شخصی که معمولا بیش از حد فکر می‌کند، اگر تمایل به تغییر عادات خود داشته باشد باید از مزایای این کار اطمینان کامل یابد.

این گونه افراد، ترجیح می‌دهند خودشان به نتیجه‌ای برسد و نتیجه گیری دیگران به آن‌ها تحمیل نشود. این سوالات، به رسیدن به این هدف کمک می‌کنند.

 

,