در نشست عصرهای کافه کتاب؛

«حجم یک جمجمه» نقد و بررسی شد/مجموعه‌شعری پر از داده‌های مفهومی

شهرام میرشکاک در نشست مجموعه شعر «حجم یک جمجمه» گفت: این کتاب داده های مفهومی زیادی دارد و به حوزه آگاهی متن قدم می گذارد.

«حجم یک جمجمه» نقد و بررسی شد/مجموعه‌شعری پر از داده‌های مفهومی

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین نشست از سلسله نشست های عصرهای کافه کتاب، با محوریت نقد و بررسی مجموعه شعر «حجم یک جمجمه» سروده علی عظیمی عصر دیروز یکشنبه 9 اردیبهشت در مجموعه فرهنگی هنری کافه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سید احمد حسینی دبیر نشست های کافه کتاب گفت: شعر امروز ما شعری بی اندیشه است. شاعر در روزگار ما فاقد تفکر و جهانبینی منحصر به فرد است. به نظرم باید از این نظر، باید به علی عظیمی به خاطر این مجموعه تبریک گفت که شعرش حاوی اندیشه است.

وی افزود: اهالی قلم باید بدانند انسان بی تفکر و اندیشه بیشتر شبیه کیسه های شن اضافه یک بالن است.

در ادامه شهرام میرشکاک با اشاره به شخصیت علی عظیمی گفت: شاعر مجموعه پیش رویمان، قبل از اینکه مولد خوبی باشد، مصرف کننده جدی ادبیات بوده و در انتخاب هایش خیلی وسواس به خرج می دهد. بنابراین ما  با یک مصرف کننده خیلی حرفه ای ادبیات مواجه هستیم.

این شاعر گفت: سوزان سونتاک می گوید تحلیل انتقادی اثر هنری را آلوده می کند و منظور این جمله سوزان در چیست؟ سوزان بر این باور بود که نقد یک عملیات ذهنی است که قصدش مهار و سلطه بر هنر است! حال ما با یک فرایند کاملا عقلی می خواهیم برویم سراغ فراوندی که غیر عقلی هست. به قول این منتقد، بهتر است نقد نکنیم و رهایش کنیم تا آن کنش عاطفی اتفاق بیفتد چرا که تفسیر از غنای یک اثر هنری می کاهد. در شعر عظیمی بار عاطفی، حسی و سانتامانتالی بسیار پایین است و میزان اثر گذاری اش به توده مخاطب از بین می رود. اما چون داده های مفهومی زیاد است، تا دلمان بخواهد کانسپت وجود دارد ولی شعر از آن طرف بام می افتد و به حوزه آگاهی متن قدم می گذارد.

در بخش دوم این برنامه، نعیمه طلوعی، سابیر هاکا، کیانوش خان‌محمدی، یزدان تورانی، رضا شالبافان، سعید موغانلی، رسول مرشدلو، سجاد بهارلو و فرنگیس کردی به شعرخوانی پرداختند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان