با توجه به جوان بودن جمعیت کشور، نیاز به خودروهای مورد پسند این قشر روز به روز بیشتر احساس میشود. هاچ بکها از مدلهای مورد پسند قشر جوان و بانوان هستند که در آشفته بازار خودرو ایران توانستهاند در تمامی سطوح قیمتی برای خود جایگاهی دست و پا کنند. در بازه قیمتی 30 تا 40 میلیونی، تا چندی پیش خودرو پژو 206 تیپ 5 توانسته بود نیازهای طرفداران این دسته از خودروها را بر طرف کند و به اصطلاح تاج پادشاهی هاچ بکهای زیر 40 میلون تومان را بر سر نگه دارد. اما با ورود رقیب تازه وارد چینی به نام برلیانس H220، عرصه بر یکه تازی پسر سال خورده ایرانخودرو کمی تنگتر آمدهاست. در ادامه به مقایسه اجمالی بین این دو رقیب، یکی کهنهکار و مغرور و دیگری جوان و پر ادعا خواهیم پرداخت.
طراحی ظاهری:
ابتدا از کهنه کار این رقابت شروع می کنیم. خودرو 206 از سال 1380 بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت و از آن سال تا به الان در تیپهای مختلف عرضه شدهاست. این هاچ بک پرطرفدار از ابتدای فروش تاکنون بدلیل چهره عامهپسند و بازار انحصاری داخلی! توانستهاست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. با اینکه نسبت به نمونه اولیه جراحی سبکی در بخش چراغها جلو و عقب این خودرو انجام پذیرفته اما هنوز همان چهره گربهسان خودرو را حفظ کردهاست. درباره ظاهر شیر این رقابت، نیازی به تفسیر حس نمیشود زیرا با تولید 15ساله این خودرو در کشور، در ترافیک کلان شهرها پا به پای جمعیت، این کهنسال را مشاهده میکنیم. به نظر نگارنده با توجه به ورود پژو 208 به بازار ایران در آینده نزدیک، سالخوردگی این خودرو بیش از پیش نمایان میشود.
حال به طراحی ظاهری رقیب، برلیانس H220 می پردازیم. برلیانس با بهرهگیری از همکاری متخصصین پنین فارینا و جیوجیارا، توانستهاست محصولی قابل توجه و تقریبا چشم نواز تولید کند. نمای جلوی خودرو با طراحی جدید هواکش برلیانس و چراغ ها کشیده شده نمایی جدی و مردانه به خودرو بخشیدهاست که از ابتدای امر مصمم بودن خود را جهت مبارزه با رقبا نمایان میکند.
نمای بغل خودرو با طراحی منطقی به نظر نگارنده بسیار جذاب است. یک خط از بالای گلگیر جلو خودرو در امتداد دستگیرهها تا چراغ عقب خودرو ادامه یافتهاست و همچنین یک خط از زیر در جلو خودرو تا گلگیر عقب خودرو ادامه پیدا کردهاست؛ که مجموعا طرحی دلنواز برای این هاچ بک ایجاد نمودهاند. زبان طراحی این خودرو براساس زبان طراحی آسیا شرقی یا همان اینسکتی (حشرهای) شکل گرفتهاست. آینههای بزرگ کناری خودرو برای شهرها شلوغ ایران یک مزیت به حساب میآیند! تنها تعجب نگارنده از طراحی نمای جانبی این خودرو، نحوه قرارگیری چراغ راهنما در زیر و بر روی ستون آینهها و گرافیک آنها میباشد.
در نمای پشت پسر چینی سایپا، طراحی انجام شده، هاچ بک دوس داشتنی بی ام دبلیو سری 1 را تداعی میکند. البته طراحی چراغ های عقب جا برای اصلاح دارد ولی در کل میتوان به نمای عقب این خودرو نیز نمره خوب داد. در مجموع ظاهر این هاچبک تازه وارد چینی را میتوان در بازار انحصاری ایران، قابل قبول و حتی رقابتی در کلاس قیمتی خود دانست.
طراحی داخلی:
در داخل کابین 206 از بدو تولید تاکنون تغییرات بسیار جزئی انجام شدهاست. همچنین کابین آن برای تمام اقشار جامعه آشنا است. دسترسی به تمامی ادوات به غیر از دکمه فلاشر! به راحتی امکانپذیر است. روکش صندلیها و رو دریها متوسط ارزیابی میشود. موردی که همچون جنس پلاستیک مورد استفاده در داخل اتاق در مرور زمان دچار پسرفت در سطح کیفی شدهاست. طراحی کنسول 206 پس از گذشت 15 سال رنگ و لعاب روزهای ابتدایی خود را از دست داده و تداعی کننده همان سالها نخستین قرن 21 است.
اما با ورود به کابین پسر چینی این رقابت، طرح دو رنگ داشبورد توانسته مقداری از طراحی ساده این بخش را جبران کند و روح اسپورت بودن را به آن بدمد. طراحی فرمان نیز با قسمت پلاستیک نقرهای در پایین آن تا حدودی چشم را نوازش میکند. السیدی تک رنگ به کار رفته در میان داشبورد تا حدودی به السیدی های 206 از لحاظ کارایی شبیه است. طراحی رودریها و نوع قرار گیری دستگیرهها و کلیدها به خودروهای بهروزتر شبیه است و در این بخش شیر این رقابت ساکت و خموش خواهد بود. دسترسی به کلیدها و ارگونومی کابین خوب ارزیابی میشود. طراحی صفحه کیلومتر شمار نیز به نسبت 206، جوان پسندتر و بهروزتر است. تا اینجا رقابت، در بخش طراحی خارجی و داخلی 206 کهن سال از رقیب چینی عقب ماندهاست.
موتور:
خودرو پژو 206 تیپ 5 از موتور معروف تی یو فایو 1600 سی سی، 16 سوپاپ با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتون بر متر و گیربکس 5 سرعته دستی بهره میبرد. این پیشرانه از لحاظ آلایندگی استاندارد یورو 4 را پاس میکند و در سیکل ترکیبی طبق ادعا سازنده 6/6 لیتر بر صد کیلومتر مصرف دارد.
در مقابل برلیانس H220 با موتوری با کد BM15L برگرفته شده از موتورهای میتسوبیشی با ظرفیت 1500 سی سی، حداکثر قدرت 102 اسب بخار و حداکثر گشتاور 138 نیوتون بر متر و گیربکس 5 سرعته دستی عرضه میشود. این پیشرانه از لحاظ آلایندگی استاندارد یورو 4 را پاس میکند و در سیکل ترکیبی طبق ادعای سازنده 4/6 لیتر بر صد کیلومتر مصرف دارد، که با توجه به وزن 1194 کیلوگرمی برلیانس در مقابل وزن کمتر 206 تیپ 5، قدرت پیشرانه شیر پیر بر جوان چینی پرادعا به ظاهر بیشتر میچربد.
در خودرو 206 تیپ 5 در هر چهار چرخ از سیستم ترمز دیسکی استفاده شدهاست. ترمزگیری تیپ 5 این خودرو از بدو ورود، زبان زد خودرو دوستان بوده است. (مسالهای که در طول زمان بدلیل تغییرات فنی در این خودرو متاسفانه ضعیفتر شدهاست) در برلیانس H220 در چرخها جلو از ترمز دیسکی و در چرخها عقب از ترمزها کاسهای بهره میبرد. در بخش ترمزگیری بر روی کاغذ خودرو کهنسال پیروز ماجرا است.
امکانات:
خودرو 206 تیپ 5 دارای امکانات سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب دیسکی، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه اتوماتیک، تیوتر جلو، پخش CD با کنترل پشت فرمان، بلندگوی درهای جلو و عقب، چراغ مهشکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهی تا درب منزل در محیط تاریک، آینههای جانبی برقی، دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی، شیشه بالابر برقی درب جلو و عقب، ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع , صندلی عقب 2 تکه با قابلیت تاشوندگی، پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع و دماسنج روی داشبورد است.
در مقابل خودرو برلیانس H220 در مدل گیربکس دستی دارای امکانات ایربگ راننده وسرنشین، کامپیوتر اطلاعات سفر، صندلی راننده و سرنشین جلو قابل تنظیم در 4 جهت، صندلی عقب تاشونده، مجهز به سیستم پیشرفته ترمز EBDوABS، هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، قفل شدن اتوماتیک دربها در سرعت، چراغهای جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، مجهز به سیستم تهویه مطبوع دستی، آینهها جانبی برقی، نگهدارنده فنجان جلو و عقب، سیستم صوتی و تصویری مجهز به 4 بلندگو، رادیو، پورت USB، چراغ مطالعه و همچنین فرمان برقی است. در زمینه امکانات تقریبا دو خودرو پا به پا یکدیگر پیش میآیند اما فرمان برقی برلیانس برای استفاده در شهر شلوغ میتواند امتیاز چشمگیری در مقابل 206 باشد.
نتیجهگیری:
قیمت فعلی 206 تیپ 5 طبق اعلام سازنده 36.8 میلیون تومان و قیمت روز برلیانس H220 در مدل گیربکس دستی 38 میلیون تومان اعلام شدهاست. با توجه به تشنگی بازار خودرو کشور و اکثریت جوان جامعه، ورود خودرو آن هم از کلاس هاچبک میتواند بسیار جذاب باشد. با شرایط یاد شده، برلیانس H220 میتواند همراه با عرضه با تیراژ مناسب و تامین قطعات و خدمات پس از فروش مکفی، سهمی قابل توجه از بازار خودرو زیر 40 میلیون تومان برای خود کنار بگذارد.
نظر شما در باب این موضوع چیست؟!