امروزه با رشد روزافزون فناوری، شکل تجارت و تعاملاتِ فعالیتهای تجاری با مشتریان به کلی تغییر کرده است. فناوری و بهخصوص رونق اینترنت، باعث شده است کسبوکارهای جدیدی بهوجود بیایند و خیلی از کسبوکارهای سنتی هم تغییر شکل بدهند و به استفاده از اینترنت روی بیاورند. در این مقاله میخواهیم مزایای فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم و ببینیم تبدیل شدنِ فروشگاه سنتی به فروشگاه اینترنتی چه فوایدی دارد.
سؤالی که ممکن است برای خیلی از شما پیش بیاید این است: چرا باید شرکت سُنتی خودم را به شرکت اینترنتی تبدیل کنم؟
ابتدا، اجازه دهید مطلبی را روشن کنیم. در این مقاله، منظور ما از «شرکت سنتی»، شرکتی است که در مکانی فیزیکی واقع شده و فروشش یا از طریق حضور مشتریان صورت میگیرد یا از طریق ایمیل و تلفن. در کل، منظور ما شرکتی است که فروش اینترنتی ندارد. البته، روزبهروز از تعداد این شرکتها کاسته شده و به شرکتهای اینترنتی اضافه میشود.
اگر شما هم صاحب کسبوکاری هستید، حتما خیلی دربارهی مزایای تبدیل کسبوکار خود به کسبوکار الکترونیکی شنیدهاید. شاید این کار به نظر خیلی از افراد خطرناک یا پیچیده باشد. اما فواید زیادی در فروش یا فعالیت تجاری آنلاین وجود دارد. در ادامهی مقاله به 9 مورد از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی اشاره خواهیم کرد.
1. حضور در اینترنت، تصویر بهتری از شرکتتان ارائه میدهد
فقط همین دلیل میتواند برای راهاندازی یک وبسایت جدید و شروع فروش اینترنتی کافی باشد. بدون داشتن وبسایت، وبلاگ یا هر نوع حضور اینترنتی، مشتریان نمیتوانند متوجه شوند شما چقدر در کارتان جدی هستید. امروزه، شرکتهای کوچک و بزرگ در هر صنعتی که باشند، سعی میکنند حضور پُررنگی در اینترنت داشته باشند.
2. دسترسی به خدمات شرکت شما 24 ساعته میشود
با اینکه خیلی از فروشگاهها، پمپبنزینها و بیمارستانها خدمات 24 ساعته ارائه میدهند، اما این کار برای خیلی از کسبوکارها غیرممکن است. البته، بهتر است بگوییم این کار بدون اینترنت غیرممکن است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که این امکان را برای مشتریان فراهم میآورد که هر زمانی از شبانهروز و در هر مکانی، سفارشهای خود را ثبت کنند. تصور کنید این امر چقدر میتواند برای کسبوکار شما سوددهی داشته باشد.
3. میتوانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید
اینترنت به شما این امکان را میدهد تا به سؤالات مشتریان پاسخ دهید، وبینارهایی برای فروش یا تبلیغات برگزار کرده و به مشکلات مشتریان رسیدگی کنید. همهی این کارها بدون اتلاف وقت انجام میشوند. فقط کافی است یک بار ویدئویی یا لیستی از سؤالات رایج تهیه کنید و سالها مشتریانتان را برای دریافت پاسخشان به صفحهی مربوط به آنها ارجاع دهید. با این کار، نه تنها در وقت خود صرفهجویی میکنید بلکه خدمات بهتری نیز به مشتریان ارائه میدهید. مشتریان معمولا دنبال اطلاعات خاصی میگردند. معمولا اطلاعاتی که برای آنها مهم است به دو دسته تقسیم میشود:
- اطلاعاتی برای تصمیمگیری قبل از خرید
- حل مشکلی که در هنگام فرایند خرید بروز میکند
شما میتوانید با ایجاد وبسایت، تمامی اطلاعاتی را که مشتریان به آن نیاز دارند، درست موقعی که به آن نیاز دارند در اختیارشان بگذارید. این یعنی تماسهای تلفنی برای حل مشکلات کمتر میشوند و فروش افزایش پیدا میکند.
4. برای راهاندازی استارتاپ، هزینهی کمتری لازم دارید
یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی، کم بودن هزینهی راهاندازی کسبوکار اینترنتی است. نیازی به خرید ملک، خودرو و لوازم اداری نیست و فقط به تعداد محدودی کارمند احتیاج دارید. فقط کافی است سایتتان را آماده کرده و کسبوکارتان را راهاندازی کنید. اگر قبلا شرکتی سنتی داشتهاید، این تغییر میتواند خیلی راحتتر انجام شود. شما به فروش همان محصولات قبلی که به اندازهی کافی هم از آن در اختیار دارید، ادامه میدهید و اینترنتی شدن فقط باعثِ افزایش تعداد مشتریانتان میشود.
شما میتوانید با هزینهی خیلی کمی وبسایتی طراحی و راهاندازی کنید. سکوهای آمادهای مانند وردپرس (self-hosted WordPress blog) در اینترنت وجود دارند که این امکان را به شما میدهند خودتان سایتتان را طراحی کنید.
5. تمام فاصلهها از بین میروند
یکی دیگر از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که فاصلهها را از میان برمیدارد. فاصلهی مشتریان تا فروشگاه شما فقط به اندازهی یک کلیک است. از طریق اینترنت شما میتوانید با مشتریان در تماس باشید، به سؤالات آنها پاسخ دهید و مشکلاتشان را حل کنید. از همه مهمتر اینکه، میتوانید سفارشها و پرداختها را مستقیما دریافت کنید.
6. میتوانید در هر مکانی که دوست دارید، کار کنید
دوست ندارید زمستان در هوای سرد یا به خاطر آلودگی هوا از خانه خارج شوید؟ آیا از گرما و رطوبت در شهر خود کلافه شدهاید؟ کسبوکار اینترنتی شما را از قیدوبند مکان آزاد میکند و این امکان را برایتان فراهم میآورد که هر جا راحت هستید کار کنید. تا زمانی که ارتباط اینترنتیِ خوبی دارید، میتوانید هر جایی از دنیا که دوست دارید زندگی کرده و کسبوکارتان را مدیریت کنید. خیلی از مردم در یک قاره زندگی میکنند ولی انبار کالاهایشان در قارهی دیگری است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه میدهد کسبوکارتان را با سبکِ زندگیتان هماهنگ کنید و نه برعکس. البته استثناهایی هم وجود دارند. بعضی از افراد مانند جراحان، معمارها و نقاشها حتما برای انجام شغلشان به مکان خاصی نیاز دارند.
7. هزینههای عملیاتی شرکتتان کاهش مییابد
فقط انجام یک کار ساده میتواند هزینهها را به شدت کاهش دهد. بهعنوان مثال، ثبت آنلاین سفارشات باعث میشود دیگر نیازی به کارکنان بخش خدمات مشتریان نداشته باشید. فروش آنلاین این امکان را فراهم میآورد که هم سفارشها و هم پرداختها را اینترنتی انجام دهید. با این کار از تعداد کارکنان و در نتیجه هزینههای اداری و دفتری کاسته میشود.
به جز ثبت سفارشها و پرداختها، بقیهی فعالیتهای تجاریتان را نیز میتوانید به صورت اینترنتی مدیریت کنید. از این فعالیتها میتوان به پرداخت صورتحسابها و قبوض، ردیابیِ سفارشات و فرستادن کالاها نام برد. از دیگر کاربردهای اینترنت، پاسخدهی سریع و آسان به سؤالات و مشکلات مشتریان از طریق سؤالات رایج و انجمنهای آنلاین است.
8. میتوانید بازار جهانی را هدف بگیرید
شرکتها و فروشگاههای سنتی فقط میتوانند پذیرای تعداد محدودی مشتری در زمانهای خاصی باشند، بگذریم از اینکه خیلی از افراد اصلا خیلی از این شرکتها را نمیشناسند و از وجودشان بیاطلاع هستند. با داشتن یک وبسایت خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر میتوانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند. تصور کنید اگر بتوانید کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودی از افراد مشتاق معرفی کنید، تجارت شما میتواند چقدر رونق بگیرد!
البته توانایی برخوردار بودن از هزاران بازدیدکننده تفاوت زیادی با داشتن هزاران بازدید کننده دارد. برای برخوردار شدن از مزایای فروشگاه اینترنتی باید همان کارهایی را انجام دهید که شرکتهای سنتی انجام میدهند: بازاریابی و تبلیغات. باید بیاموزید چطور میتوانید ترافیک وبسایتِ فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. یکی از روشهای مؤثر و کمهزینه در این راه، استفاده از رسانههای اجتماعی برای معرفی و تبلیغ وبسایتتان است.
9. سرعت پاسخدهی شرکت افزایش مییابد
یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه میدهد به سفارشهای خرید، پیشنهادات و دیگر نیازهای مشتریان به سرعت و در لحظه پاسخ دهید. فروشگاههای اینترنتی سفارشهای مشتریان را ثبت و تأیید میکنند. در فروشگاهها یا شرکتهای سنتی، ثبت سفارشها معمولا از طریق تماس تلفنی انجام میگیرد و روند ثبت و پیگیری آن توسط کارمندان انجام میشود. بسته به میزان کارهای روزانهی کارکنان، رسیدگی به سفارش ممکن است روزها طول بکشد. اما فروشگاههای اینترنتی با داشتن یک اپلیکیشن مناسب به شما این امکان را میدهند که نه تنها سفارشها، بلکه موجودی انبار، تعداد فروش روزانه و هر چیز دیگری را که لازم دارید، به سرعت چک کنید. پاسخدهی سریع به نیازهای مشتریان، برای آنها رضایت به همراه دارد و برای شما کار اداری کمتر.
برگرفته از: thebalance