حسین رجب صلاحی در گفتوگو با ایسنا، به راهاندازی تراموا در شهر رشت اشاره کرد و گفت: در صددیم رشت را به سمت راهاندازی تراموا سوق دهیم؛ زیرا تراموا افق آینده شهرهای ما است و هزینههای آن نیز نسبت به مترو کمتر و حدود یک پنجم است. همچنین هر یک کیلومتر مترو 250 میلیارد تومان هزینه دارد که اگر هزینههای تراموا را محاسبه کنیم رقمی میان 50 تا 60 میلیارد تومان را در بر خواهد داشت.
وی ادامه داد: تراموا زیبایی شهر را دوچندان کرده و در شهرهایی که توریست پذیر است نیز میتواند به عنوان جاذبه گردشگری مورد استفاد قرار گیرد ضمن اینکه استفاده از تراموا باعث کاهش آلودگی هوا نیز خواهد شد. از طرفی عمر مفید BRT بین 7تا 10 سال بوده درحالی که عمر مفید تراموا بالای 30 سال است. همچنین هر رام تراموا میتواند حداقل 300 نفر را جابهجا کند که در مقایسه با اتوبوس تعداد بالایی است.
رجب صلاحی تصریح کرد: رشت امسال مجوز سازمان قطار شهری را دریافت کرد. به همین منظور امکان احداث مترو را دارد؛ اما چون در شهرهای شمالی سطح آبهای زیرزمینی بسیار بالا است پروژه احداث مترو اقدامی سخت و پرهزینه است؛ به همین منظور پیشنهاد کردیم که به صورت پایلوت در این شهر تراموا راهاندازی شود و چون مرکز شهر رشت نیز به محلی برای پیاده روی تبدیل شده است تراموا به راحتی میتواند تردد کند. درحقیقت قصد داریم رشت را به عنوان پایلوت این طرح قرار دهیم تا باقی شهرها از آن نمونه برداری کنندو اگر تمامی اقدامات به درستی پیش رود عملیات اجرایی آن از سال آینده کلید خواهد خورد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری ها با بیان اینکه خطوط BRT در تهران قابلیت تبدیل شدن به خطوط تراموا را دارند، گفت: پیشنهاد ما این است که در تهران و در مسیرهای BRT آزادی - امام حسین و راهآهن-تجریش ریلگذاری تراموا انجام شود؛ البته این ریل گذاری باعث نخواهد شد که تردد اتوبوسها متوقف شود، بلکه این دو میتوانند در کنار یکدیگر جابهجایی مسافر انجام دهند.
وی اظهار کرد:در تمام دنیا از تراموا برای جابهجایی مسافر استفاده میشود و تراموا میتواند راهکاری برای نجات تهران از ترافیک و آلودگی باشد. ضمن اینکه از نظر اقتصادی نسبت به مترو به صرفه تر است.
رجب صلاحی در ادامه با بیان اینکه از 2000دستگاه واگن مترویی که قراراست ساخته شود1050 دستگاه برای تهران و950 دستگاه برای شهرهای دیگر است،اظهار کرد: اسناد مناقصه این 950 دستگاه برای شهرهای شیراز و اصفهان، تبریز ، اهواز ، کرمانشاه، کرج ، مشهد و قم آماده شده است و در صدد انجام اقدامات بعدی این مناقصه هستیم.
متروی اهواز در حال ساخت است
مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری ها در پایان افزود: متروی اهواز در حال ساخت است و هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده و تنها متروی تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز جابهجایی مسافر را انجام میدهند.همچنین یکی از مشکلات پیش روی ساخت واگن حضور پیمانکاران مختلف است که اگر از ابتدا مدیریت جامعی در این خصوص صورت میگرفت،ساخت واگنها با روندی یکسان پیش می رفت.